عمومی

بهترین و بدترین خوراکی‌ها برای مغز

مغز یک اندام پیچیده است و غذاهای مختلف تأثیرات متفاوتی روی آن دارند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، فرادید مری آن لیلا، مدیر مؤسسه گیاهی برای سلامت انسان در دانشگاه کارولینای شمالی می گوید: «مغز اندام پیچیده ای است و غذاهای مختلف تأثیرات متفاوتی روی آن دارند. برخی غذاها – مانند سبزیجات رنگارنگ، چربی های سالم و پروتئین – می توانند بافت مغز را بسازند و التهاب را کاهش دهند. در حالی که دیگران تأثیر کاملاً معکوس بر او دارند. در این مقاله به بررسی چهار بهترین و بدترین غذای مغز می پردازیم.

بهترین غذا برای سلامت مغز

1. زغال اخته

برای تقویت مغز صبح زود، مقداری توت به سالاد یا اسموتی خود اضافه کنید. یک مطالعه اخیر نشان داد که مصرف 2.5 فنجان انواع توت های غنی از فلاونوئید در روز به مدت شش ماه باعث کاهش التهاب در مغز شده و سرعت پردازش اطلاعات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. برای دستیابی به این نتایج، مصرف روزانه زغال اخته ضروری است.

لیلا می گوید: فلاونوئیدها با کاهش التهاب و جلوگیری از اختلال استرس اکسیداتیو در عملکرد مغز، بافت مغز را تقویت می کنند، اما نکته اصلی این است که فلاونوئیدها باید روزانه مصرف شوند. شما باید هر روز مقداری فلاونوئید در رژیم غذایی خود داشته باشید و نمی توانید همان مقدار را بسته بندی کنید و در آخر هفته یکباره مصرف کنید.

2. ماهی قزل آلا

ماهی آزاد صید شده و سایر ماهی های چرب سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و طبق مطالعه ای در سال 2022، این ماده با افزایش حجم مغز، بهبود استدلال انتزاعی و تفکر منطقی مرتبط است. امگا 3 همچنین زوال شناختی را کاهش می دهد و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. سه تکه سوشی حاوی مقادیر کافی ماهی قزل آلا است که میزان امگا 3 لازم برای مغز سالم را فراهم می کند.

3. تخم مرغ

فرقی نمی کند که شما تخم مرغ آب پز دوست دارید، یا تخم مرغ آب پز یا سفت. آنها سرشار از مواد مغذی مانند کولین و لوتئین هستند که به عملکرد مغز کمک می کنند. مصرف روزانه یک تخم مرغ می تواند میزان زوال شناختی را در انسان کاهش دهد.

4. قهوه

قهوه صبح شوک خوبی برای تقویت مغز است. لیلا توضیح می‌دهد: قهوه سلول‌های مغز را نمی‌سازد یا انتقال‌دهنده‌های عصبی را در مغز فعال نمی‌کند، اما به افرادی که از بیماری‌های عصبی رنج می‌برند کمک می‌کند. قهوه به ما کمک می کند تا هوشیارتر و متمرکزتر باشیم.”

تحقیقات نشان داده است که این نوشیدنی محبوب می تواند زوال شناختی را کاهش دهد و توانایی تصمیم گیری و برنامه ریزی را بهبود بخشد. اما نوشیدن بیش از حد قهوه می تواند تأثیر معکوس داشته باشد. نوشیدن بیش از ۶ فنجان قهوه در روز با ۵۳ درصد افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط است.

چهار غذایی که باید از آنها اجتناب کنید

1. فست فود

فست فود که به طور معمول می توانید آن را هنگام نشستن در ماشین خود تهیه و مصرف کنید، چربی و قند زیادی دارد و مواد مغذی مورد نیاز بدن را ندارد. کارشناسان می گویند مصرف این مواد را به یک روز یا کمتر در هفته کاهش دهید. مصرف زیاد این غذاها می تواند در دراز مدت بر سلامت شناختی تأثیر بگذارد.

یک مطالعه بین‌المللی انجمن آلزایمر در سال 2022 نشان داد که بزرگسالانی که حداقل 20 درصد کالری خود را از غذاهای بسیار فرآوری شده دریافت می‌کنند، 25 درصد سریع‌تر در توانایی برنامه‌ریزی و تکمیل وظایف خود کاهش می‌یابند. افراد زیر 30 سال که بیش از سه بار در هفته فست فود مصرف می کردند نسبت به سایرین استرس روانی بیشتری داشتند.

2. شیرینی

کیک، کلوچه، براونی و سایر محصولات پخته شده خوشمزه مملو از چربی های ترانس هستند (معمولاً به عنوان روغن های هیدروژنه برچسب گذاری می شوند). چربی های ترانس علاوه بر افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی، اثرات نامطلوبی نیز بر روی مغز دارند.

بزرگسالان بالای 60 سال که بالاترین سطح چربی ترانس را در خون خود داشتند، 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل و 39 درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر بودند.

3. آسپارتام

از نوشابه های رژیمی اجتناب کنید. آسپارتام، یک شیرین کننده مصنوعی که در غذاها و نوشیدنی های مختلف یافت می شود، عملکردهای ضروری مغز مانند ترشح دوپامین و سروتونین را مختل می کند و با افزایش خطر ناتوانی های یادگیری، تحریک پذیری و سایر مشکلات عصبی-رفتاری مرتبط است.

4. الکل

مصرف الکل می تواند حجم مغز را کاهش دهد و به طور غیر قابل برگشتی یادگیری و حافظه را مختل کند. طبق تحقیقات، حتی مقدار نسبتاً کمی الکل می تواند اثرات منفی بر مغز داشته باشد. مطالعه ای که روی 36000 بزرگسال انجام شد، نشان داد کسانی که نصف دیگران در روز آبجو می نوشند، پس از دو سال به همان اندازه افرادی که یک آبجو کامل در روز می نوشند، دچار اختلال می شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا