عمومی

از وابستگی رها شویم – مجله تفریحی زیباروز

اما گاهی اوقات در روند خشنود کردن دیگران ، به تدریج از رضایت خودشان بیش از حد راضی می شویم و در عمل رضایت آنها را رضایت خودمان را جایگزین می کنیم. و این اولین اعتیاد و آغاز بسته شدن خود اصلی ما خواهد بود. این امر به وفور در روابط عاطفی اتفاق می افتد تا جایی كه ما برای جلب رضایت خود مدام به دنبال تأیید دیگران هستیم.

اگرچه اعتیاد می تواند در سایر بخش های زندگی اتفاق بیفتد ، اما روابط عاطفی حقیقت تلخی است که ما باید مراقب باشیم که از مبدأ خود منحرف نشویم و از معیارهای قضاوت و رضایت دیگران به عنوان جایگزینی برای اعتماد به نفس و عزت نفس استفاده کنیم.

مطالعات مختلف در این زمینه آمارهای مختلفی را در اختیار ما قرار می دهد که براساس آنها ، طبق انتشارات گیلفورد ، بین 35 تا 40 درصد از بزرگسالان هرگز در روابط عاطفی خود احساس امنیت نمی کنند.[۱] و این آمار بسیار قابل توجه است. معتادان همیشه نیاز به “دوست داشتن” مداوم دارند و همین امر باعث می شود آنها غیر منطقی و غیرمعمول باشند ، در توجه و تأیید دیگران به دام بیفتند و از ترس “ترک” و بیش از حد “مطیع” بودن خود راضی و فقط برای پوشاندن ترس از جدایش، جدایی.

همین شادی و قدرت تخریب ناخودآگاه فردی باعث می شود آنها بهانه همه روابط خود را بهانه بگیرند و هر روز بیشتر و بیشتر به زندگی و پیوندهای انگلی تبدیل می شوند. حال تصور کنید که طرف مقابل در یک رابطه به هر دلیلی ممکن است بخواهد از این ضعف شدید برای دستیابی به اهداف خود بهره ببرد که به نوبه خود با پیوند دادن اعتیاد به فاجعه انسانی می افزاید. معتاد برای برقراری ارتباط با دیگران – فقط برای تأیید آنها – از الگوهای غیر معمول استفاده می کند تا خود را از قضاوت و نظارت آزاد کند.

باید بدانیم که اگر نتوانیم از اعتیاد خلاص شویم ، می توانیم به راحتی وارد چرخه ای از “خود انکار” شویم و غم و اندوه ناشی از این مسئله ما را به سمت “افسردگی” و نابودی “عزت نفس” و مسیر “خالی” و “ناامیدی” سوق می دهد. ما به طور ناخودآگاه و بی وقفه منتظر عشق خواهیم بود تا شخصیت خود را تأیید کنیم و اگر آن عشق به هر دلیلی به ما نرسد ، با قیاس های دروغین فلج می شویم.

چرا؟ از آنجا که احساس می کنیم به شدت “طرد شده” و از ترس عدم پذیرش و غافل شدن ، به راحتی وارد روابط غیر متعارف و کاملاً مخرب می شویم. به یاد داشته باشید که تحقیقات نشان داده است که بیشتر افرادی که از بیماری های اجتماعی مانند اعتیاد ، فحشا و بیماری های روانی مانند اختلال وسواس ، اجباری ، اوتیسم و ​​افسردگی رنج می برند ، معتاد به اعتیادهای جدی عاطفی هستند و در معرض بیماری های اجتماعی و روانی قرار دارند.

جان بالبی ، روانشناس ، روانپزشک و روانکاو انگلیسی ، در یکی از کتابهای خود با عنوان “Contribution and Loss” توضیح داد که تجربه ناامنی یا عدم احساسات به طور غیرمعمول با ارتباط عاطفی بین افراد و والدین آنها در دوران کودکی و نوجوانی مرتبط است. اگر والدین نتوانند فرزند خود را در یک چالش روانشناختی مدیریت کنند به گونه ای که اعتماد به نفس خود را از دست ندهد ، مطمئناً او را به مرحله اعتیاد شدید سوق می دهند و نتیجه این رفتارها در طولانی مدت به 100٪ وابسته خواهد بود. زندگی آینده خود را با هم خراب می کند.

الگوهای اعتیاد در حد حداقل و حداکثر باعث ایجاد رفتارهای اعتیاد آور می شود ، از یک سو کاملاً با اضطراب اعتیاد مرتبط است و دائما به دنبال تأیید و عشق از طرف همسر است ، یا برعکس ، برای جلوگیری از اعتیاد کامل ، آنها هرگز به تأیید نیاز ندارند. و آنها از اعتماد به نفس کاذب رنج می برند و از صمیمیت و اعتماد فرار می کنند و ناگزیر همه نیازهای خود را سرکوب می کنند.

برای خلاص شدن از احساس اعتیاد و کاهش احتمال ورود به “اضطراب اعتیاد” یا فرار از “دوری از اعتیاد” ، نباید شروع ورزش را به تعویق بیندازید. بهترین راه برای انجام این کار ، استفاده از “نارضایتی” است ، ما باید سعی کنیم هر روز کاری انجام دهیم تا احساس رضایت خود را داشته باشیم. برای ایجاد ارزش برای خود و خودمان و همیشه مصوبات خود را معیار خوشبختی خود بدانیم.

عرفا به ما توصیه کرده اند که به طور مداوم از این سه منظر به خود نگاه کنیم تا در روحیه خوبی قرار بگیریم و از اعتیادهای مخرب فرار کنیم: خود را خوب ببینیم (بحث کنیم) ، با خودمان صحبت کنیم و خودمان را محاسبه کنیم (تصادفات) و نقض شرایط محاسباتی. بگذارید شرایط لازم را طوری تنظیم کنیم که تکرار نشویم (یادآوری). این تمرین ساده اما مداوم می تواند به راحتی ما را در مقابل دلبستگی های مخرب و تکانه های عاطفی ناشی از آن محافظت کند ، در حالی که رابطه عاطفی مناسبی با دیگران برقرار می کند و احساس امنیت را به دست می آورد. یادآوری می کنیم که ، کاملاً غریزی و طبیعی ، بدون نیاز به کلاس و معلمی ، هر انسانی می داند چه چیزی خود و دیگران را “خوب” می کند و چه چیزی باعث می شود که خود و دیگران “بد” شوند ، بنابراین به سادگی با خود و دیگران خوب عمل کنید ، همین موارد که همه ما می دانیم چگونه انجام دهیم ، مهم نیست که چقدر اندیشه باریک باشد.


[۱] سواد رسانه ای – عصر ایران

* دکتر حقوق جزا از دانشگاه ALU

دکمه بازگشت به بالا