فرهنگ و هنر

باز جام جهانی، باز هم حاشیه‌های لباس تیم ملی!

کمتر از دو هفته تا شروع جام جهانی باقی مانده است اما به نظر می رسد مرزهای پیراهن تیم ایران مثل همیشه بی پایان است. پیراهنی که سایت فدراسیون فوتبال به اشتباه روز قبل از معرفی آن را منتشر کرد که البته نمی توان به آن اعتماد کرد. چون مثل همیشه حتی یک حرف جدی در این زمینه ها زده نشد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، سال هاست که مسئولان نهادها و سازمان های مختلف در طول حضور خود در رویدادهای مختلف جهانی، به دلیل کوچک بودن، ریسک های مختلفی را متحمل می شوند.

در واقع هرگاه ایران قصد شرکت در یک رویداد جهانی را داشته باشد، آنقدر دیر است که آنچه در نهایت ارائه می شود با موجی از انتقاد و مخالفت همراه است.

قرار بود ایران نیز آهنگ یا آهنگ هایی مختص حضور در این رویداد را آماده کند، اما پس از آنکه محمد معتمدی آن را به عنوان گزینه منتخب این رویداد معرفی کرد، موضوعات دیگری را در فضای مجازی خود اعلام کرد؛ ماجرا که شاید مسئولان کمی زودتر حرکت می کردند به اینجا ختم نمی شد و با انتخاب خواننده مناسب می توانستند اثری ماندگارتر از دوره های قبل خلق کنند.

اما طراحی لباس این مراسم موضوع دیگری است که در دوره های مختلف به دلیل نوع برنامه ریزی با حاشیه هایی همراه بوده است. در حالی که لباس تیم ملی هر کشور در جام جهانی یکی از ویترین های جدی برای جنبه های هنری هر کشوری است. در واقع یکی از هنرهای تجسمی هر کشوری در عرصه بین المللی طراحی پیراهن تیم ملی فوتبال آن کشور است.

یکی از بحث‌های مربوط به این لباس به حذف تصویر یوزپلنگ ایرانی برمی‌گردد، هرچند که سازندگان این ایده معتقد بودند که ورود یوزپلنگ‌های آسیایی به پیراهن تیم ملی در سال‌های اخیر می‌توانست توجه بسیاری را به خود جلب کند. این گونه و اهمیت حفاظت از آن

تصویر یوزپلنگ آسیایی برای اولین بار در جام جهانی 2014 برزیل بر روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران برای فرهنگ سازی درباره این گونه گرانبها و بیان خطراتی که یوزپلنگ ها با آن روبرو هستند استفاده شد. این حرکت اکولوژیکی آنقدر توجه مردم را به همراه داشت که در سال 2017 وقتی اعلام شد بازیکنان تیم ملی بدون یوزپلنگ در زمین سبز جام جهانی روسیه خواهند رفت، طرح پیراهن تیم ملی باز هم مورد انتقاد قرار گرفت و در واکنش ها گفته شد که این کار با اتحاد تصمیمی نبود.

حالا پس از چهار سال، ساعدی فر مالک برند پوشاک تیم ملی پیش از این گفته بود که با توافق وزارت رهبری، فدراسیون فوتبال و طراحان، سیاه گوش از پیراهن تیم ملی در جام جهانی حذف شد. ، اما نماد پوست سیاه گوش روی لباس طراحی شده است.

اما استفاده از پوست یوزپلنگ روی لباس انتقاد برخی از فعالان محیط زیست را در پی داشته است. بر این اساس، آنها می گویند که “طراحی پوست یادآور شکار و تاکسیدرمی است، تا حیات و حفاظت از یک گونه در معرض خطر.”

علاوه بر این، نکته مهم دیگر این است که فیفا برای جام جهانی 2022 تاکید زیادی بر حفظ محیط زیست داشته است و برنامه پایداری فیفا برای جام جهانی قطر، حفاظت از محیط زیست را به عنوان یکی از ارزش های پنج گانه خود معرفی کرده است.

اگر حذف عکس یوزپلنگ ایرانی را کنار بگذاریم، به روایت های متعددی از رونمایی از پیراهن تیم ملی می رسیم که به دلیل ناهماهنگی آن، هر بار نکته ثانویه جدیدی ایجاد می کند.

ابتدا قرار بود مراسم رونمایی از پیراهن تیم ملی یکشنبه 24 آبان ماه برگزار شود که به 26 آبان ماه موکول شد.

با این حال یک روز قبل از مراسم رونمایی تصویری در فضای مجازی منتشر شد که گفته می شد پیراهن یکی از هواداران تیم ملی است اما فدراسیون فوتبال در واکنش به آن تصویری از پیراهن تیم ملی در جام جهانی منتشر کرد. .

در بیانیه فدراسیون فوتبال آمده است: پس از انتشار تصویری از پیراهن هواداران طراحی شده توسط کارگروه مد و لباس «پیروز»، فدراسیون فوتبال اعلام می کند که این پیراهن ربطی به فدراسیون فوتبال و فدراسیون فوتبال ندارد. تیم ملی و همانطور که قبلاً اعلام شده بود، “فردا (سه شنبه 26 آبان ماه) از پیراهن رسمی تیم ملی در جام جهانی با حضور مسئولان ورزشی و مسئولان کشور رونمایی می شود.

البته پس از دقایقی عکس پیراهن تیم ملی از متن اطلاعیه فدراسیون حذف شد.

همچنین عنوان شده است که انتشار تصویر پیراهن تیم ملی قبل از مراسم رونمایی از سوی فدراسیون فوتبال در شرایطی است که چند هفته پیش یکی از سایت های معتبر خارجی تصویری از پیراهن تیم ملی برای جام جهانی منتشر کرد. در قطر و پیش از این در مراسم لباس هواداران تیم ملی فوتبال در جام جهانی 2022 قطر با نام “پیروز” در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارائه شد.

همه این اتفاقات و اتفاقات در حالی رخ داد که در خارج از ایران طی برنامه ریزی دو سه سال قبل از برگزاری، طراحی پیراهن این گونه رویدادها به برندهای بزرگ ورزشی واگذار شد. همچنین طراحان این گونه محصولات در زمینه طراحی لباس ورزشی نیز مطالعه کرده اند تا بتوانند محصولی مناسب برای این منظور ارائه دهند. این محصولات باید نماینده کشور تیم مورد نظر و بازیکنان مطرح و جذاب برای هواداران باشد. در نهایت جنبه تجاری لباس های فوتبال نیز وجود دارد که البته به دلیل نداشتن کپی رایت در بین اعراب کشورمان چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

به هر حال به نظر می رسد این همه سردرگمی در مورد لباس های تیم ملی ایران در ادوار مختلف جام جهانی همیشه ناشی از دو دلیل است: بی برنامگی یا تضاد منافع فردی پروژه با امکانات مالی.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا