علمی و پزشکیکسب و کار ایرانی

آیا ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان میشود؟

آیا ارتودنسی باعث لق شدن، لق شدن و ترک خوردن دندان ها می شود؟

ارتودنسی صاف کردن دندان ها است. به عبارت دیگر هدف از این کار محل قرارگیری دندان های فک بالا یا پایین یا هر دو فک است. بدین ترتیب دندان های دو فک به خوبی روی هم قرار گرفته اند تا فرآیند جویدن به بهترین شکل ممکن انجام شود. در این مقاله به ارتودنسی، خطرات و عوارض درمان ارتودنسی می پردازیم. از معایب درمان ارتودنسی می توان پوسیدگی، لق شدن دندان ها و تغییر رنگ را نام برد که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد. همچنین راه هایی را برای جلوگیری از این اتفاقات ذکر می کنیم تا با رعایت این نکات مهم برای درمان ارتودنسی به نتیجه و هدف دلخواه برسید.

مزایا و معایب درمان ارتودنسی چیست؟

درمان ارتودنسی یکی از این درمان‌ها است که عمدتاً برای افزایش زیبایی و کارایی سیستم دندانی انجام می‌شود. در کنار این مزایا و مزایای این درمان، ممکن است نگرانی هایی در رابطه با عوارض یا محدودیت های درمان ارتودنسی وجود داشته باشد. این بخش به این عوارض و خطرات درمان ارتودنسی می پردازد ابتدا بیایید خطر پوسیدگی دندان پس از درمان ارتودنسی را بررسی کنیم

باید توجه داشته باشید که هنگام شروع درمان ارتودنسی، دانستن مشکلات و خطرات احتمالی درمان ارتودنسی یا محدودیت ها و جایگزین ها هنگام شروع درمان ارتودنسی مهم است، بنابراین شما به عنوان یک بیمار باید این موضوع را درک کنید.

کاهش دندان پس از درمان دندان چگونه اتفاق می افتد؟

در درمان ارتودنسی، به دلیل وجود براکت‌هایی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، می‌تواند به مرور زمان با تجمع مواد غذایی در اطراف این براکت‌ها و وسایل درمان ارتودنسی، دندان‌های شما را فرسوده کند. به این ترتیب باکتری ها در این ناحیه تجمع می یابند و این برای سلامت دهان بسیار مهم است.

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان چه باید کرد؟

در این حالت، متخصص ارتودنسی با درک جدی بودن مشکل، باید هر جلسه را برای جلوگیری از این اتفاق ملاقات کند و بهداشت دهان و دندان شما را زیر نظر داشته باشد. به همین ترتیب در درمان ارتودنسی ارائه آموزش های مورد نیاز ارتودنتیست ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ضروری و مهم تلقی می شود.

اشتباهی که در بهداشت دهان و دندان ممکن است رخ دهد، معمولاً خونریزی لثه در حین مسواک زدن است، در این صورت این خطر جدی وجود دارد که تحت کنترل بهداشتی دقیق تری قرار بگیرید.

به همین دلیل در طول درمان ارتودنسی باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد که شامل مسواک، نخ دندان و مسواک بین دندانی می شود. به این ترتیب می توانید مطمئن باشید که فروش نخواهید داشت. بنابراین عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند باعث پوسیدگی دندان و حتی ناراحتی و بیماری لثه شود.

اما اگر این مشکل از طرف شخصی باشد، یعنی به دلیل رعایت نکردن توصیه های بهداشتی، فرد در هنگام مسواک زدن دچار بیماری هایی مانند لخته شدن خون می شود و در بدترین مواقع دچار بیماری، التهاب لثه می شود. و بعداً اگرچه بهداشت دهان و دندان بر کنترل آنها تأثیر نمی گذارد، ممکن است دندانپزشک تصمیم بگیرد که درمان دندان را قبل از زمان تعیین شده متوقف کند.

چه زمانی دندان ها بعد از درمان ارتودنسی لق می شوند؟

لق شدن دندان یکی دیگر از مشکلات و خطرات احتمالی است که می تواند پس از درمان ارتودنسی رخ دهد. به این ترتیب که در ابتدای درمان با قرار دادن بریس ها، دندان ها حرکت می کنند و بیمار احساس می کند که دندان ها لق شده اند. اما باید گفت که این امری طبیعی است، به عبارت دیگر در درمان ارتودنسی، چون دندان ها همیشه فشار داده می شوند تا در جای خود قرار گیرند، ممکن است به نظر ضعیف بودن دندان ها برسد.

چرا در طول درمان ارتودنسی احساس لق شدن دندان ها می کنید؟

حرکت دندان ها به این دلیل است که دندان ها در جای خود قرار گرفته و به این ترتیب انحنای آن ها از بین می رود. هدف این پدیده اصلاح شکل و موقعیت دندان ها با فشاری است که توسط دستگاه های ارتودنسی برای اصلاح دندان ها وارد می شود. به این ترتیب روی تاج، ریشه رباط پریودنتال و استخوان اطراف دندان فشار وارد می کند.

البته در این مورد باید توجه داشت که این فشار آهسته است و ممکن است نسبت به آن احساس درد یا احساسی نداشته باشید، اما چون اغلب اتفاق می افتد باعث می شود دندان به جای خود برود.

آیا ممکن است دلایل دیگری برای دندان های لثه ای وجود داشته باشد؟

یکی دیگر از علل لق شدن دندان ها بیماری لثه است که در بزرگسالان بیشتر از کودکان دیده می شود. به این ترتیب براکت های ارتودنسی که پس از شروع درمان روی دندان های شما قرار می گیرند با نیروهای ملایمی به دندان های شما فشار وارد می کنند. این فشار و نیرو برای حرکت دادن استخوان در اطراف دندان بسیار زیاد است. به این ترتیب دندان ها در جای خود ثابت می شوند.

آیا بعد از درمان ارتودنسی امکان لق شدن و افتادن دندان وجود دارد؟

شل شدن استخوان دندان با تشکیل استخوان جدید در اطراف دندان از از دست دادن دندان جلوگیری می کند. اما گاهی در حین درمان ریشه دندان پوسیده می شود و باعث می شود ریشه دندان به میزان قابل توجهی کوتاه شود. البته در این قسمت باید به این نکته اشاره کرد که حتی این کوتاه شدن ریشه دندان ها نیز نمی تواند مشکلی در سلامت و قدرت ایجاد کند. بنابراین، حتی اگر ریشه دندان ها کوتاه شود، دندان ها می توانند در دهان باقی بمانند.

رنگ دندان ها بعد از درمان ارتودنسی چگونه تغییر می کند؟

یکی دیگر از مواردی که ممکن است بعد از درمان ارتودنسی تجربه کنید، تغییر رنگ موقت دندان است. این تغییر رنگ دندان ها در اثر استفاده از دهان شویه کلرهگزیدین رقیق نشده ایجاد می شود. بنابراین تغییر رنگ دندان ها در اثر این اثر موقتی است و با مسواک زدن قابل ترمیم است.

گاهی اوقات به دلیل توجه زیادی که به دندان‌هایتان دارید، می‌توانند رنگی را که فکر می‌کنید تغییر دهند، در این صورت معمولاً پس از پایان درمان ارتودنسی سفید کردن دندان‌ها انجام می‌شود تا این مشکل برای شما حل شود.

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است دندان های شما تغییر رنگ داده و به نظر برسند، این است که به دلیل رعایت بهداشت نامناسب دچار پوسیدگی زودرس دندان شده اید. در این صورت به درمان عصب کشی و سفید کردن دندان نیاز خواهید داشت.

به طور کلی و در جمع بندی، عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به پوسیدگی یا تغییر رنگ دندان ها و ایجاد لکه های سفید روی سطح دندان شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان می تواند منجر به بیماری لثه شود.

با پیشرفت های امروزی، عوارض ارتودنسی کاهش یافته است

به لطف معرفی تجهیزات مدرن و مدرن در زمینه دندانپزشکی، بسیاری از عوارض ارتودنسی تا حد زیادی کاهش یافته است و بیماران می توانند با سهولت بیشتری درمان را شروع کرده و با موفقیت به پایان برسانند.

به عنوان مثال بریس های دندانی دیمون دندان های بیماران را در مدت زمان کوتاه تری صاف، تراز و تنظیم می کنند و نسبت به بریس های سنتی با کمترین درد و عوارض موثرتر هستند. به همین دلیل امروزه اکثریت قریب به اتفاق بیماران درمان خود را بدون بریس کامل می کنند.

خطرات نداشتن ارتودنسی چیست؟

همانطور که قبلا خواندید، ارتودنسی هیچ عارضه ای ندارد و تنها نکات منفی عمده و کوچکی در مورد آن وجود دارد. اما مشکل اصلی زمانی است که با وجود پوسیدگی دندان ها، درمان ارتودنسی انجام نمی دهیم. البته انجام ندادن ارتودنسی خطرناک است، عمل دندانپزشکی نیست. ویدیوی زیر را تماشا کنید تا متوجه شوید دندان های غیر ارتودنسی چه تاثیری دارند و چرا مرتب نگه داشتن دندان ها اهمیت دارد.

پیشگیری از پوسیدگی دندان در حین ارتودنسی

برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، مطمئن شوید که هیچ باکتری روی بریس‌ها تجمع نکرده است. از دندانپزشک خود بخواهید که حفره ها، پوسیدگی ها و مواد زائد را در صورت لزوم ترمیم کند. قبل از استفاده از بریس، دندان های خود را کاملا مسواک بزنید تا خطر پوسیدگی کاهش یابد.

مسواک بین دندانی: در طول ارتودنسی نباید از نخ دندان استفاده کنید. برای رفع این مشکل خرید مسواک بین دندانی توصیه می شود. مسواک بین دندانی تقریباً به هر جایی که نخ دندان برود می رسد. این مسواک علاوه بر تمیز کردن دندان ها با از بین بردن بقایای مواد غذایی، از پوسیدگی دندان نیز جلوگیری می کند.

دهانشویه: استفاده از دهانشویه را بعد از انجام عمل صورت قطع نکنید. ممکن است پس از استفاده از دهان شویه احساس خوبی داشته باشید، اما استفاده از آن ضروری است زیرا می تواند به تمام شکاف ها نفوذ کند و بین موانع، سیم ها و دندان ها حرکت کند. برخلاف تصور برخی افراد، دهانشویه به بریس ها، بریس ها و دندان ها آسیبی نمی رساند.

غذاهایی را که دندانپزشک شما ممنوع کرده است نخورید: پس از اینکه بریس های خود را در جای خود قرار دادید، متخصص ارتودنسی لیستی از غذاهای سفت مانند آجیل و غذاهای چسبنده مانند شکلات را به شما می دهد. مصرف این غذاها خطر پوسیدگی دندان را افزایش می دهد، پس حتما به توصیه های او توجه کنید.

پیشگیری از پوسیدگی بعد از ارتودنسی

مراجعه به دندانپزشک: مراجعه به دندانپزشک و انجام اقدامات پیشگیرانه لازم می تواند نقش مهمی در پیشگیری از پوسیدگی دندان داشته باشد. در طول این جلسات، ارتودنتیست پلاک را اضافه و حذف می کند. وضعیت کابل را مطابق با آن تنظیم کنید و ترمزها را بررسی کنید. در میان سایر مداخلاتی که در این جلسات حضوری انجام می شود، ممکن است درمان های موضعی فلوراید تجویز شود.

از بین بردن لکه های سفید روی دندان بعد از بریس

پس از برداشتن براکت ها و سیم های ارتودنسی، پلاک و لکه های سفید در اکثر افراد دیده می شود. برای از بین بردن این پلاک ها و لکه های سفید، باید حداقل شش ماه به دندان های خود فرصت دهید تا بازسازی شوند. اگر بعد از گذشت شش ماه هنوز آثاری از لکه های سفید روی دندان ها باقی ماند، توصیه می شود از فلورایدتراپی موضعی برای رفع این لکه ها استفاده کنید. در صورت باقی ماندن این لکه ها، استفاده از روش های سفید کننده دندان مانند بلیچینگ توصیه می شود.

رابطه ارتودنسی با پوسیدگی دندان

حتما زیاد شنیده اید که درمان ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان می شود، این یک تصور اشتباه است، نه تنها درمان ارتودنسی باعث پوسیدگی دندان می شود، بلکه عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز باعث پوسیدگی دندان می شود. کسانی که بعد از درمان به دلیل رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان دندان دارند به اشتباه می گویند سفید کردن دندان فقط ارتودنسی است.

در قدیم مردم اغلب با پوسیدگی دندان از جمله پوسیدگی دندان مواجه می شدند. امروزه خلاص شدن از شر روش های قدیمی منجر به مشکلات کمتری در مسواک زدن از جمله پوسیدگی دندان شده است. در گذشته به جای بریس از بریس استفاده می شد که باعث افزایش خطر پوسیدگی دندان هنگام مسواک زدن می شد. تکنیک های جدید با براکت ها و چسب های مخصوص خطر پوسیدگی دندان را کاهش می دهد.

در صورت افتادن دندان در حین درمان ارتودنسی چه کنیم؟

گاهی حتی با رعایت بهداشت مناسب، دندان ها پوسیده می شوند. جای نگرانی نیست زیرا می توانید دندان های خود را با بریس های ارتودنسی ترمیم کنید. در حال حاضر با پیشرفت دندانپزشکی، برای ترمیم دندان لازم نیست تا پایان ارتودنسی منتظر ماند. در طول ارتودنسی نیز می توانید برای ترمیم دندان های آسیب دیده به دندانپزشک مراجعه کنید. درمان پوسیدگی به محل و شدت آن بستگی دارد. اگر بریس ها یا سایر قسمت های بریس در جایی که پوسیدگی شدید وجود دارد در ترمیم اختلال ایجاد کند، می توان بریس ها را به طور موقت برداشته و پس از بهبودی دندان ها دوباره نصب کرد. در بیشتر موارد، پوسیدگی دندان را می توان بدون برداشتن بریس اصلاح کرد. با پلاک‌های شفاف و ارتودنسی نامرئی، احتمال پوسیدگی دندان نسبت به سایر روش‌های ارتودنسی کمتر است زیرا می‌توانید هنگام غذا خوردن آن را بردارید.

نتیجه گیری

اگر قصد ارتودنسی دارید حتما به بهترین متخصص ارتودنسی شیراز پی جو  مراجعه کنید تا با متخصصان مجرب و حرفه ای از عوارض احتمالی ارتودنسی در حین درمان جلوگیری کنند.

دکمه بازگشت به بالا