اقتصادی

آخرین وضعیت شبکه ملی اطلاعات در کشور

با توجه به اهمیت شبکه ملی اطلاعات و تاکید رئیس جمهور بر تسریع در راه اندازی آن، صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات در سال آینده تشکیل می شود.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، طرح شبکه ملی اطلاعات از اواخر سال 1383 در کشور مطرح شد و مهمترین دلیل اجرای این شبکه در آن سال کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت بود. در سند «لزوم تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات» آمده است که شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی کل فضای مجازی شبکه ای از تمامی شبکه های دولتی است. این شبکه از یک زیرساخت ارتباطی با مدیریت کاملاً مستقل داخلی، یک شبکه حفاظت شده در ارتباط با اینترنت و یک شبکه با قابلیت ارائه انواع محتوا و خدمات ارتباطی در سراسر کشور برای مردم تشکیل شده است.

در سال های بعد از 1383 اجرای این طرح به کندی پیش رفت تا اینکه دولت یازدهم با اجرای این طرح ادامه داد و در نهایت در پایان همان دولت اعلام شد که فازهای اول، دوم و سوم افتتاح و در معرض دید عموم قرار گرفته است. ; اما این تسریع بخشی از روند اجرای این طرح در دولت سیزدهم یکی از مهم ترین گام های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است. بنابراین طرح تسریع در اجرای شبکه ملی اطلاعات از مهرماه سال گذشته آغاز شده و هم اکنون در مرحله اجرا قرار دارد.

بیش از 600 روستا و آبادی در استان یزد به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند

چندی پیش محمدرضا پاکدل، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان یزد گفت: در قانون برنامه ششم توسعه تاکید شده بود 330 روستای بالای 20 خانوار تحت پوشش شبکه ملی اطلاعات قرار گیرند و هم اکنون در استان یزد شبکه بیش از 600 روستا و سکونتگاه متصل است.داده ملی و اینترنت پرسرعت متصل است که دو برابر برنامه است.

وی با بیان اینکه در فاز اول طرح توسعه ارتباطات روستایی 130 کیلومتر فیبر نوری در روستاها اجرا شد، افزود: با تعامل و همکاری شهرداری یزد توسعه دسترسی پهنای باند و فیبرهای نوری در شهر یزد انجام می شود. امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری شرکت ها و کارها و منازل خود را زودتر از موعد مقرر آغاز کردند و در هفته دولت 30 هزار پورت FTTH توسط پیشگامان توسعه ارتباطات با اجرای 30 کیلومتر افتتاح شد. الیاف در بستر کانال های مشاع و سرمایه گذاری 30 میلیارد تومانی.

پیشرفت 60 درصدی شبکه ملی اطلاعات

همانطور که عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست تخصصی شبکه ملی اطلاعات و فضای مجازی در جمع اساتید دانشگاه علم و صنعت درباره شبکه ملی اطلاعات گفت: این شبکه یک شبکه سریع، باکیفیت و امن است. شبکه در جغرافیای وسیع جمهوری اسلامی ایران بر اساس برآوردهای انجام شده بر اساس شاخص های توافق شده با مرکز ملی فضای مجازی، علیرغم همه تلاش های انجام شده در سال های گذشته، قبل از تاسیس مرکز ملی فضای مجازی پیشرفت 30 درصدی داشته است دولت در سیزدهم

وزیر ارتباطات با بیان اینکه با تلاش شبانه روزی معاونت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور و همکاران ما در وزارت ارتباطات، شبکه ملی اطلاعات امروز نزدیک به 60 درصد پیشرفت داشته است، گفت: اجرای شبکه ملی اطلاعات در وزارت ارتباطات، هفت پروژه بزرگ و 200 پروژه کوچک وجود دارد و به طور کلی تعریف شده است. وی همچنین تاکید کرد: در 14 ماه گذشته نزدیک به 2500 روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.

ایجاد صندوق ملی توسعه شبکه اطلاع رسانی

بر اساس آن گزارش، با توجه به اهمیت شبکه ملی اطلاعات و تاکید رئیس جمهور بر آغاز هر چه سریعتر این طرح به عنوان یکی از اولویت های فضای مجازی، صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات باید در سال آینده تشکیل شود. درباره جزئیات این اقدام می‌توان گفت بر اساس لایحه بودجه 1402 که رئیس‌جمهور چهارشنبه گذشته به مجلس تقدیم کرد، در تبصره 7 این لایحه، به دولت اجازه داده می‌شود تا در روند توسعه کشور تسریع کند. شبکه ملی اطلاعات، ارتقا و نوسازی زیرساخت‌های ارتباطی و توسعه فیبرهای نوری برای خانوارها و شرکت‌ها به منظور ایجاد صندوقی به نام «صندوق توسعه شبکه ملی اطلاعات» در حد بالایی پست‌ها و اعتبارات سازمانی مصوب وزارتخانه. ارتباطات و فناوری اطلاعات.

همچنین اساسنامه و منابع این صندوق با پیشنهاد مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان های اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری بانک مرکزی و وزارت کشور تهیه می شود. اقتصاد و دارایی با تصویب هیأت وزیران.

همچنین اخیرا وزیر ارتباطات با انتشار پستی درباره فضای مجازی گفت: روز دوشنبه در ادامه جلسات هفتگی با نمایندگان مردم با آقای محمد سرگزی نماینده محترم مردم زابل و زهک؛ آقایان مجید ناصری نژاد نماینده محترم مردم شادگانا و خانم فاطمه مقصودی نماینده محترم مردم بروجردا به صورت جداگانه در شورای اسلامی ایران دیدار و گفتگو کردند و با هم وضعیت ارتباطات را به طور کامل بررسی کردیم. شبکه تشکیل دهندگان آنها

در آن جلسات در حین تشریح آخرین وضعیت توسعه ارتباطات روستایی در حوزه های انتخابیه این نمایندگان محترم سعی کردم به صورت تصادفی با روستاییان عزیز تماس بگیرم تا گزارشی از وضعیت ارتباطات آنها دریافت کنم. در یکی از این جلسات متوجه شدم تلفن ثابت در برخی نقاط شهر زابل چند سالی است که قطع شده است و از آنجایی که عدم دسترسی به تلفن ثابت در شرایط فعلی غیرقابل توجیه است، به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزیر دستور دادم. نماينده در هيئت مديره شركت مخابرات براي رسيدگي عاجل به اين موضوع و رفع مشكلات اين شهرستان. البته الحمدالله 98 درصد روستاهای بالای 20 خانوار زابل تحت پوشش شبکه ارتباطی پایدار و باکیفیت قرار دارند و تا پایان هفته دولت سال آینده دیگر روستای بدون ارتباط در این منطقه وجود نخواهد داشت. . خوشبختانه در شهرستان شادگان 131 روستای بالای 20 خانوار وجود دارد که از این تعداد 130 روستا به شبکه متصل هستند و در گزارش نماینده محترم این شهرستان و در بررسی های تلفنی خود از اهالی محترم این روستاها متوجه شدم. که برخی از آنها از کیفیت راضی نیستند، تیمی تعیین شد که باید به این شهر اعزام شود.

81 درصد روستاهای بالای 20 خانوار بروجرد به شبکه ملی اطلاعات متصل هستند و بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا شهریور سال آینده همگی به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهند شد. با تکمیل طرح توسعه ارتباطات روستایی در شهریورماه سال آینده، در مرحله بعدی افزایش و ارتقای کیفیت در دستور کار قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا