عمومی

ما، جشنواره‌های سینمایی و «جهان آنلاین»

برای آن دسته از ما که روزنامه نگاری را از اواخر دهه 1970 آغاز کردیم و شاهد شکوفایی رسانه های چاپی بودیم ، همگام با سرعت سریع رسانه های مجازی ، خبرگزاری ها و وب سایت ها دشوار بود. اما آنقدر جدی و سریع اتفاق افتاد که ما را همگام نگه داشت. این روزها ، حتی اگر ما همچنان به خواندن و حتی کار در روزنامه ها و مجلات تخصصی علاقه مند هستیم و خواندن روی کاغذ برای ما جذاب و نوستالژیک است ، ما پذیرفته ایم که دوره این نوع اطلاعات به پایان رسیده است. روزنامه نگاری وارد دوره جدیدی شده است و بسیاری از روزنامه نگاران با آن سازگار شده اند. روزنامه نگاری ناپدید نشد ، بیرون آمد و حرکت کرد. نسل جدید ممکن است تجربه حضور در اتاق خبر را نداشته باشد ، اما بر شکل دیگری از روزنامه نگاری تسلط و تسلط دارد. نسل قدیمی همچنین به مرور یاد گرفته است که دانش ، تجربه و علایق خود را به اوج جدید برساند.

در سال گذشته ، با شیوع ویروس کرونا ، بسیاری از رویدادهای فرهنگی و هنری تغییر کرده است. برخی از جشنواره ها لغو شده و برخی دیگر به شبکه متصل شده اند. زندگی و نحوه برگزاری جشنواره های فیلم به عنوان مهمترین رویدادهای فرهنگی و هنری در ایران از زمان بروز تاجی که زندگی اجتماعی را به هم ریخت ، مهم بوده است. جشنواره های فیلم کوتاه ، مقاومت ، کودکان و “کینو استینا” روش جدیدی را انتخاب کردند و برخی از رویدادهای خود را به صورت آنلاین برگزار کردند. تجربیات و دستاوردها متنوع است و قابل بررسی است. اما مهم این است که فرد نمی تواند از دنیای آنلاین فرار کند ، همانطور که نمی تواند از روزنامه نگاری آنلاین و سیستم عامل های آنلاین فرار کند. بازگشت به روزهای روزنامه های چاپی دشوار است و بسیاری از مردم در سراسر جهان می خواهند اخبار را بخوانند و از وقایع در رسانه های اجتماعی ، وب سایت ها و فضای مجازی بشنوند.

جشنواره ها در دورانی که بعد از کرونا با آن روبرو خواهیم شد رنگ و بوی دیگری می گیرند. لذت تماشای فیلم روی صفحه بزرگ در سالنی شلوغ قطعاً فراموش نخواهد شد. اما تماشای فیلم به صورت آنلاین گزینه ای است که با ویژگی های زندگی امروز سازگارتر است. در دنیای جدید این امکانات باید عادلانه و گسترده باشد ، اینترنت حداقل این فضا را برای مخاطبان بیشتری ایجاد می کند که می توانند آثار را تماشا کنند. البته این ویژگی لزوماً برای همه جشنواره ها مفید و مثر نیست. به عنوان مثال ، نمایش و نمایش چندین فیلم در جشنواره فجر مضر است ، اما در زمینه جشنواره هایی مانند “واقعیت سینما” ، مخاطبان گسترده و افزایش مخاطبان مستند از طریق یک هلدینگ اینترنتی دستاورد ویژه ای است.

دنیای بعدی “دنیای اینترنت” است. تاج از بین خواهد رفت ، اما تأثیر آن بر زندگی و روابط اجتماعی باقی خواهد ماند. زمانی آغاز می شود که انسان با بحرانهای بزرگ مشابه تاج دست و پنجه نرم خواهد کرد. به نظر می رسد در این دوره ، با کمترین ارتباط و محدودیت در برخی رفتارهای اجتماعی ، تجربه استفاده از اینترنت جدی تر می شود. روزنامه نگاری دوره سختی را از مرحله سنتی به اینترنت سپری کرده است ، اکنون به نظر می رسد که نوبت به جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی و سینمایی رسیده است تا به روش های جدید عادت کنند.

5757

دکمه بازگشت به بالا