عمومی

غرقِ در شکوه دیگران – مجله تفریحی زیباروز

وی از یک کارمند آژانس مسکن می خواهد تا درباره “پرونده اقدام” بیشتر به او بگوید. کارمند آژانس با افتخار و شگفت آور می گوید “رضا عطاران اینجا نشسته است ، آیا او را بهتر می شناسید؟” و این دیگر به یک ویژگی خاص اشاره نمی کند. فرد پس از اقامت در آن ساختمان ، به همه افراد و نزدیکان خود اطلاع می دهد که به ساختمان جدیدی منتقل شده که رضا عطاران نیز در آن زندگی می کند. فرض کنید دنبال کننده یک ستاره Influencer یا Instagram است. هنگامی که آن نفوذ موفق شود ، آن شخص با اشتیاق وصف ناپذیر ، خبر موفقیت خود را بین خانواده و دوستان پخش می کند. او دائماً از آن نفوذ غافلگیر می شود و به طرز خسته کننده مانور می دهد. اکنون موفقیت آن تأثیرگذار در عکاسی با یک تأثیرگذار بسیار مشهورتر از خودش است. در حقیقت ، یک مؤثر در ابتدا یک عکس با یک تأثیرگذار شناخته شده تر در سایت خود می گیرد و آن را آشکارا یا مخفیانه پخته می کند تا آن را به وی پیوند دهد.

در سال 1976 ، رابرت سیالدینی آنچه را که در سطوح قبلی توضیح داده شد ، مطالعه کرد. وی در این آزمایشات مشاهده کرد که دانش آموزان ، با پوشیدن لباس ورزشی تیم های موفق و برنده ، موفقیت خود را موفقیت خود می دانند و از این رو سعی در بهبود وضعیت و موقعیت شخصی خود داشتند و این مورد هم بود. اینکه هیچ نقشی در موفقیت تیمهای ذیربط ندارند. در طی این تحقیق ، رابرت سیالدینی در مورد پدیده “غرق شدن در شکوه بازتابی” (1) یا حروف اختصاری “BRIG” صحبت کرد. به عبارت دیگر ، شهرت و افتخاری که در فرد منعکس و غوطه ور است. تحقیقات از این رفتار اجتماعی از آن زمان تاکنون ادامه داشته است. گفته می شود مردم به دلایلی مانند اعتماد به نفس ، تأثیر بیشتر بر دیگران ، به دست آوردن هویت اجتماعی ، به دست آوردن اختلاف و غرور و جلب توجه دیگران ، “در شکوه انعکاس غرق شده اند.”

بدون شک ، همه ما گاهی اوقات در زندگی روزمره غرق می شویم ، اما به شهرت بازتاب متوسل می شویم. به دلایل مختلف ، ما گاهی اوقات سعی می کنیم برای به دست آوردن جایگاه اجتماعی با چیزی ارتباط برقرار کنیم یا در زندگی خود احساس غرور کنیم – حتی برای مدت کوتاهی – و برعکس ، گاهی اوقات از آنچه که وضعیت اجتماعی ما را خراب می کند فاصله می گیریم. بعضی اوقات باید خودمان را به عنوان یک گروه در نظر بگیریم و به آن افتخار کنیم. اما آنچه در پدیده “غرق شدن در شکوه بازتابی” نگران کننده و خطرناک است ، رضایت از موفقیت دیگران و رضایت فرد از آن است. به عبارت دیگر ، وضعیتی را می بینیم که فرد شکوه خود را کاملاً فراموش کرده است (2) و فقط از جلال منعکس شده دیگران راضی است.

با گسترش شبکه های اجتماعی به ویژه اینستاگرام و تشویق ایرانی ها برای فکر کردن در مورد آن ، توجه به پدیده “غرق شدن در شکوه بازتابی” از چند طریق می تواند مفید و مؤثر باشد. در صفحات مختلف ستاره های اینستاگرام و تأثیرات ایرانی ، جمعیت زیادی را می بینیم که منتظر موفقیت های بعدی ، بعدی و بعدی خود هستند تا با شور و شوق توسط افراد اطراف خود تعریف شود. نگاهی به بخش نظرات در این سایت باعث می شود هر محقق در مورد پشیمانی ، ناکامی و حسادت پیروان فکر کند. با مرور این نظرات ، می توان دریافت که تعداد زیادی از این پیروان به معنای واقعی کلمه “غرق در جلال منعکس شده” نفوذ شده اند. برای ایجاد اعتماد به نفس یا به دست آوردن غرور و غرور ، آنها دائماً به موفقیت های اینفلوئنسر که آنها را دقیقه به دقیقه تحسین می کنند متوسل می شوند و در اینجا و آنجا موفقیت های خود را ذکر می کنند.

این جلال است که باید جدی گرفته شود.

* عضو گروه جامعه شناسی ، دانشگاه گیلان

1-تفریح ​​در افتخار بازتاب (BIRGing)
2-جلال نفس

دکمه بازگشت به بالا