بین الملل

آمریکا حق مداخله در مبادلات اقتصادی قانونی میان ایران و ونزوئلا را ندارد/ پاسخ قاطع تهران به هرگونه گستاخی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، یک تانکر نفتی ایران در حال انتقال محموله زیادی از بنزین به ونزوئلا بود. نکته مهم این است که به دلیل نزدیکی جغرافیایی ونزوئلا با ایالات متحده و تحریم هایی که توسط ایران و ونزوئلا اعمال شده است ، نفتکش ایرانی با پرچم جمهوری اسلامی از تنگه جبل الطارق به اقیانوس اطلس عبور کرده و به مقصد مقصد خود می رسد.

ایالات متحده رسماً اعلام کرده است که ایران پنج تانکر نفتی را به ونزوئلا که در دریاهای بلند قایقرانی می کنند ، ارسال کرده است. اخیراً ، مایك پومپئو ، وزیر امور خارجه آمریكا ادعا كرد كه ایران در ازای خدمات نفتی از شرکت هواپیمایی ماهان ، نه تن میله طلا از ونزوئلا به ایران به ارزش 500 میلیون دلار ارسال کرده است.

بیشتر بخوانید:

ما امیدواریم که ایالات متحده هیچ کاری احمقانه علیه نفت ایران انجام ندهد

ایالات متحده برای جلوگیری از فروش نفت ایران به ونزوئلا یک کشتی جنگی به کارائیب ارسال کرده است. مقامات ایرانی پیش از این به ادعاهای مقامات آمریكا درباره درگیری احتمالی ، واكنش نشان داده اند و گفته اند كشور سوم آنها نمی تواند از این طریق در روابط ایران و ونزوئلا دخالت كند. سخنگوی سرویس دیپلماتیک کشورمان ، سیدعباس موسوی ، دیروز (دوشنبه) به دولت آمریکا نسبت به هرگونه بی عدالتی هشدار داد و تأکید کرد که اشتباه دولت آمریکا با یک پاسخ قاطع و دلخراش از جمهوری اسلامی ایران پیدا می شود.

اقدامات دیپلماتیک ایران علیه ایالات متحده

وزیر امور خارجه ، محمد جواد ظریف ، همچنین نامه ای به دبیر کل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترس ارسال کرد که با هشدار از حرکت ایالات متحده برای ارسال نیروی دریایی به کارائیب با هدف مداخله و مختل کردن حمل و نقل سوخت ایران در ونزوئلا. ظریف تهدیدهای غیرقانونی ، خطرناک و تحریک آمیز برای ایالات متحده را نوعی دزدی دریایی و تهدیدی بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی خواند و تأکید کرد که ایالات متحده باید جلوی زور دنیا و احترام به قانون قوانین بین المللی بویژه آزادی ناوبری در دریاهای بلند را بگیرد.

ظریف

وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف

ظریف با یادآوری مسئولیت دولت ایالات متحده برای مقابله با عواقب هرگونه اقدام غیرقانونی ، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و لازم برای مقابله با این تهدیدات تأکید کرد.

در پی این نامه ، سید عباس عراقچی ، معاون وزیر امور خارجه امور سیاسی ، سفیر سوئیس را فراخواند و از دولت آمریكا خواست تا درباره خطر احتمالی آمریكا برای تانكرهای نفتی ایران هشدار جدی صادر كند.

قدرت رو به کاهش ایالات متحده است

احمد سبحانی ، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا ، به خبرنگار شورای بین المللی آمریکا و اروپا برای گروه بین المللی اخبار آنا گفت: “برای یک ابرقدرت ، قدرت نرم بسیار مهمتر از فشار و قدرت نظامی است.” قدرتی که ایالات متحده در سالهای اخیر از دست داده است ، و امروز به غیر از رقبای سنتی ، متحدان ایالات متحده آمریکا هیچ علاقه ای به داوطلب شدن با ایالات متحده نشان نداده اند.

احمد سبحانی ، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا

احمد سبحانی ، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا

وی افزود: موشکی که توسط یک پایگاه آمریکایی در عین السد سقوط کرد به عنوان بخشی از پاسخ به ترور ژنرال قاسم سلیمانی ، زمینگیر کردن یک جاسوس آمریکایی و هواپیماهای بدون سرنشین و شلیک یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی که به ایران حمله کرده است ، تصمیم دارد از آن دفاع کند. توبروژنو درباره حقوق قانونی خود صحبت می کند و از نیروی نظامی آمریکا عقب نمی ماند. با تجربه در طول 40 سال گذشته ، ایالات متحده باید بداند که تهدید و اقدام علیه ایران بی پاسخ نخواهد ماند. در حالی که ممکن است آنها را رهگیری کنند ، آنها بهتر از هر کس می دانند که هرگونه اقدام ایالات متحده علیه کشتی های ایرانی درگیر تجارت قانونی با ونزوئلا عواقب ناگواری را برای آن کشور به همراه خواهد داشت.

تهدیدات کشور ما علیه ایالات متحده بدون پشتیبانی نیست و جمهوری اسلامی ایران پیش از این نشان داده است که از نظر خود جدی است و مجبور به انجام آن نمی شود.

وی افزود: ایالات متحده تجارت نفت با ایران و ونزوئلا را ممنوع کرده است ، و همچنین ممنوعیت ورود آنها در بازار ایالات متحده در صورت همکاری با دو کشور. اما با توجه به نظرات سایر کشورها ، به ویژه برخی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل ، آنها شجاعت به دنبال تجارت بین المللی و به خطر انداختن محموله های بین المللی را ندارند. علاوه بر این ، ما می بینیم که در سالهای اخیر بسیاری از متحدین آمریکایی نسبت به این کشور بسیار عصبانی شده اند و قدرت ایالات متحده روز به روز در حال کاهش است. اگرچه هنوز هم امروز یک ابرقدرت جهانی تلقی می شود ، اما به سرعت رو به افول است و هرگونه اقدام عملی برای جلوگیری از تجارت بین ایران و ونزوئلا به ضرر ایالات متحده تسریع می شود و افول این ابرقدرت سرکوبگر تسریع می یابد.

سبحانی گفت: ایالات متحده با مشکلات بسیاری روبرو است و شیوع گسترده کرونا ناکارآمدی سیستم بهداشتی و درمانی کشور را اثبات کرده است. با وجود همه این مشکلات ، من فکر نمی کنم ایالات متحده دیوانه می شود و نمی خواهد تجارت انرژی بین ایران و ونزوئلا را متوقف کند. اگرچه به طور غیرمستقیم تهدید می شود ، این تهدیدات تاثیری در تصمیم ایران و ونزوئلا در مورد تجارت قانونی نخواهد داشت.

ونزوئلا در شرایط دشوار به ایران كمك كرده است

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا در پاسخ به این سؤال كه آیا ایالات متحده حق مداخله در مبادله مالی بین ایران و ونزوئلا را دارد یا خیر ، گفت: “جالب است كه 10 سال پیش كه ایالات متحده ممنوعیت جدی برای واردات بنزین ایران را تحمیل كرده بود ، ایران مجبور شد حداقل 35٪ وارد كند. مصرف داخلی ، ونزوئلا شجاعانه چندین محموله بنزین را به ایران برد. ” وی صادرات ، پرش به ایران را در روزهای دشوار انجام داد و کشور ما را قادر به غلبه بر اوضاع دشوار و در نهایت دستیابی به خودکفایی و قدرت صادرات در صنعت بنزین کرد.

امروز ، وظیفه ایران است که از کمک ونزوئلا قدردانی کرده و به مردم آن ، که از تحریم ها و خرابکاری های ایالات متحده رنج می برند ، قدردانی کنیم.

در صادرات بنزین به ونزوئلا یک مشکل اساسی وجود دارد و آن این است که ایران از فروش مواد اولیه فاصله گرفته و می تواند محصولات را به بازار جهانی و بازارهایی که خارج از کنترل آمریکا است صادر کند.

احمد سبحانی درباره احتمال موفقیت ایران در حمل و نقل بنزین به ونزوئلا و پیامدهای احتمالی آن برای آمریکا در رفع محاصره اقتصادی مظلوم ایران توضیح داد: “البته ایالات متحده حق مداخله در مبادلات مالی بین کشورها را ندارد ، اما بخاطر همین است.” متأسفانه تسلط دلار بر جهان می تواند چنین مبادلات را مجبور کند و تحریم های ظالمانه ای را تحمیل کند. این امر روز به روز قدرت دلار در جهان را کاهش می دهد و کشورهای مختلف ارزهای ارزی دیگری را غیر از دلار در نظر می گیرند و بعضی اوقات مشخص است که این باعث فروپاشی امپراتوری آمریکا می شود. خرید طلا از ونزوئلا و آن سوخت برای ما تجارت مشروع است. البته وقتی ایالات متحده تحریم های ظالمانه ای را علیه کشورهای مستقل تحمیل می کند ، راه های بدیل دیگری پیدا می شود که به نفع آنها نخواهد بود.

انتهای پیام / 4106/4033 /

دکمه بازگشت به بالا