فرهنگ و هنر

شمر در کربلا دچار انکار آگاهانه شد

مجله تفریحی زیباروز/قم سخنگوی هیئت مذهبی خادم الرضا(ع) با بیان انواع مواجهه مردم با حق، گفت: سیلی ناشی از انکار آگاهانه بود.

حجت الاسلام والمسلمین هادی الیاسی از اساتید حوزه علمیه قم در اجتماع سوگواران حسینی در هیئت خادم الرضا (علیه السلام) قم که در ورزشگاه شهید حیدریان شهر قم برگزار شد. این شهر. وی به بررسی انواع مواجهه مردم با حق و حقیقت پرداخت و گفت: مردم با پذیرش حقوق چهار نفر مخالفند. برخی از روی نادانی حقیقت را انکار می کنند.

وی با بیان اینکه نور علم ظلمت جهل را می زداید، تصریح کرد: بسیاری از منکران نمی دانند که بعد از عاشورا چه اتفاقی افتاده است، پیرمردی شامی به محضر امام سجاد (علیه السلام) آمد خدا را شکر که قوم شما کشته شدند. امام سجاد علیه السلام پاسخ های معتبری مانند آیه تطهیر به او داد و چون شنید، عمامه خود را بر زمین انداخت و یزید را لعن کرد.

حجت الاسلام والمسلمین الیاسی انکار حق از سوی گروهی دیگر را آگاهانه دانست و گفت: زمانی که حضرت ابراهیم علیه السلام مجسمه ها را خراب کرد و تبر به دست بت گذاشت، مردم. که حق را انکار کردند، با این که می دانستند سنگی که از خود برداشته نمی شود، اگر از خود دفاع کند، چگونه از مردم دفاع می کند، باز هم حقیقت را نپذیرفتند.

این کارشناس دینی، انکار حق را مقدمه ظلم دانست و تصریح کرد: در گزارش شمر بن ذیل الجوشن آمده است که حضرت در هنگام کشتن امام حسین علیه السلام فرمود: آیا مرا می شناسی؟ شمر پاسخ داد: آری، سپس شجره نامه خود را برشمرد، امام حسین (ع) فرمود: اکنون که مرا خوب می شناسی، چرا قصد کشتن من را داشتی؟ آن ملعون پاسخ داد: اگر تو را نکشم، ثواب یزید به چه کسی خواهد رسید؟ شمر در انکار آگاهانه بود.

وی با اشاره به دسته سوم افراد در قبول حق، افزود: عده ای حق را می پذیرند، اما این قبولی قطعی نیست; در جوامع سکولار امروزی، مردم می گویند خدا را قبول دارند، پیامبران را قبول دارند، اما از تعالیم آنها پیروی نمی کنند. و خطا می کنند و به عبادتگاه ها می روند و از خدا راز و نیاز می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین الیاسی بیان کرد: پذیرش اعمال گروه چهارم مردم در برابر حق، تعهد است; قانون را باید پذیرفت و به آن اختصاص داد و این بهترین راه برای مقابله با قانون است.

فرمود: وقتی مسلم بن عقیل صبح برخاست، چهار هزار نفر گرد او جمع شدند و با او بیعت کردند. اما به محض تاریک شدن هوا چشمانش خالی بود. مردم کوفه حق را پذیرفتند، اما بر آن ثابت قدم و متعهد نبودند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: ابن زیاد با ترفندهایی مانند بد جلوه دادن چهره حضرت مسلم، ترساندن مردم از جنگ، نشان دادن قیام بی ارزش امام حسین(ع) این عدم تعهد را ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه واقعه عاشورا گردهمایی معرفت و عبادت است، گفت: ما به امام حسین(ع) ایمان داریم که اینجا به این اجتماع آمده ایم. ما بر امام حسین (ع) وظیفه داریم که این مراسم را انجام دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین الیاسی گفت: باید بدانیم که نسبت به امام زمان(عج) وظیفه داریم. پذیرش جانانه امام حسین (علیه السلام) وظایفی را در پی دارد که در شب های بعد به آن خواهیم پرداخت.

وی در پایان تصریح کرد: بخشی از وظایف ما در ماه محرم همین عزاداری هاست. در این دهه اول محرم از شادی‌ها، شوخی‌هایمان کم می‌کنیم، لباس مشکی می‌پوشیم و پرچم امام حسین علیه‌السلام را بر درب خانه‌هایمان آویزان می‌کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا