علمی و پزشکی

آزادسازی ارز بسیاری از داروها؛ طی ۹ ماه گذشته/ تدوین سیاست‌های ارزی کارآمد ضروری است

جمعی از فعالان حوزه داروسازی کشور با هشدار نسبت به آنچه اظهارنظرهای غیرکارشناسی و شبهه‌انگیز در حوزه دارو و ارز پزشکی می‌خوانند، در نامه‌ای به رئیس‌جمهور بر لزوم تدوین سیاست ارزی مؤثر با حمایت بیماران و توسعه اقتصاد کشور تاکید کردند. صنعت داروسازی

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، جمعی از اتحادیه ها و انجمن های حوزه دارو در نامه ای به رئیس جمهور با اعلام حمایت از سازمان غذا و دارو خواستار هرگونه تصمیم گیری در رابطه با این حوزه راهبردی و اخذ اطلاعات کامل از تمامی تشکل های تخصصی شدند. در زمینه پزشکی.

وی در بخشی از متن این نامه با عنوان «لزوم تدوین خط مشی موثر دوره با دسترسی به حمایت از بیماران و توسعه صنعت داروسازی در کشور» با اشاره به برخی اظهارنظرها در مورد دوره و قیمت دارو خطاب به رئیس جمهور. : تامین بیش از 97 درصد نقش حمایتی در تامین نیازهای اساسی نظام سلامت و خودکفایی کشور داشته است. نظام دارویی علیرغم دستاوردهای غیرقابل انکار خود، طی چند سال گذشته همواره مورد تحلیل ها و گزارش های مغرضانه برخی محافل بوده است که نه تنها دستاوردهای مجموعه را تحت الشعاع قرار داده، بلکه با گزارش، تحلیل و اظهار نظر در مورد افراد و نهادهای غیرمسئول، چهره آن را مخدوش کرده است. داروسازان کشور عمومی و دولتی شده اند.»

در این نامه، برخی گزارش‌های شبکه‌های مردم نهاد درباره نرخ و قیمت دارو، «هدف‌مند و فاقد اطلاعات» توصیف شده است که «با واقعیت دارویی کشور در مواجهه با تحریم‌ها و تاج‌گذاری مطابقت ندارد و منعکس‌کننده راهبرد نظام دارویی کشور نیست». »

در ادامه این نامه آمده است: انتظار می رود نهادی که مدعی شفافیت است و گروهی که مدعی کارشناس در حوزه اقتصاد سلامت است، وقتی می خواهد در حوزه پزشکی اظهار نظر کند و پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت ارائه دهد. کشور. مسئولین اجرایی، نظر همگان از اتحادیه ها و انجمن های فعال در حوزه پزشکی اخذ و خلاصه نظرات کارشناسی را با در نظر گرفتن همه جوانب منعکس کنند. (این چیزی است که در سال های اخیر اتفاق نیفتاده است) نه به عنوان نظرات و تصوراتی که در مورد خود و چند نفر از افراد وابسته که دانش و اشراف زیادی در زمینه پزشکی ندارند و غالباً هیچ یک از آنها داروساز نیستند و هیچ تعصبی در مورد آنها ندارند. داروخانه کشور “پیشنهاد بدهید”.

همچنین در این نامه آمده است: «اتحادیه های صنفی، انجمن ها و تشکل های علمی مرتبط با علم پزشکی مرتباً در نامه شماره 1400/351 مورخ 30.4، تذکرات و پیشنهادات خود را کتباً به مراجع ذیصلاح به ویژه در ابتدای دولت سیزدهم ارائه می کردند. پیشنهادات اتحادیه صنف دارندگان دارو که با مشورت صاحب نظران حوزه داروسازی تدوین شده است، برای اصلاح نظام دارویی کشور با رویکرد توسعه صنعت داروسازی، حمایت از بیمار، رصد وضعیت کشور به تفصیل تدوین شد. کشور. سود و رفع رانت و فساد اعلام شد که انتظار می رود این امر مورد توجه مسئولان و سیاست گذاران قرار گیرد.

آزادسازی نرخ بسیاری از داروها بیش از 9 ماه پیش به دلیل کاهش سقف مصوب ارز ترجیحی داروها آغاز شد و وزارت بهداشت ارز بسیاری از داروها و مواد اولیه را طی 9 ماه گذشته آزاد کرد. ; این موضوع بدون بررسی به موقع قیمت‌ها همواره مورد گلایه اتحادیه‌ها و شرکت‌های تولیدی بوده است.»

این نامه می افزاید: «آنهایی که مدعی حمایت از حقوق مردم هستند، چگونه هستند! در ماه‌های اخیر در برابر تخلفات و سیاست‌های مشکوک و غیرمسئولانه که به صنعت داروسازی و مردم کشور آسیب وارد کرده، سکوت کرده‌اند. آنچه مشخص است نیتی است که در پس چنین مکاتباتی وجود دارد که موجب دلسردی و ناامیدی مدیران کوشا، دلسوز و مسئول کشور می شود.

در ادامه این نامه خطاب به رئیس جمهور آمده است: اتحادیه‌های صنفی تولید، توزیع و عرضه دارو با همکاری متخصصان و پیشکسوتان حوزه دارو، انجمن داروسازان، تشکل‌های علمی و دانشکده‌های داروسازی موظفند سیاست‌های مورد علاقه خود را تدوین کنند. دولت و رهبری و اموال ملی، فعالانه در سیاست های جناب عالی دولت و رهبران شایسته و توانمند وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مشارکت و حمایت کامل خود را اعلام کنند. خواهشمند است دستور فرمایید در سال تولید، حمایت و موانع، هرگونه تصمیم گیری در این زمینه با مشورت تشکل های تخصصی مربوطه اتخاذ شود و از توجه به نظرات غیرتخصصی و شبهه آمیز خودداری شود.. »

گفتنی است این نامه به امضای سران اتحادیه صنف داروهای انسانی ایران، اتحادیه مکمل های غذایی ایران، فدراسیون اقتصاد سلامت، انجمن شرکت های پخش و مکمل های انسانی ایران، انجمن داروسازان ایران، انجمن تولیدکنندگان رسیده است. انجمن گیاهان دارویی و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا