استان ها

ایلام هنوز با کلمه خط ریلی بیگانه است

به گزارش خبرگزاری مجله تفریحی زیباروز از ایلام؛ محورهای مواصلاتی استان و پروازهای فرودگاه ایلام جوابگوی حجم تردد زائران نیست و استانی که هر ساله پذیرای میلیون ها زائر از اقصی نقاط کشور است هنوز با کلمه خط ریلی بیگانه است، اما اجرای اتصال ریلی درهمه دولت ها ورد زبان ها بوده و تاکنون در حد شعار باقی مانده است.

ایلام نیازمند اعتبارات ویژه است تا بتواند محورهای کوهستانی مسیر را به جاده های امن از لحاظ استاندارد تبدیل کند، مردم و مسئولان این دیاربرای تامین نیازهای اولیه زائران سنگ تمام گذاشته اند و می گذارند اما مسئولان سطح ملی از سال های گذشته تاکنون قدم مثبتی برای عمران و آبادانی این استان برنداشته و اگر قدمی برداشته اند، کافی نبوده و در حد حرف باقی مانده است.

ایلام در طول سال بویژه در ایام اربعین حسینی به اصلی‌ترین کانون تردد زوار تبدیل شده و این فرصت طلایی را برای برون‌رفت از بن‌بست اقتصادی در اختیار دارد، هر چند محورهای ارتباطی این استان فقط مسیر ایلام به مهران نیست، بلکه محورهای مواصلاتی آن در مناطق شهری و روستایی هنوز تا استاندارد بودن فاصله زیادی دارند، استانی که فاقد خط ریلی است و مردمان آن توانایی پرداخت هزینه بلیط هوایی ندارند باید از لحاظ راههای زمینی تجهیز شود ولی متاسفانه این چنین نیست.

برخی از محورهای محواصلاتی استان همچون محورسیروان به ایلام، حمیل به چرداول، اسلام آباد به حمیل و برخی از جاده های این استان خطرناک ترین جاده های این استان بوده  که تاکنون تصادفات زیادی در آن رخ داده و افراد زیادی نیز جان خود را از دست داده اند، هرچند در این تصادفات و جان دادن شهروندان عواملی انسانی همچون سرعت، سبقت و بی توجهی به قوانین و رانندگی موثر و نقش آفرین هستند اما آن چه از همه مهمتر و باعث و بانی تصادفات مرگ بار در استان ایلام است “جاده” است که متاسفانه به رغم شعارهای مسئولان در بازسازی، بهسازی و ارتقاء کیفیت جاده و بیان رفع نقاط حادثه خیز کماکان مورد غفلت قرار گرفته است.

برخی از مناطق مختلف استان بخصوص مردم شهرستان های سیروان، چرداول و حتی هلیلان جاده های مواصلاتی این مناطق را جاده مرگ نامگذاری کرده اند، چرا که هر ساله تعداد زیادی از هموطنان در این مسیرها بدلیل تصادفات جان خود را از دست می دهند، شاید یکی از دلایل محرومیت جاده های این مناطق نداشتن نماینده درمجلس شورای اسلامی باشد چرا که در سایر مناطق هر ساله شاهد اجرای اقدامات عمرانی در سایر محورهای مواصلاتی هستیم، اما پیرترین جاده های مواصلاتی همچون جاده قاضی خان به بدره و … در این مناطق قرار دارد و هنوز به بهره برداری نرسیده اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: در بخش راه ۸۵ پروژه فعال در نقاط مختلف ایلام در دست اجراست که برخی از پروژه های عظیم در حال اتمام و بهره برداری هستند.

فرشاد دوستی با اشاره به اینکه آهنگ پیشرفت توسعه راه های ایلام هم زمان با آماده سازی زمین و احداث مسکن دراستان ایلام در مقایسه با سال‌های گذشته کم نظیر است،افزود: ایلام از جمله استان‌های است که هم زمان پروژه های مهم راهسازی و مسکن را در سطح ملی عملیاتی نموده و این دو مقوله مهم در دولت سیزدهم با جهش کم نظیری در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: اعتبارات استان ایلام در دولت سیزدهم در حوزه راه در مجموع ملی و استانی بیش از ۲۵ میلیارد و ۶۹۴ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال بوده که از این میزان اعتبار تاکنون مبلغ  ۲۳ میلیارد و ۲۵ میلیون و ۶۲۰ هزار ریال تخصیص پیدا کرده است.

