عمومی

ناگفته‌های خالق ایرانی نماد جام‌جهانی ۲۰۲۲

لحظه ای که شاهد قرعه کشی مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر برای دیدار با حریفان نماینده خود در این دوره از مسابقات بودیم، در ابتدای مراسم از نماد جام جهانی 2022 رونمایی شد اما متوجه نشدیم. توسط یک ایرانی طراحی شده است. او انجام داد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: نمادی که خیلی زود در شبکه های اجتماعی ظاهر شد و حتی شایعاتی در مورد ماهیت آن منتشر شد؛ برخی او را روح می دانستند و برخی دیگر او را «سفره ماهی در خلیج فارس» می خواندند، اما هیچ یک از این تعابیر از «لایب» درست نبود. لایب در زبان عربی به معنای بازیکن بسیار ماهری است که همه فوتبالدوستان را به تماشای تکنیک های او دعوت می کند و البته. نکته مهم در مورد این طرح این است که توسط یک طراح گرافیک ایرانی طراحی شده است. «سید حسین اجاقی» فردی است که در روزهای اخیر نامش در رسانه ها منتشر شده و خود را طراح نمادهای جام جهانی معرفی می کند. موفقیتی ویژه برای او که سال ها «شخصیت طراح» بود و حالا توانسته برای اولین دوره جام جهانی غرب آسیا به موفقیتی خاص و بزرگ دست یابد.

او در گفتگو با ما از آغاز ماجرای این طرح، تماس امیر قطر با وی، چالش های طراحی این نماد و… می گوید.

از بچگی عاشق نقاشی بودم

این گرافیست و تصویرگر جوان و با استعداد در پاسخ به این سوال که از چه زمانی وارد حرفه طراحی شد، گفت: از کودکی عاشق نقاشی بودم و در سال 84 دوره تخصصی طراحی را در بندرعباس گذراندم. از سال 1990 به طور حرفه ای در زمینه طراحی کاراکتر و نقاشی دیجیتال برای انیمیشن ها و بازی های رایانه ای مشغول شدم. گفتنی است وی در چندین پروژه انیمیشن سریالی و سینمایی در زمینه طراحی شخصیت و فضا همکاری داشته است. همچنین طراحی و اجرای دو جلد طنز (طنز) و طراحی مجموعه استیکر برای چندین برنامه پیام رسان فارسی از دیگر فعالیت های وی است.

فیفا یک سال و نیم پیش برای من ایمیل فرستاد

وی در پاسخ به این سوال که داستان طراحی جام جهانی قطر از چه زمانی آغاز شد، گفت: روند طراحی نمادهای جام جهانی در دوره های قبل مانند برزیل یا روسیه که اطلاعات دقیق تری در مورد آنها دارم این بود که فیفا رقابتی بین طراحان بود و فیفا سپس رونمایی کرد. سه طرح در معرض دید عموم قرار گرفت و طرحی که بیشترین رای را به خود اختصاص داد به نماد دوره ای تبدیل شد که محصولات جام جهانی با همین نماد تقریبا یک سال و نیم پیش تولید می شد. ایمیلی از کمیته عالی دریافت کردم. برای جام جهانی. این سازمان کمیته مشترک فیفا و مسئولان کشور میزبان جام جهانی، قطر است. “در ایمیل ذکر شده بود که نمونه کار شما را دیدیم، آن را تایید کردیم و پسندیدیم، پس اگر هستید علاقه مند، پیشنهاد خود را به عنوان نماد جام جهانی ترسیم کنید و برای ما ارسال کنید.”

