عمومی

عاشورا به روایت اهل سنت

مصیبت عاشورا جنگ‌داز مشعل جاودانی است که اهل دل را به سوی خود می‌خواند و آموزه‌های جاویدانش کتاب درسی انسانیت است که همچون کتابی برای همیشه به روی بشریت گشوده است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، عبدالحسین طالعی، استاد دانشگاه قم در یادداشتی برای روزنامه ایران او نوشت: «1. مصیبت عاشورا جنگ‌داز مشعل جاودانی است که اهل دل را به سوی خود می‌خواند و آموزه‌های جاویدانش کتاب درسی انسانیت است که همچون کتابی برای همیشه به روی بشریت گشوده است. از این رو، در میان بسیاری از علمای قبله، کمتر عالمی را می‌توان یافت که با قلم یا بیان، تعهد خود را به این امر، چه در یک تک نگاری یا چند سطر در یک کتاب، یا مجموعه‌ای مستقل یا بخشی از یک کتاب بیان نکرده باشد. مجموعه. . و این همه در مورد علمای شیعه تقویت می شود که هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم مرغ جانشان به دشت خونین «طف» پرواز می کند و تمام اقلیم شیعه رنگ حماسه و همدردی به خود می گیرد. با شهدای جاوید نینوا. در این میان هزاران حماسه انسانی خلق می شود که نمی توان آنها را در صدها جلد گردآوری کرد. آثار مکتوب در میان این حماسه ها جایگاه ویژه ای دارند. به همین دلیل در گذر تاریخ می مانند تا شاهد همراهی صمیمانه سازندگان این آثار با امام نور و یارانش در برابر تاریکی باشند.

2. یکی از آثار تاریخی شاخص در این زمینه، قسمت مربوط به امام سوم از کتاب مبسوط «تاریخ دمشق» است که ابن عساکر، مورخ اهل سنت قرن ششم هجری به تفصیل آن را نوشته است. او در این کتاب از هرکسی می گوید که در زندگی خود کوچکترین ارتباطی با شهر دمشق داشته باشد. البته مطالب او تلفیقی از متن روایات تاریخی بدون تحلیل و صرفاً با تقسیم بندی موضوعی و اغلب از گهواره تا گور است. اما برای هر روایت تاریخی، تمام سند خود را به گوینده اصلی می آورد. به این ترتیب نسل های آینده را برای بررسی هر مطلبی باز می گذارد.

متن کامل این کتاب بارها در کشورهای عربی منتشر شده و هر بار بیش از 60 جلد دارد. برخی از علما مانند ابن منظور منتخبی از آن تهیه کردند که منتشر شد.

بخش امام شهید در کتاب ابن عساکر شامل 398 خبر تاریخی و حدیث نبوی است. با تقسیم موضوعاتی که عناوین آنها جزء: اصل، ولادت و نام، کنیه، تشابه امام سوم با آخرین پیامبر، آیات و روایاتی در مورد فضایل حضور ایشان، خصوصیات اخلاقی امام همام که تقریباً شامل می شود. نیمی از کتاب در نیمه دوم کتاب به مسائل مربوط به عاشورا از جمله: پیشگویی های پیامبر اکرم (ص) درباره شهادت طایفه سیدالشهدا(ع)، گزارش سفر ملکوتی معظم له از مدینه تا کربلا، وقایع مربوط به شهادت ایشان، پایان دنیا پرداخته شده است. و آخرت، محل و تاریخ شهادت، داستان قبر اعلیحضرت و سرودهایی در بزرگداشت ایشان.

3. یادداشت های علامه شیخ محمدرضا جعفری نجفی (1431-1350) بر این جلد موضوع این جستار است.

