عمومی

موسسه های پژوهش اسلامی و بحران ناکارآمدی (قسمت سوم)

در کلام حضرت علی (ع)، زمان یکی از معیارهای شخصیت انسان شمرده شده است (بحارالأنوار، ج 75، ص 80)، زیرا در پرتو آن می توان با جامعه زیست و در کنار هم بود. و بالاتر از آن، برنامه ریزی مسائل اجتماعی، به ویژه برای کسانی که در آن هستند، می توان موقعیت موثری داشت. این سوال در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد. تغییرات روزانه و سریعی که در آن قرار می گیریم، هر عاقلی را به شناخت واقعیات و برنامه ریزی و حرکت بر اساس آن سوق می دهد و اساساً مدیریت هیچ الزامی جز آن ندارد.
نه باید تغییرات را انکار کرد، نه از آنها ترسید و نه نادیده گرفتن آنها منطقی و عاقلانه است. یک راه حل معقول این است که بر اساس آن تصمیم بگیرید. در حوزه پژوهش نیز این مقوله علاوه بر دو نکته قبلی – موضوع و تسهیل فرآیند – از اهمیت بالایی برخوردار است، مگر اینکه علایق شخصی و علایق غیر مرتبط با مأموریت رعایت شود.
بی‌تردید آنچه در پژوهشکده‌های اسلامی – مانند پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی که مؤلف عضو آن است – به‌عنوان محصول/خروجی پژوهشی ارائه می‌شود، باید مطابق با روحیه و سلیقه مخاطب باشد و مهم‌تر از آن: خواسته های زمانه توضیح به شرح زیر است:
الف) جریان اطلاعات گسترده از هر سو، امکان دسترسی آسان به نیازمندی ها، جستجوی آسان نیازمندی ها به زبانی ساده و قابل فهم و همچنین دسترسی آزاد به آنچه که مورد نیاز است، باعث می شود افراد از مراجعه به متون طولانی و دارای ادبیات صرف نظر کنند. . سنتی، با رویکرد غیر به روز آمیخته با دیدگاه های بالا، مانع می شود.
ب- مهم ترین نیاز زمانی دستیابی به نتیجه در کوتاه ترین زمان ممکن است. جریان سریع تغییرات باعث شده است که همه در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسند و مردم دیگر وقت خود را با هزینه های غیرضروری تلف نکنند. یافتن ظروف یکبار مصرف در غذای آماده یا فست فود نشان دهنده همان روحیه ای است که همه مردم و نمی توان چنین فردی را به فعالیت سنتی در زمینه مطالعه و تحقیق توصیه کرد و یا بر روش های قدیمی پافشاری کرد.
بر این اساس باید به نتایج تحقیقات و انواع ارائه محصول فکر کنید و این حداقل با روش سنتی فاصله دارد. آنچه در ابتدا تصور می شود این است که فضای مجازی باید در اولویت اول ارائه یافته ها باشد. نکته دیگر این است که محصولات باید در قالب متون کوتاه حداکثر 1500 کلمه ارائه شوند و در صورت لزوم مقاله کوچکی تلقی شود. سه قطعه دیگر به صورت کلیپ کوتاه منتشر خواهد شد. چهارم، تأمل در تحقیق با استفاده از اشکال هنری، و در نهایت، انتشار گروهی از مطالب در قالب یک جمله یا پاراگراف واحد.
واضح است که این گونه انواع، مخاطب را به محقق نزدیک می کند و به مسائل پژوهشی نزدیک می کند.
اگر مقاله را دوست دارید، به گسترش آن بپیوندید.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی. a.vasei@isca.ac.ir

دکمه بازگشت به بالا