لزوم توجه به روشهای حرفهای صادرات محصولات کشاورزی
وی افزود: خرید و فروش محصولات کشاورزی توسط تعاونی های روستایی در بستر نرم افزاری و کاربردی با ظرفیت سازی، عرضه محصولات در شهرهای مختلف و حذف واسطه ها، تقویت تولید و ارزش افزوده محصولات و در نهایت تجارت حرفه ای با سایر کشورها. “.
معاون وزیر جهادکشاورزی تاکید کرد: توجه به وظایف سازمان مرکزی و تعاونی های روستایی می تواند موجب رونق اقتصاد روستایی، تقویت امنیت غذایی و در نهایت بهبود شرایط اقتصادی کشور شود.
قادری فرد افزود: تقویت تعاونی های روستایی، توجه ویژه به اقتصاد تعاونی و استفاده از فناوری های نوین تولید و تجارت کشاورزی از برنامه های سازمان مرکزی تعاون روستایی در دوره جدید و استفاده از دیجیتال مارکتینگ در اقتصاد روستایی است. توسعه روستایی گردشگری در دستور کار است.
از فرصت های صادراتی استفاده کنید
«سید روح الله لطیفی» سخنگوی گمرک در این تجمع گفت: در هفت ماهه امسال 2 میلیارد و 800 میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی بوده است. به کشورهای دیگر صادر شده است که با توجه به افزایش قیمت جهانی مواد غذایی به دلیل عدم توجه تخصصی به صادرات، از این فرصت به درستی استفاده نشده و نیاز تشکل های حرفه ای به صادرات محصولات کشاورزی بیش از پیش احساس می شود.
وی افزود: 6 درصد صادرات کشور در هفت ماهه امسال محصولات کشاورزی و غذایی بوده که 10.3 درصد از ارزش صادرات را به خود اختصاص داده است در حالی که در سال 99 17 درصد صادرات کشور مربوط به این کالاها بوده است. ” او بود.
لطیفی افزود: 554 میلیون دلار آجیل، 280 میلیون دلار سبزیجات، 260 میلیون دلار نان، شیرینی و شکلات، 218 میلیون دلار لبنیات، 206 میلیون دلار گوجه فرنگی، 204 میلیون دلار میوه، 175 میلیون دلار هندوانه، 175 میلیون دلار 117 میلیون میلیون دلار خرما، 114 میلیون دلار انگور تازه و خشک، 105 میلیون دلار سیب، 102 میلیون دلار محصولات ماهی، 80 میلیون دلار آب میوه و آجیل، 62 میلیون دلار غذا، 60 میلیون دلار زعفران، 59 میلیون دلار سیب زمینی، 46 میلیون دلار رب گوجه فرنگی، 31 میلیون دلار مرکبات، 28 میلیون دلار خربزه، 15 میلیون دلار ادویه، 14 میلیون دلار چای و 8 میلیون دلار مربا و ژله از مهمترین صادرات محصولات کشاورزی، دامی و ماهی بوده است.
سخنگوی گمرک ابراز امیدواری کرد: با تقویت ظرفیت تشکل های روستایی برای صادرات محصولات کشاورزی، از مرحله تولید به بازارهای بین المللی، اقدامات تخصصی و فروش ضایعات خام، ارزان و غیراستاندارد و کالاهای باکیفیت با بسته بندی و بسته بندی مناسب انجام شود. ارزش رها خواهد شد مکمل مورد نظر وارد بازارهای جهانی می شود.
ایران از ابتدای سال 1400 تا پایان مهرماه حدود 99 میلیون تن کالا به ارزش حدود 55 میلیارد دلار با سایر کشورها مبادله کرد.
چین، عراق، امارات متحده عربی و افغانستان مقاصد اصلی صادرات ایران بودند.
همچنین در آن مدت 23 میلیون و 505 هزار تن کالا به ارزش 27 میلیارد و 739 میلیون دلار از گمرکات اجرایی ترخیص شد.
مجموع تجارت خارجی کشور در هفت ماهه امسال بالغ بر 98 میلیون و 700 هزار تن به ارزش 54 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده که از این میزان سهم صادرات 75 میلیون و 200 هزار تن به ارزش 27 میلیارد و 100 میلیون دلار بوده است. سهم واردات 23 میلیون و 500 هزار تنی کالا به ارزش 27 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است.