علامه شیخ محمدرضا جعفری اشکوری در روز جمعه هفتم شوال سال 1350 هجری قمری در نجف اشرف دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی را نزد پدرش که از شاگردان آیات سیدابوالحسن اصفهانی و محقق میرزای نایینی بود به پایان رساند. آنها در سال 1364 هجری شمسی در حالی که هنوز چهارده سال نداشتند پدر خود را از دست دادند، اما این فقدان هیچ گاه باعث رکود و عقب ماندگی آنها از یادگیری نشد. معظم له پس از ورود به حوزه، ادبیات عرب را نزد مدرس افغانی، منطق را نزد عبدالصمد یزدی، فلسفه را نزد صدرا بادکوبی و نجوم را نزد عبدالجلیل عادلی آموختند. .

استاد جعفری علاوه بر تدریس در سطح خود نزد اساتید صاحب نامی چون آیات الاعظم سید عبدالعلی سبزواری، میرزا محمد اردبیلی، شیخ علی کاشی، شیخ مرتضی لاهیجی، سید احمد اشکوری و حاج میرزا حسن یزدی، به فراگیری زبان انگلیسی نیز پرداخت. استفاده از ابیات سید ابوالقاسم خویی و عبدالحسین امینی نیز در آثار او به چشم می خورد.

علامه جعفری علاوه بر سفرهای متعدد به اروپا و قاهره، در سال 1382 هجری قمری به اندونزی سفر کرد و بیش از شش ماه را در آن محیط به ترویج احکام اسلامی گذراند، سپس به نجف اشرف بازگشت و در آنجا به تدریس پرداخت. وی مدتها در دانشگاه فقه نجف به عنوان استاد ممتاز در رشته های تاریخ اسلام، اصول اعتقادی، اصول فقه و تفسیر قرآن تدریس کرد و صدها طلبه از دروس عالی او بهره بردند. استاد در سال 1392 هجری شمسی بر اثر فشارهای رژیم بعث عراق به تهران بازگشت و نزدیک به سه دهه به تدریس و تعلیم جوانان متدین پرداخت. معظم له آثار متعددی در زمینه های مختلف دارد که برخی از آنها در قالب مقاله در مجلات تراثنا و هزاره شیخ مفید به چاپ رسیده است. همچنین ترجمه انگلیسی کتاب کافی و ترجمه انگلیسی نهج البلاغه با اشراف و حواشی و حواشی آن منتشر شده است. مرگ او در سال 2009 اتفاق افتاد.

4. محقق جعفری در مستدرک خود بر کتاب ابن عساکر، با تلاش و پیگیری فراوان، گزارش ها و احادیث تاریخی را که در کتب اهل سنت درباره شهید کربلا یافت، در ذیل مطالب مربوط به متن قرار داده است که حدود سه مرتبه است. در مجموع بیشتر متن کتاب در زیر صفحات جای دارد. به عبارت دیگر، متن کتاب 398 روایات و اضافات تاریخی ابن عساکر علامه جعفری به حدود 1200 واحد می رسد. در میان این ضمائم گاه شاهد 40 نقل تاریخی مفصل (تحت گزارش شماره 256) هستیم که به تنهایی حدود 40 صفحه را اشغال می کند و کتابی مستقل به شمار می رود. همچنین 36 استناد به شماره 277 برابر با یک کتاب مستقل است. به عبارت دیگر در درون این کتاب چندین کتاب کوچک و بزرگ وجود دارد که محققین در پژوهش حسینی می توانند به آنها مراجعه کنند. البته ارزیابی و ارزیابی این کتاب ارزشمند فضای دیگری را می طلبد که مشمول این تبصره نیست. شایان ذکر است که عالم معاصر سید محمدرضا حسینی جلالی کتابی با عنوان «الحسین علیه السلام شخصیت و سیره او» بر اساس کتاب ابن عساکر با حذف اسناد و تلخیص متن نوشته که بارها به چاپ رسیده است. و ترجمه فارسی آن توسط استاد جویا نوشته شده است. جهانبخش نیز با عنوان «زندگی و چهره امام حسین (علیه السلام)» منتشر شد.

این تلاش علمی قبل از انتشار تفسیر علامه جعفری بر کتاب ابن عساکر انجام شد. لذا شایسته است در کنار انتشار این یافته ها، خلاصه ای علمی مانند خلاصه قبلی تهیه و منتشر شود.»

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا