عمومی

واقعیت قدرت اقتصاد ملی ایران

در این تصویر ، برگرفته از یک توییت شخصی ، این شخص ، طبق گزارشی از مرکز تحقیقات مجلس ، رشد متوسط ​​اقتصادی را از سال 1341 تا 1398 نشان داده است که ظاهرا رشد اقتصادی ایران بخصوص از سال 1390 تغییر چشمگیری داشته است. تا سال 1398 ، نرخ رشد 0.2٪ (دو دهم درصد) داشت و به طور کلی ، رشد اقتصادی ایران رو به کاهش است و ظاهرا اقتصاد ملی ایران رو به زوال است؟

من تصمیم گرفتم این یادداشت را در پاسخ به این آقا و مرکز تحقیقات مجلس به عنوان یک ژنرال ایرانی غیرحرفه ای اما دلسوز و امیدوار به آینده و اقتدار ایرانی بنویسم:

براساس صندوق بین المللی پول (IMF) ، که با بانک جهانی و سازمان ملل مرتبط است ، قدرت اقتصادی و تولید ناخالص داخلی خالص ایران از 375 میلیارد دلار به 610 میلیارد دلار از 2015 تا 2020 افزایش یافته است.

یعنی تولید ناخالص داخلی ایران ، با توجه به اینکه ضریب و درصد رشد اقتصادی کم و منفی بود ، اما در حدود 65 درصد قدرت اقتصادی داشتیم.

برخی سالهاست که می گویند اقتصاد ایران در حال سقوط است و تمام شده است ، اما تعدادی از این ارقام می گویند که ما توانسته ایم اقتصاد ملی را حفظ کنیم و در صورت تحریم های بسیار شدید موفق شویم.

اکنون ، با این رشد مثبت 65٪ قدرت اقتصادی ، چرا در مدیریت قیمت و رشد بی سابقه در زمینه کالاها و خدمات کشور این همه ناآرامی داریم ، باید به دنبال ریشه ها و علل سو ofاستفاده و بی سوادی آن مدیرانی باشیم که به شکل جناح بندی و رفاقت یالاری ساختارهای دولتی ، از جمله دولت ، و متأسفانه انگیزه و توانایی کار ندارند ، اما به طور رایگان غذا می خورند و …….. وقت گرانبها را از مردم می گیرند و عمدا یا ناخواسته به مردم آسیب می رسانند. آنها این کار را می کنند و ما باید برای پاک کردن این و آن از سیستم های اقتصادی و غیر اقتصادی کشور قاطعانه فکر و عمل کنیم ، که در یادداشت های بعدی به آنها خواهیم پرداخت.

اما اجازه ندهیم از اصل موضوع منحرف شویم و به نکته بسیار جالب توجهی توجه کنیم و آن اینست که در همان دوره پنج یا شش سال گذشته ما در حال بررسی قدرت اقتصاد ترکیه آزاد هستیم و تحت هیچ تحریمی نیست و مورد حمایت همه طرفها است. گذرنامه های شهروندان آن نیز در سطح جهانی معتبر است و این اقتصاد در سال 2015 حدود 820 میلیارد دلار بود که بیش از دو برابر ایران بود ، اما در سال 2020 همین اقتصاد به 650 میلیارد دلار رسید ، یا قدرت اقتصاد ترکیه در پنج یا شش سال گذشته با آیا بیش از 18 درصد قدرت اقتصادی کاهش یافته است؟

به بیان ساده ، آیا اقتصاد ترکیه به جای رشد با این همه حمایت و رونق ، ضعیف شده است؟

در مقایسه ای دیگر می بینیم که میزان بدهی خارجی ایران در این شرایط دشوار و تحریم شده ، که کوچک یا بزرگ برای ما قابل مشاهده نیست ، حتی به 30 میلیارد دلار هم نمی رسد ، اما بدهی های ترکیه با همه حمایت آنها به 320 میلیارد دلار رسیده است. آیا این بدان معناست که اقتصاد ترکیه 10 برابر بیشتر از ایران بدهکار است و اگر روزی ترکیه یک بار آرزو کند و از آن غفلت کند که می خواهد استقلال یابد و به اربابان خود نه بگوید ، در این صورت اقتصاد این کشور تحت فشار این پارامترها سقوط خواهد کرد؟

در یک مقایسه دیگر ، ما به اقتصاد عربستان نگاه می کنیم. عربستان سعودی ، با فروش روزانه بیش از 10 میلیون بشکه نفت و درآمد حدود 200 میلیارد دلاری از فروش نفت بدون تحریم ، اما قدرت اقتصادی این کشور رشد و توسعه نیافته و به همان میزان 680 میلیارد دلار در سال 2015 رسیده است و رشد نکرده است. منتقل شد؟
او مطمئناً می داند که ترکیه و عربستان سعودی دو کشوری هستند که در ایجاد تنش در خاورمیانه و شمال آفریقا نقش اساسی داشته اند و هر دو رقیب اقتصادی و سیاسی ایران بوده و هستند.

اما نکته بسیار جالب تر این است:
طبق صندوق بین المللی پول ، رشد اقتصادی ایران در سال 2021 حدود 3.5 (سه و نیم) درصد از قدرت پیش بینی شده اقتصاد ایران تا پایان سال 2025 است تا حداقل به حدود 780 میلیارد دلار برسد. اگر به بیش از 1000 میلیارد دلار برسد ، چه چیزی مطلوب نیست؟

این نشان می دهد اقتصاد ما گرچه تحت فشار تحریم ها قرار گرفته اما تحت تأثیر توهمات وابستگی به برجام قرار نگرفته است و دولت همراه با مردم و با حمایت و صبر افرادی که در شرایط تحریم بسیار سخت کار می کنند ، برنامه هایی نسبتاً مناسب اما ایده آل نیست. و آنها از اقتصاد خوبی استفاده کردند و متأسفانه عالیجناب (منظور من نویسنده است) و آن مرکز تحقیقاتی با گزارش ها و تخیلات رسانه های Onur Abi و خرابکاران داخلی گیج شده اند و بدیهی است که قصد دیدن یا شنیدن واقعیت ها را ندارند و این کار را نکردند. امیدی می خواهد شاه ماهی خود را صید کند تا در اجرای پروژه های اقتصاد اقتصادی از راه دور در جامعه و ایجاد برده داری اقتصادی جدید کار کند.

اما یک چیز دیگر: من در مورد واردات و صادرات ارز نیز این نکته را ذکر می کنم.
واردات ایران در سال 2011 حدود 75 میلیارد دلار و قاچاق آن نیز حدود 25 میلیارد دلار بوده است. یعنی برای خرید انواع کالاهای خارجی حدود 100 میلیارد دلار از ارز خارج شد؟

اما واردات ایران امروز تقریباً کمتر از 25 میلیارد دلار است و قاچاق می تواند کمتر از 10 میلیارد دلار باشد و حدود 65 میلیارد دلار ارز خارجی در واردات رسمی و قاچاق اختلال ایجاد نمی کند و وابستگی اقتصاد و حداقل تولید ملی به کالاها و ظرفیت تولید داخلی است. افزایش یافت.

آنها می توانند بگویند که این اعداد خیالی است که من باید بنویسم. این اعداد واقعی هستند و اگر می خواهند بررسی کنند باید به آدرس وب سایت صندوق بین المللی پول و WTO مراجعه کنند.

من از دریافت و گوش دادن به اخبار امیدوار کننده در مورد بهبود و رشد اقتصاد ملی لذت بردم ، اما در مواجهه با این اخبار ، ما نمی توانیم از رفتارها و سلسله ها و رخوت و سستی و سهل انگاری دولت و مجلس و قوه قضائیه تا ناآگاهی خوشحال باشیم. انباشت ، تورم ، کاهش ارزش پول ملی و کاهش رفاه عمومی و به ویژه افزایش ضریب جینی ، بی تفاوت و قابل ستایش بود. تمامش کنید و خلاص شوید خواست خدا.

نیازی به گفتن نیست ، آیا تعجب آور است که داستان همه این ناهنجاری ها با ثروت خدادادی غیرمعمول و با اقتصادی نسبتاً راحت و نسبتاً درحال رشد و قوی و مردم صبور است؟

چرا در ایران با اقتصاد در حال رشد این اتفاقات عجیب و غریب بدون هویت اتفاق می افتد ، اما در ترکیه و عربستان سعودی با اقتصاد راکد و رو به زوال و با آینده ای نامشخص و متاثر ، چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد و ثبات در اقتصاد خرد وجود ندارد و آیا افرادی هستند که تجارت می کنند؟

متأسفانه ، باید گفت که یک یا چند شغل متناسب نیستند و می توانند دستهای کثیفی باشند که سازمان یافته و به دنبال کار خود هستند و یک اختلال اقتصاد خرد را تولید می کنند ، و در این مورد ، بدون عذرخواهی ، آنها انقلابی عمل کردند و این اختلالات را ریشه کن کردند. خشک؟

به عنوان مثال ، من به تجارت خارجی 15 کشور همسایه ایرانی اشاره می کنم و خیلی کوتاه خواهم گفت.

سال ها گفته شده است که ما در تجارت با همسایگان خود این کار را انجام داده ایم و این در حالی است که سهم واردات ایران در حدود 805 میلیارد دلار در 9 همسایه شرقی ، شمالی و غربی ایران در سال 2019 حدود 27 میلیارد دلار است که بسیار بسیار اندک است ، و می بینیم که سهم واردات حدود 725 میلیارد دلار از 6 کشور همسایه سواحل جنوبی خلیج فارس در سال 2019 ، این تعداد حدود 5 میلیارد دلار است که تعداد بسیار کمی نیز است و در حداقل اهداف باید حداقل به حدود 150 رسیده باشد میلیارد دلار؟

این و این اعداد بسیار ضعیف و بد به هیچ وجه توانایی دفاعی ندارند و به دلیل افتخار سازمان توسعه تجارت و اتاق بازرگانی و بانک مرکزی و وزارت امور خارجه و شورای عالی مناطق آزاد و سازمان بازرسی کل کشور نیست ، که آنها نمی توانستند با آنها و در همسایگی آنها باشند. با آنها تجارت و درآمد کسب کنید ، اما این باعث شرمساری این ساختارهای مرتبط با امور بین الملل ایران و تجارت بین المللی و بین منطقه ای است که نتوانسته اند وظایف ذاتی خود را انجام دهند و باید در قبال مردم و افرادی که بنیان ها ، قدرت ها و سرمایه ها چه کاری انجام داده اند پاسخگو باشند؟

برخلاف خبرهای خوب درباره رشد 65 درصدی قدرت اقتصادی که نوشتم ، من باید در اینجا در مورد عملکرد ضعیف هیئت حاکمه در رابطه با اقتصاد خرد صحبت کنم ، از جمله این دو نمونه بسیار بد ناشی از عملکرد بسیار ضعیف و سالها فعالیت و ناهمگنی. من باید بنویسم و ​​اعتراض کنم و انتقاد کنم که این واقعاً بالاتر از انتظارات این مردم انقلابی ، صبور و سخت کوش ایران است و باید بنویسم که این آمار و ارقام هزینه ها و کتاب های بی شماری و شاید استدلال ها و تصمیمات اشتباه و دروغ های مجموعه تجارت خارجی ایران است. آنچه واقعی است برای تجارت ناهمگن تجارت خارجی ایران واقعاً شرم آور است و باید در راستای اهداف انقلابی ایران اصلاح و بهبود یابد.

اگر این افراد ، به ویژه مدیران در دستگاه های حاکمیتی کشور که به ذوب شدن در انقلاب و ایران اعتقاد دارند ، معتقدند که ما باید برای تقویت و قدرتمندتر شدن و قدرتمند ماندن حرکت کنیم ، پس باید یک هدف ، یک برنامه و یک نقشه با زمان و تعداد داشته باشیم. او خوب و اصولی فکر می کرد و به خوبی از کار و تلاش افراد با انگیزه ، توانمند و با دانش و به طور کلی استفاده می کرد.
من در یادداشت های بعدی بیشتر در این باره خواهم نوشت ، اما این آقایان می توانند مطمئن باشند که دیگر پرتقال های فروخته شده از چشم تیز بین مرگ پنهان نمی شوند.

دکمه بازگشت به بالا