دوستی با بیان اینکه دولت سیزدهم عنایت ویژه ای به پروژه های راهسازی بخصوص محور ایلام به مهران در این استان داشته است، تأکید کرد: در سایر مسیرهای استان نیز پروژه های کلانی در مراحل اجرا و بهره برداری  است بطوری که در مسیر ایلام به مهران از میدان ارغوان ورودی شهر ایلام تا پایانه مرزی مهران که طول آن ۱۰۲ کیلومتر است ۱۰ پروژه راهسازی فعال می باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: این پروژه ها شامل زیرگذر ارغوان، تونل کیلومتر ۵ و راههای طرفین، تونل دوم راه کربلا و راه های طرفین، راهسازی قطعه رانشی و تقاطع های آن در محدوده تقاطع روستای ماربره، تقاطع غیر همسطح صالح آباد، احداث واریانت کنجانچم در قالب دو قرارداد با پیمانکاران مختلف، پروژه ۶ خطه کردن مهران و پایانه مسافری برکت هستند که این پروژها در مجموع تا آنلاین ماه ۱۴۰۰، ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در حال حاضر ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی به عملیات های انجام شده ۱۰ پروژه محور ایلام مهران در دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت: تونل اول محور ایلام- مهران شامل ۵ کیلومتر که عملیات اجرایی آن سال ۱۳۹۸ آغاز شد، ۸۴۴ متر می باشد و یکهزار و ۲۰۰ متر نیز عملیات راهسازی طرفین آن نیز به انجام رسید و زیر بار ترافیک قرار گرفت و نزدیک به ۸۰ درصد اعتبار این پروژه در دولت سیزدهم هزینه شده است.

وی ادامه داد: ۷۴۰ متر لاینینگ تونل دوم راه کربلا که به اتمام رسید و روکش آسفالت و روشنایی داخل تونل نیز تکمیل و به بهره برداری رسید و احداث و تکمیل ۴ دهنه پل در راههای طرفین تونل دوم راه کربلا، شروع عملیات حفاری و بتن ریزی (شمع زنی) قطعه رانشی در محور ایلام- مهران که تاکنون ۱۰۲ عدد شمع اجرا شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان تصریح کرد: پروژه چهارخطه نمودن ایلام –صالح آباد به طول ۱۸ کیلومتر به طور کامل به اتمام رسید و مورد بهره برداری قرار گرفت و ادامه عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح صالح آباد، ادامه عملیات تکمیلی اتصال پل های بزرگ کیلومتر ۵۵ و ۵۶ منطقه کنجانچم و شروع عملیات تعریض پل سه دهانه ۱۵ متری بدوله در محور مهران مرز برای ۶ خطه کردن مسیر و همچنین شروع احداث ابنیه فنی قطعه دوم ۶ خطه مهران – مرز و عملیات تکمیلی این طرح که در حال انجام است.

دوستی با بیان اینکه تونل کبیرکوه یکی از مهمترین پروژه های راهسازی در سطح استان ایلام است، گفت: تونل بزرگ کبیر کوه و راههای طرفین آن در حال حاضر در حال آخرین مراحل اجرایی است، تونل اصلی کبیرکوه به طول ۴۷۵۰ متر بزرگترین تونل جاده ای حال حاضر کشور می باشد که عملیات لاینینگ آن نیز به پایان رسیده و اجرای روشنایی آن در جریان است و ۹ رشته تونل منتهی به تونل اصلی نیز در مجموع به طول ۲ و نیم کیلومتر که بیشتر آنها به صورت سه خطه انجام شده اند عملیات لاینینگ آنها به پایان رسیده و در حال تکمیل و بهره برداری هستند.

دوستی افزود: با بهره برداری از تونل کبیر کوه پیچ های سخت گذر و گردنه برفگیر جاده قدیم کبیر کوه حذف خواهد شد و ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور به مرز های عراق تسهیل خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با تاکید براینکه با بهره برداری از تونل کبیر کوه بیش از ۲۰۰ پیچ‌ سخت گذر و گردنه برفگیر جاده قدیم کبیر کوه حذف خواهد شد و ارتباط استان‌های جنوبی و مرکز کشور به مرزهای عراق تسهیل خواهد شد،اظهارداشت: برای این طرح که هم اکنون با پیشرفت فیزیکی ۹۴ درصد در حال اجراست؛ از سال ۸۸ تاکنون یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۹۸۰ میلیارد تومان آن در ۲ سال اخیر به این پروژه اختصاص داده شد.

دوستی با اعلام اینکه قرار است این پروژه همزمان با سفر دوم رئیس جمهور زیر بار ترافیک برود، بیان کرد: با بهره برداری از تونل کبیر کوه علاوه بر حذف نقاط حادثه‌خیز؛ مشکل تردد بین شهری مردم دره شهر به آبدانان رفع مشکل و تسهیل می‌شود و برای مسافران و زائران عتبات عالیات که از استان لرستان و دیگر شهرها به ایلام هم نیز تسهیل می‌شود .

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام تصریح کرد: بیشترین حجم ورود مسافر برای رفتن به عتبات عالیات از مسیر کرمانشاه- حمیل- ایلام است. اما مشکل این مسیر این است که وقتی از کرمانشاه به حوزه جغرافیایی ایلام وارد می شوند با مسیر باریک حجم تردد بالا می رود. برای رفع این مشکل طرح تعریض جاده در دست اقدام است اما  به دلیل کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، اجرای آن به کندی پیش می رود و به دلیل گستردگی نیامند تامین اعتبار از منابع ملی است.

وی اظهارداشت: زائران از سه مسیر برای مشرف شدن به عتبات عالیات به ایلام وارد می شوند؛ مسیر اول  کرمانشاه – حمیل-ایلام، مسیر دوم اسلام آباد- قلاجه- ایوان و مسیر سوم از دزفول به دهلران. محورهای  مواصلاتی این استان نسبت به گذشته تغییرات قابل قبولی انجام شده ولی بدلیل عمق محرومیت های گذشته آنچنان که باید و شاید جوابگوی حجم  تردد این تعداد زوار نیست و انتظار می رود که از محل اعتبارات ملی این مشکلات برطرف شود تا ازاین طریق ایلام از بن بست جغرافیایی خارج شود.

وی اظهار داشت: برای احداث تونل کبیر کوه از شروع پروژه (سال ۱۳۸۸) تاکنون ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده که ۹۸۰ میلیارد این مبلغ در دو سال اخیر دولت سیزدهم انجام شده است، و پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصدی آن در حال حاضر ۹۴ درصد است.

وی تصریح کرد: در محور مهران –دهلران- اندیمشک اصلاح و چهار خطه کردن ۴ کیلومتر منطقه نصریان، با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۵ درصد در حال اجرا است و چهار خطه کردن محور دهلران به اندیمشک در سه قطعه پیشرفت فیزیکی این طرح ها تا پایان آنلاین ۱۴۰۰ در مجموع ۱۲ درصد بود و هم اکنون این سه طرح در مجموع بالای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با بیان اینکه در محور حمیل- سرابله- ایلام  که ۷۸ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان ایلام می باشد ۴ پروژه راهسازی در حال اجرا است،ادامه داد:مهمترین این چهار پروژه تونل دوم آزادی است، این تونل به طول ۳۳۰۰ متر در قالب دو قطعه از طرفین در حال حفاری است، از سمت ایلام از آنلاین ماه ۱۴۰۰ تاکنون ۹۰۰ متر حفاری صورت گرفته و از سمت مقابل نیز حفاری در حال انجام است و این محور ۹۷۰ میلیارد تومان اعتبار داشته که ۵۴۰ میلیارد تومان آن در دولت سیزدهم تحقق پیدا کرده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: از دیگر محور های راهسازی استان، ایلام- دره شهر–پل گاومیشان می باشد که طول این محور ۱۴۶ کیلومتر بوده در این محور ۴ پروژه راهسازی فعال است در مجموع این پروژه ها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که اعتبار این محور ۱۸۵ میلیارد تومان می باشد که در دولت سیزدهم ۱۰۹ میلیارد تومان آن محقق شده است.

نویسنده: محمدکریم ویسی

دکمه بازگشت به بالا