عمومی

«مرام» حسینی و «مراسم» حسینی

در تنوع این مراسم ، از هند و چین گرفته تا ایران ، عراق ، مصر و شمال آفریقا با پیام اصلی این جنبش ، می توان اثر انگشت فرهنگ ، هنر و ادبیات این جوامع را به وضوح مشاهده کرد. هوش عاشقانه حسینی که در انتقال پیام کربلا و پاسداری از اصل غم و اندوه این حماسه بزرگ ، با هنجارهای قابل قبول جامعه خود مطابق خواسته‌های زمان و مکان و پیام اصلی در لباس اجتماعی انعطاف پذیر بود. آنها آن را به نسل های بعدی منتقل کردند. اما آن نکته همیشه در ذهن دانشمندان دینی بوده است که مراسم حسینی همیشه باید پیامی داشته باشد و ایدئولوژی حسینی را احیا کند و ارزش “آیین حسینی” این است که “ایدئولوژی حسینی” زنده می ماند.

این محرم که با خروج کورونا در جهان روبرو شده است ، صحنه آزمایش جدیدی را برای این رویکرد هوشمندانه و آگاهانه زمانه برای هواداران حسینی گشوده است. و امسال باید از وفاداری به حسین بن علی (ع) دفاع کنیم و خاطره راه و آرمان های حسین (ع) را در روح خود تجدید کنیم. امسال نیز باید جامعه مسلمانان رنگ و بوی حسین (ع) را به دست گیرند و به نام حسین (ع) به نقطه ظلم ، عصیان و تحریف دین بر قدرت برسند. اما عزاداری امسال نمی تواند محدود به شیوه های سنتی گذشته باشد. برای حسین (ع) حقوق بشر عزیز بود و او زندگی گرانبهای خود را فدای حمایت از حقوق بشر کرد. بنابراین ، مسیر غمناک حسین (ع) در شرایط فوران تاج نمی تواند نسبت به زندگی دیگران بی تفاوت باشد. او ممکن است حاضر باشد جان و دست خود را فدای حسین (ع) کند و حسین (ع) را عزادار کند. اما او هرگز با بی دقتی خود آماده نیست تا باعث بیماری و درد و مرگ دیگران شود. عزادار آگاه و باهوش ابا عبدالله (ع) ، که مایل است تمام ثروت و زندگی خود را برای عزت عزاداری مراسم عزاداری حسین بگذراند ، هرگز نخواهد پذیرفت که بدجنس ها مقصر شیوع بیماری عزاداری ابه عبدالله (ع) و این مراسم عزیز و محترم هستند. در قلب شیعیان و مسلمانان بلکه در قلب همه افراد آزاد و عبادت کنندگان خدا برای معرفی بدنام و بد.

بنابراین ، وظیفه عزاداری امسال “نوآوری به شیوه عزاداری” است. شما باید روش های جدیدی را برای اندوه انتخاب کنید ، نه اندوه. بگذارید یک مراسم عزاداری برگزار کنیم اما این به عزاداری عزیزان منجر نشده است. ظرفیت های جدید فضای مجازی می تواند صحنه ابتکاراتی باشد که حیاط اجتماع عزاداری ابا عبدالله (ع) را به عرصه جهانی باز خواهد کرد ، اما همچنین راه ویروس بیماری و تهمت را می بندد. از این طریق می توانیم “مراسم” حسینی را داشته باشیم و به “ایدئولوژی” حسینی ایمان داشته باشیم. به این ترتیب “شور” حسینی را زنده نگه داشتیم و “هوشیاری” حسینی را نشان دادیم. حسین بن علی (ع) و پدر و فرزندان نجیب وی معلمان بزرگ “اعتقاد خرد” بودند. امسال محرم صحنه جلوه ای از “خرد وفادار” به یاد این حماسه بزرگ انسانی است. بگذارید مراسم “حسینی” را با تأکید بر “ایدئولوژی حسینی” مشاهده کنیم.

* معاون اقتصادی رئیس جمهور در دولت دوازدهم

* در روزنامه های ایران منتشر شد. م مرداد ۱۳۹۹

2727

دکمه بازگشت به بالا