طرح اصلی من یکی از 3 طرح برتر فیفا شد

این طراح گرافیک درباره این پیش نویس گفت: پس از دریافت ایمیلی از کمیته برگزاری جام جهانی، آمادگی خود را برای همکاری اعلام کردم و سپس به من پیشنهاد دادند که طرح باید چگونه باشد و چه معیارهایی برای آنها باید باشد. برای نماد جام جهانی در قطر. آنها مهم هستند و می خواهند روی آنها کار کنند و یکسری استانداردها و … بلافاصله پیشنهادم را شروع کردم و در نهایت به آنها نماد دادم. نماد شاهین معروف به پرنده ملی قطر بود و من در چند فاز خیلی روی آن کار کردم به اصطلاح. چکش تا به نتیجه نهایی رسید و به عنوان یکی از سه طرح نهایی و درجه یک در رای گیری عمومی فیفا قرار گرفت که برای شرکت در شبکه های اجتماعی آن استفاده می شد. گفته شد انیمیشن هایی با توجه به این شخصیت ها ساخته می شود و مخاطبان پس از دیدن انیمیشن به این نمادها رای می دهند. یک سال پیش این اتفاق افتاد و باید نتیجه را به من می دادند، اما دو ماه گذشت و خبری نشد. من به همان کمیته ایمیل زدم که در آن اعلام کردم کشور میزبان جام جهانی با همه پرسی مخالف است و مشخصاً برنامه ای دارند و می خواهند به عنوان نماد جام جهانی روی آن کار کنند.»

امیر کاتارا از من خواست که این نماد را طراحی کنم

«اجاقی» ایمیلی از سوی فیفا دریافت می کند که «قطر هیچ یک از این سه طرح را نپذیرفته و قصد دارد نماد جام جهانی را خودش طراحی کند و این پروژه در همین جا متوقف می شود». او گفت: تقریباً یک ماه طول کشید تا پاسخ ایمیلم را دریافت کنم تا اینکه ایمیل دیگری از رئیس بخش برندینگ هیئت عالی جام جهانی دریافت کردم. اشاره شد که ما یک ایده داریم و می خواهیم روی آن کار کنید و طرح را تکمیل کنید. بعد فهمیدم که خود امیر قطر هم ایده ای دارد که تقریباً همان چیزی است که الان ساخته شده است و در روزهای اخیر بارها آن را در رسانه ها دیده اید. به من گفتند که امیر قطر طرح من و طراحان دیگر را دیده و از من خواسته است که این ایده را اجرا و نهایی کنم، زیرا طرح شاهین من برای او بیشتر از بقیه جذاب بود.

این نماد نشان دهنده پوشش محلی قطر است

این طراح شخصیت درباره ماهیت این نماد گفت: برای طرح ایده امیر قطر با کمیته برگزاری جام جهانی قرارداد مستقیم امضا کردم و از شش ماه پیش دوباره شروع به کار کردم. ایده آنها این بود که روسری مشکی مردان قطری و لباس محلی مردم قطر را به نماد رسمی جام جهانی قطر تبدیل کنند. آنها می خواستند از این فرصت جام جهانی نهایت استفاده را ببرند و این پوشش را به عنوان نماد و پوششی فرهنگی معرفی کنند که برایشان مهم است و باید در دنیا شناخته شود. آنها می خواستند این نماد به صورت بصری دیده شود تا همه مردم جهان بدانند قطری ها چگونه لباس می پوشند و بدیهی است که این در فرهنگ مردم این کشور بسیار مهم است.

تصور شخصیت جام جهانی فوتبال بدون دست سخت بود

اجاقی درباره چالش های طراحی نماد جام جهانی 2022 گفت: طراحی این نماد را از زمانی که گفتم شروع کردم و برای من به عنوان یک طراح شخصیت با 15 سال سابقه و تجربه زیاد در این زمینه، این شخصیت بسیار چالش برانگیز بود. قطر. . وقتی می خواهیم شخصیتی را طراحی کنیم، یکسری اهداف برای خلق آن داریم که باید در طراحی به آن ها توجه کنیم. از این نظر شخصیت ما باید فوتبالیست می بود و این ورزش تماماً به تحرک است و شرایطی را می طلبد که داشتن اندام برای بازی با توپ بسیار مهم است، اما زمانی که من در مراحل اولیه پروژه قدم می گذاشتم. ، راضی کننده نبود. بازخوردی که من از امیر قطر در مورد این اتودها گرفتم دقیقاً همینطور بود و به من گفت که این شخصیت دست و پا ندارد و باید با همین دلهره به این هدف رسید، حالا شما می توانید کاری کنید! اتو کردن زیاد، چکش های متعدد، تماس با تیم انیمیشن فیفا در مورد نحوه طراحی حرکتی برای این شخصیت تا بتواند یک نمایش فوتبالی ارائه دهد، در نهایت به طرحی رسید که همه ما دوست داشتیم. همینطور ادامه دادیم تا بهتر شدیم تا به نتیجه نهایی که در قرعه کشی جام جهانی مشخص شد رسیدیم و حالا می بینید.

