استان ها

اجرای سیاست‌های زیست‌محیطی باید مبتنی بر آمایش و پژوهش باشد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بندرعباس ، حبیب مسیحیطازیانی در جلسه اقتصاد دریایی به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس اظهار داشت: انجام پروژه های توسعه و اجرای محیط باید بر مطالعه ، برنامه ریزی ، تحقیق و توسعه تأکید کند. اکوسیستم ها و اکوسیستم ها را حفظ کنید ، در غیر این صورت اجرای این پروژه ها عواقب خطرناک و مخربی به همراه خواهد داشت.

وی آب و هوای متنوع ایران را در بیشتر اکوسیستم ها شکننده خواند و افزود: “یک اقتصاد پویا در هر منطقه ای که سیلاب داشته باشد متمرکز است و در مناطقی که منابع فرسایش وجود دارد شاهد فرار جمعیت از آنجا هستیم. ایجاد تعادل جمعیتی می تواند مهم باشد.

مدیر عامل محیط زیست هرمزگان یادآور شد: با توجه به داشتن منابع فراوان کشور و موقعیت مطلوب سواحل ایران در زمینه اقتصاد دریانوردی می تواند در جهان عالی و خاص باشد ، به شرط آنکه همه هشدارهای زیست محیطی را جدی گرفته و جدی بگیریم. “

مسیحی تازیانی با تأکید بر مطلوبیت و وسعت ساحل و دریا ایران ، آن را بسیار مهم دانست اکوسیستم های دریایی سواحل نیز بسیار آسیب پذیر و شکننده هستند و تشکیل کارگروه تخصصی با سازوکارهای مختلف در زمینه دریا برای استفاده صحیح و حفاظت از این منابع امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: اجرای پروژه ها و سیاست های سازمان های دولتی و غیردولتی و بعضاً حاکمیت ضعیف علی رغم هشدارهای زیست محیطی منجر به تخریب اکوسیستم های دریایی و مرجانی در سواحل خلیج فارس خواهد شد. عواقب خوبی ندارد.

هدف از تأسیس موسسه اقتصاد دریایی چیست؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان نیز هدف از تأسیس موسسه اقتصاد دریایی را انجام مطالعات تخصصی با نظارت بر پروژه های زیست محیطی در حوزه دریایی عنوان کرد و گفت: امروز یکی از سمت های تخصصی موسسه نظارت و ارائه راهکارهای علمی بر اساس آخرین دانش است. منابع دریایی بهتر و کارآمد و بهره وری در حفظ و بازیابی منابع و اکوسیستم های در معرض خطر فعال هستند.

احسان کامرانی استفاده از ظرفیت های دریایی فراموش شده را برای رشد اقتصاد کشور مهم و حیاتی خواند و تأکید کرد: برای بهره برداری و استفاده از ظرفیت دریا ، برنامه های مدون در زمینه حمل و نقل دریایی ، گردشگری ، آبزی پروری و … باید مناسب و مبتنی بر صرفه جویی در منابع باشد. سازگار با محیط زیست و بدون آسیب رساندن به اکوسیستم های موجود.

وی نقش م Instituteسسه اقتصادی دریایی را در ارائه راهکارهای مناسب علمی و عملی برای برون رفت از شرایط فعلی دانست و خاطرنشان کرد: ایجاد این اتاق فکر با حضور اساتید مجرب دانشگاه در حوزه های شیلات ، محیط زیست ، اقتصاد و … به عنوان یک نهاد مشورتی برای توان بخشی و بهره وری مناسب از منابع و مواهب الهی.

رئیس سازمان بسیج اساتید هورمون از کلیه اعضای اتاق فکر خواست تا کارگروه های تخصصی با نظارت دقیق و علمی بر اجرای پروژه های زیست محیطی تشکیل دهند تا با تأکید بر حفظ و تولید مثل منابع ، اقتصاد دریا محور رونق بگیرد.

به گزارش آنا ، جلسه با بحث در مورد اقتصاد دریایی و ارائه راهکارها و پیشنهادات توسط متخصصان دانشگاهی در زمینه دریا ادامه یافت.

انتهای پیام / 4121/4062 /

دکمه بازگشت به بالا