اقتصادی

آبگیری سد تاج‌امیر لرستان تا پایان امسال

مجله تفریحی زیباروز/لرستان سد تاج امیر دلفان یکی از طرح‌های مهم آبی لرستان محسوب می‌شود که بهمن ماه ۱۳۹۰ کلنگ آن به زمین زده شد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، سد تاج امیر دلفان یکی از طرح‌های مهم آبی لرستان است که بهمن ماه ۱۳۹۰ کلنگ آن به زمین زده شد و به دلیل مشکلات مالی بعد از مدتی عملیات ساخت آن متوقف و بار دیگر سال ۱۳۹۵ با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم انبیاء(ص) عملیات اجرایی آن آغاز شد.

در این خصوص سیاوش زیدعلی، معاون طرح و توسعه منابع آبی آب منطقه‌ای لرستان به مجله تفریحی زیباروز، گفت: تاج امیر سدی خاکی با هسته رسی به طول تاج ۲۵۲ متر، عرض ۸ متر و ارتفاع ۵۰ متر از سطح آب است که در ۲۰ کیلومتری شهرستان دلفان بر روی رودخانه خاوه در دست اجراست.

وی با بیان اینکه این سد یکی از طرح‌های مهم آبی لرستان است که با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم انبیاء(ص) عملیات اجرایی آن آغاز شد، افزود: هم‌اکنون تاج امیر ۸۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

معاون طرح وتوسعه منابع آبی، آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه برای ساخت این پروژه آبی مهم لرستان  ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، بیان کرد: برای تکمیل تاج امیر به ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.

زیدعلی اضافه کرد: تامین سالیانه آب شرب روستاهای پایین دست سد شهر نورآباد با حجم ۲.۵ میلیون متر مکعب، تامین نیاز آبی واحدهای صنعتی با ۵۰۰ هزار متر مکعب در سال و مشروب کردن ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایاب سد، کنترل سیلاب  و توسعه گردشگری از جمله اهداف این سد بوده است.

وی ادامه داد: میزان طلب پیمانکار از این پروژه ۸۰ میلیارد تومان  است و برای تملک مخزن سد بین ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان نیاز است.

معاون طرح وتوسعه منابع آبی، آب منطقه‌ای لرستان اضافه کرد: برای سنجش سد تاج‌امیر برنامه‌ریزی شده در آبان‌ماه جاری به طور غیررسمی آبگیری آن انجام شود.

زیدعلی اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده آبگیری رسمی سدتاج‌امیر در ایام دهه فجر و یا تا پایا امسال صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا