فرهنگ و هنر

حضور در همایش مطالعات فیلم کوتاه باعث شد عمیق‌تر به مفاهیم سینمایی بیاندیشم

پیمان فلاحی کارگردان و پژوهشگر سینما می گوید;

شرکت در همایش مطالعات فیلم کوتاه باعث شد عمیق‌تر به مفاهیم سینمایی فکر کنم

پیمان فلاحی کارگردان سینما و پژوهشگر سینما که چکیده دو مقاله وی در چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران پذیرفته شد، به تشریح تاثیر مطالعات علمی در حوزه ژانر پرداخت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر مجله تفریحی زیباروز به نقل از روابط عمومی انجمن فیلمبرداری انجمن سینمای جوانان ایران؛ پیمان فلاحی کارگردان و فیلمبردار سینما می گوید: ژانر یکی از موضوعات مهم سینماست و فرقی نمی کند این موضوع برای فیلم های کوتاه باز شود یا بلند. و من در دو مقاله با عناوین “هیجانی، ژانر کوتاه؟” نوشتم. فیلم‌های متناقض عمدتاً ژانر کوتاه و «ژانر کوتاه، ژانر بلند». آیا فیلم های ژانر کوتاه از همان الگوهای ژانر فیلم های بلند پیروی می کنند؟ با نوشتن در زمینه مطالعات ژانر، سعی کردم تفاوت ژانرها در سینما را مطرح کنم و ببینم با کوتاه شدن زمان و ساختار فیلم، مختصات ژانر تغییر می کند؟

وی با اشاره به اینکه در مقالات خود فضای مقایسه ای را برای بررسی تفاوت های ژانر در فیلم های کوتاه و بلند فراهم کرده است، ادامه داد: در این صورت ویژگی های ژانر در دو قسمت قابل مشاهده است که این دو بخش به سبکی اشاره دارد. و ویژگی های روایی ژانر. و تمرکز اصلی دو مقاله من بر ویژگی های روایی این ژانر در سینماست. برای مثال، بررسی کردیم که نوع روایت‌های کلی در یک فیلم کوتاه با یک فیلم بلند تفاوت دارد، زیرا وقتی یک فیلمنامه کوتاه نوشته می‌شود، کوچک‌سازی فیلم نیست، بلکه جوهره ساختار فیلم بر اساس زمان و زمان است. نوع فیلم ژانر روایت و ساختار ایده سناریو در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه ژانر محل ملاقات فیلمسازان و مخاطبان است و زمانی که دانش و توانایی در زمینه ژانر به کمال برسد، سینمای ما رشد خواهد کرد، تصریح کرد: زمانی که بر هر چیزی مسلط باشیم و خود را به علم و دانش مجهز کنیم، توانایی آگاهانه عمل کنیم قطعاً پیشرفت خواهیم کرد، در مسیر مورد نظر حرفه ای گرایی بیشتری خواهیم داشت و قاعدتاً بررسی های علمی و برگزاری گردهمایی های استودیویی در زمینه فیلم کوتاه همان دست قدرتمند است.

فلاحی با بیان اینکه مطالعات در زمینه فیلم کوتاه مهجور مانده است، تصریح کرد: فیلم کوتاه حتی در کشورهای دارای سینمای پیشرفته نیز مطالعات علمی گسترده ای را تجربه نکرده است و بیشتر کتاب هایی که در حوزه فیلم کوتاه نوشته است تنها از فرم و ساختار صحبت می کند. و در زمینه ژانر به ویژه در مقالات و کتابچه های راهنمای فیلم کوتاه به موضوع ژانر اشاره شده است و منبع علمی خاصی برای آن رشته وجود ندارد.

این پژوهشگر سینما با بیان اینکه تداوم همایش مطالعات فیلم کوتاه می تواند انجمن سینمای جوانان ایران را به عنوان پایگاه علمی فیلم کوتاه در منطقه و حتی جهان معرفی کند، ادامه داد: در این شرایط انجمن سینمای جوانان ایران همواره سعی می کند مسیری را بر اساس دانش در سینما طی کند، چندین سال است که همایش مطالعات فیلم کوتاه برگزار می کند و من که در قسمت دوم و سوم این همایش مطالعاتی شرکت کردم، معتقدم هدف اصلی این کنفرانس علمی و رویداد فیلم برای تأثیرگذاری بر تولید فیلم کوتاه است. به عبارت دیگر، نتایج این کنفرانس مطالعاتی باید مورد استفاده فیلمسازان قرار گیرد و کار آنها را آسان‌تر و دقیق‌تر از قبل کند.

نویسنده کتاب «بازنمایی واقعیت» در پایان با نگاهی به تجربه حضور در دو جلسه آخر این رویداد و شرکت در چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه گفت: تجربه شرکت در دومین و سومین نشست همایش مطالعات فیلم کوتاه مرا تشویق کرد تا عمیق‌تر به مفاهیم سینمایی بیاندیشم و نتیجه این موضوع در آثار سینمایی که می‌سازم نمایان است، بنابراین ادامه برگزاری این جلوه علمی و سینمایی را در اولویت می‌دانم. حتی بر این باورند که تمرکز محتوای دوره های آتی کنفرانس بر روی مطالعات فیلم کوتاه می تواند همچنان موضوع این ژانر باشد.

چهارمین همایش مطالعات فیلم کوتاه تهران با دبیری سعید پوراسماعیلی در پنجم آذرماه 1401 برگزار می شود و پژوهشگرانی که چکیده آنها برگزیده شده است تا 9 آنلاین ماه 1301 فرصت دارند مقالات خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

منبع: مجله تفریحی زیباروز

انتهای پیام/





آیا این خبر مفید بود؟

بر اساس نتایج 0 به i رای دهید 0 رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا