علمی و پزشکی

برای رفع استرس چه نخوریم؟

آفتاب‌‌نیوز :

سمیرا مرادی اظهار کرد: کلیه مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها مثل ویتامین D و E، اسید‌های چرب امگا ۳ و مواد معدنی نظیر زینک می‌توانند در کاهش استرس موثر باشند.

وی ادامه داد: تغذیه نامناسب و کمبود منابع آنتی‌اکسیدانی در بدن موجب اختلال در خلق و خو شده و زمینه افسردگی و اضطراب را فراهم می‌کند که برای تسکین اضطراب منابع غذایی مانند ماهی‌های چرب مانند سالمون، تخم‌مرغ، تخم کدو تنبل، شکلات تلخ، زردچوبه، ماست و مواد غذایی پروبیوتیک، سیب‌زمینی شیرین، کنگر فرنگی، جعفری، سیر، تخم آفتابگردان، کلم بروکلی، نخود، پسته، سبزیجات خام، شیر، مرکبات و بلوبری را بیش از پیش در رژیم غذایی خود قرار دهید.

این متخصص تغذیه بیان کرد: از دیگر مواد غذایی موثر در کنترل استرس می‌توان به مارچوبه، اسفناج، انواع توت، زنجبیل، گردو، آووکادو و همچنین مواد غذایی که حاوی ویتامین‌های گروه ب هستند اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه برای درمان استرس از برخی از دمنوش‌های گیاهی نیز می‌توان استفاده کرد تصریح کرد: نوشیدن شیر داغ باعث آرامش و خواب راحت می‌شود، جالب است بدانید شیر حاوی اسید آمینه‌ای به نام تریپتوفان است که برای کاهش استرس ضروری است و باعث آرامش روانی و خواب آلودگی می‌شود.

مرادی با اشاره به اینکه دمنوش گل گاو زبان تاثیر زیادی در کنترل استرس و اضطراب و همچنین ایجاد آرامش اعصاب دارد افزود: چای سبز نیز حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیانین است که بر اختلالات خلقی تأثیری شگفت‌انگیز داشته و با اثرات ضد اضطراب و آرامش‌بخشی که دارد تولید سروتونین و دوپامین را در بدن افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه خواص آرام بخش طبیعی چای اسطوخودوس و ترکیبات فعال آن، برای افرادی که از استرس و اضطراب مزمن رنج می‌برند، بسیار مفید است، بیان کرد: اسطوخودوس، همچنین انتقال دهنده‌های عصبی را تحریک می‌کند که باعث حذف هورمون‌های اضافی استرس از بدن شده و مصرف آن برای جلوگیری از خستگی ذهنی نیز بسیار مفید است.

وی ادامه داد: ریشه گیاه سنبل‌طیب در طب سنتی ایران دارای ارزش دارویی است و از آن به عنوان آرامش اعصاب، کنترل استرس و اضطراب، خواب‌آور، ضد تشنج، درمان افسردگی، هضم‌کننده غذا و ضد دل‌پیچه استفاده می‌شود.

مرادی با بیان اینکه نوع تغذیه در حالات روانی و خلقی هر فرد می‌تواند مؤثر باشد، تصریح کرد: همان‌طور که مواد غذایی همچون آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به درمان استرس کمک کنند، برخی از مواد غذایی نیز خود عاملی برای افزایش تحریک‌پذیری خلقی و بروز استرس هستند، در مصرف کلیه نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل چای، قهوه و نسکافه دقت کنید، زیرا افراط در نوشیدن هر یک از آن‌ها می‌تواند سیستم عصبی را تحریک کرده و اضطراب ایجاد کند.

این متخصص تغذیه افزود: همچنین مصرف زیاد مواد قندی مثل انواع کیک و شیرینی نیز می‌تواند با افزایش سطح قند خون در بدن با علائمی نظیر خستگی و بی‌حالی همراه بوده و استرس را نیز افزایش دهد.

تیم خبری علمی پزشکی

برای من، نوشتن 60 توضیح پروفایل یعنی برقراری ارتباط با 60 جامعه متفاوت است. من به هر یک از شما متعهدم تا بهترین محتواهای پزشکی را ارائه دهم و همراه شما در مسیر بهبود سلامتی قرار بگیرم.
دکمه بازگشت به بالا