۵ نهاد تعلیم و تربیت از نگاه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی
در جمع دانشگاهیان دانشگاه آزاد بوشهر تشریح شد؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نخستین نهاد تعلیم و تربیت را خانواده معرفی و اظهار کرد: شخصیت افراد در خانواده شکل میگیرد و رفتار همه اعضا در تربیت کودکان تأثیرگذار است. به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از بوشهر، نشست «رویکرد فرهنگی در اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی» با حضور مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان بوشهر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، رؤسای واحدها و مراکز دانشگاهی، معاونین و مدیران دانشگاه، اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر برگزار شد.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر برگزار شد با اشاره به اهمیت توجه به مباحث فرهنگی در کشور اظهار کرد: حُسن مباحث فرهنگی این است که در تمام نقشهای ما در زندگی اجتماعی کاربرد دارد و باید از این مزیت استفاده کرد.
حسن بنیانیان در ارتباط با تأثیر فرهنگ در معضلات جامعه بیان کرد: پیشفرضهای ناقصی هم در جامعه وجود دارد که ریشه مشکلات را اقتصادی میداند، درحالی که بیش از ۵۰ درصد مشکلات اقتصادی ما فرهنگی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برای آسیبشناسی نظام تعلیم و تربیت ابتدا باید اجزا و روابط این نظام را شناخت ودر مرحله بعد آسیب هرکدام از اجزا و در ادامه آسیبهای روابط این اجزا را مورد ارزیابی قرار داد، متذکر شد: گرچه در نگاه اول ذهنها متوجه آموزش و پرورش میشود، اما واقعیت این است که تعلیم و تربیت محصول ارتباط انسان با همه انسانها، سازمانها و نهادهای جامعه است.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، نخستین نهاد تعلیم و تربیت را خانواده معرفی و تبیین کرد: شخصیت افراد در خانواده شکل میگیرد. همه رفتارهای پدر و مادر، خواهر و برادر و سایر اعضا در تربیت کودکان تأثیرگذار است.
بنیانیان، مدرسه را دومین نهاد تربیتی خواند و افزود: دومین نهاد تربیتی که میتواند نقشی اساسی در تقویت نهاد خانواده یا جبران کاستیهای خانواده داشته باشد، مدرسه است. سومین نهاد تربیتی رسانههای مدرن از جمله صدا وسیما، ماهوارهها و فضای مجازی است که در مجموع نقش آنها تأثیری مخرب در اعتقادات، اخلاق و رفتار مخاطبان ایفا میکند.
**دانشگاه حل مسئله از اهداف سند دانشگاه آزاد اسلامی است
وی، چهارمین و پنجمین نهادهای تعلیم و تربیت را دانشگاه و حوزه معرفی و تشریح کرد: دانشگاهها از آن جهت که نقشی تربیتی در کارکرد نخبگان فکری جامعه دارند و باید به عنوان قوه عاقله کشور، نقش پزشک برای درمان کارکردهای سایر نهادها و سازمانهای تربیتی را ایفا کنند، از اهمیت خاصی برخوردارند و پنجمین نهاد مؤثر در تعلیم و تربیت جامعه حوزههای علمیه، مسجد، منبر، هیئت و مجموعه عناصر نهاد دین است.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر پیوست فرهنگی، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید داشتند که حتی اگر اولویت اول اقتصادی است به شرط پیوست فرهنگی باشد.
بنیانیان با بیان اینکه مسائل افراطی را نمیتوان با قانون حل کرد، ادامه داد: ۱۱ هزار قانون در کشور وجود دارد که ۶ هزار طرح هم در مسیر قانون شدن هستند که این تولید انبوه قانون کاهش مقبولیت و گرایش دینی به همراه دارد. قانون و دستورالعمل بسیار زیاد بدون احساس نیاز به توجیه مردم و تربیت و فرهنگسازی آسیبزاست و در صورت قانونگذاری باید منافع قانون بازگو شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه فرهنگ پیچیدهترین سیستم بشری است، گفت: فرهنگ نیاز به تخصص دارد و تیزهوشترین افراد باید در آن بخش مشغول شوند.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه حل مسئله از اهداف سند دانشگاه آزاد اسلامی است، اظهار کرد: تغییرات کمّی و کیفی هدفمند در راستای تحقق محتوای سند دانشگاه آزاد اسلامی از تحولات مورد انتظار در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی است و برای دانشگاه حل مسئله نیازمند تحول در ذهن ارکان دانشگاه یعنی مدیران، استادان، کارکنان و دانشجویان هستیم.
بنیانیان با بیان اینکه علم دانشگاهی باید در نظام تصمیم گیری مدیران دخیل باشد، توضیح داد: این دخیل بودن وجود دارد، اما کم است. یکی از رسالتهای دانشگاهها ارتباط با مدیران استانی است. دانشگاه در صورتی موتور توسعه کشور است که بتواند دانش خود را در ذهن مدیران القا کند.
وی، محورهای مورد تأکید در بیانیه نقش دانشگاه در تعلیم و تربیت اجتماعی را برشمرد و افزود: توأمانسازی رویکرد فرهنگی و تربیتی و پیشرفت علمی در محیط دانشگاه، آمادهسازی یک محیط اجتماعی آموزنده و تعالیبخش برای حضور سازنده زن و مرد در جامعه، اندیشهورزی، آموزش و فرهنگسازی برای توضیح فلسفه حجاب در جامعه از محورهای اصلی است.
مشاور و دستیار امور فرهنگی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در این مسیر باید توجه داشت که مسئولیت دعوت و اجرای آن برعهده تمامی ارکان دانشگاه است نه یک طیف و بخش خاص و نیز استفاده از تمامی ابزارهای توجیهی، تشویقی و بازدارنده مورد انتظار است.
بنیانیان متذکر شد: در زمان ساختن جامعه پیشرفته باید تودههای مردم را به دنبال نخبگان به حرکت درآورد، از این رو همراه کردن و تربیت نخبگان در حوزه و دانشگاه نقش پیشران در ساختن جامعه است. انتهای پیام/