نقش اسلیمی روی نماد طرح حنا زنان قطری است

این تصویرگر نیز توضیح جالبی درباره طرح روی این نماد دارد و می گوید: پس از نهایی شدن طرح نهایی، تزیینات، طرح ها و … زیادی برای آن طراحی کردم، گزینه های زیادی را در نظر گرفتم و برای انتخاب به این کمیته فرستادم. فینال باز است. آنها بسیار شلوغ بودند و ما آنقدر زیاد نبودیم که تنش بصری ایجاد کند زیرا ممکن است برای تماشاگر منطقی نباشد. از لوگوی اصلی جام جهانی که چند سال پیش منتشر شد زیرا قرار بود این شخصیت به نماد همان لوگو تبدیل شود. نقش اسلیمی که در پایین این شخصیت دیده می شود نیز از نقش حنا الهام گرفته شده است. استفاده به عنوان تزئین. جامعه زنان قطر به عنوان کشور میزبان جام جهانی.

من به فوتبالیست بودن و دقت امیر قطر علاقه داشتم

اجاقی که دائماً با امیر قطر در تماس بود تا از طریق دفترش این ایده را مطرح کند و نظرات او را دریافت کند، گفت: «نکته جالب این مکاتبات، نگرانی و وسواس زیاد او بود. همچنین مهم این است که او از هواداران پر و پا قرص فوتبال است و سعی می کند در آن نقش ایفا کند. به عنوان مثال، در پایین طرح از هنر زنان قطری با حنا استفاده کردم و فیفا تاکید کرد که طرح باید متراکم تر باشد. امیر قطر در پایان گفت که ازدحام کم طراحی باعث می شود توجه ها از خود شال سفید منحرف شود. به فیفا هم گفتم اما قبول نکردند و بالاخره وقتی امیر قطر این حرف را زد قبول شد. – برام جالب بود که اینقدر مراقب بود.

من خوشبین هستم که از گروه خود صعود کنیم

اجاقی در پاسخ به این سوال که آیا طرفدار فوتبال است، گفت: من فوتبال را خیلی دوست دارم اما فوتبال بازی نمی کنم و علاقه ام به این ورزش بیشتر شناخته شده است. در مورد تیم ملی در جام جهانی قطر، من از بچگی عاشق تیم ملی آلمان و انگلیس بودم. از آنجایی که خاطرات خوبی از بازی با آمریکا در گذشته داریم، خوشبین هستم که در این دوره اتفاقات خوبی برای تیم ملی ما بیفتد. بریتانیا مثل مستطیل سبز قوی نیست و به نظر من خیلی سبکتر از آرژانتین است. در مجموع خیلی خوشبین هستم که صعود کنیم.

هنوز کار من تمام نشده و استیکرهای جذابش باقی مانده است

اگرچه طراحی لایب به عنوان نماد جام جهانی 2022 تکمیل شده است، اما کار این گرافیست ایرانی همچنان ادامه دارد. او گفت: «کار من هنوز تمام نشده است. همچنان در حال کار بر روی برچسب های این نماد هستیم و علاوه بر برخی از آنها که ارائه شده است، در روزهای آینده موارد جالب دیگری نیز اضافه خواهد شد. در قرعه کشی فقط بسته اولیه ارائه می شود. در روزهای آینده استیکرهایی را برای شبکه‌های اجتماعی به فیفا و کمیته برگزاری جام جهانی قطر ارسال می‌کنم که خودشان آن‌ها را منتشر خواهند کرد.»

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا