علمی و پزشکی

احتمال بروز اختلالات مغزی در مبتلایان کووید تا دو سال

نتایج تحقیقات نشان می دهد که بیماری کووید-19 با ظهور اختلالات مغزی تا دو سال پس از عفونت مرتبط است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، افراد مبتلا به کووید-19 تا دو سال پس از عفونت با خطر ابتلا به بیماری های عصبی و روانی مانند مه مغزی، روان پریشی، تشنج و زوال عقل مواجه هستند.

بر اساس مطالعه جدیدی که در دانشگاه آکسفورد انجام شده است، اضطراب و افسردگی پس از ابتلا به کووید شایع‌تر هستند، اگرچه معمولاً در عرض دو ماه پس از ابتلا ناپدید می‌شوند.

کارشناسان بیان کردند: نتایج به دست آمده پیامدهای مهمی برای بیماران و بخش درمان دارد. زیرا نشان می‌دهد که موارد جدید بیماری‌های عصبی مرتبط با عفونت کووید-۱۹ احتمالاً مدت‌ها پس از فروکش همه‌گیری گزارش می‌شوند.

همچنین در مطالعه‌ای که سال گذشته در این دانشگاه انجام شد، مشخص شد که یک سوم بیماران مبتلا به کووید-19 شش ماه پس از ابتلا به بیماری‌های روانی یا عصبی مبتلا شده‌اند.

در یک بررسی اخیر، کارشناسان خطر ابتلا به 14 اختلال مختلف را در بیش از 1.25 میلیون بیمار، عمدتاً در ایالات متحده، دو سال پس از ابتلا به کووید بررسی کردند. همچنین، این اطلاعات با سابقه پزشکی حدود 1.25 میلیون نفر که در همان دوره تحت تأثیر سایر عفونت‌های تنفسی قرار گرفته بودند، مقایسه شد.

کارشناسان خاطرنشان کردند، بزرگسالان ۶۴ ساله و کمتر که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، نسبت به افراد مبتلا به عفونت‌های تنفسی مختلف، در معرض خطر بیشتری برای مه مغزی قرار دارند.

همچنین در هر 10000 نفر 450 مورد زوال عقل و 85 مورد اختلالات روان پریشی در بیماران بالای 65 سال مبتلا به کووید مشاهده شد. این در حالی است که برای سایر عفونت های تنفسی، 330 مورد زوال عقل در هر 10000 مورد و 60 مورد اختلالات روان پریشی در هر 10000 نفر گزارش شده است.

کارشناسان همچنین خاطرنشان کردند: احتمال ابتلا به صرع یا تشنج در کودکان مبتلا به کووید طی دو سال پس از ابتلا به کووید، دو برابر بیشتر از کودکان مبتلا به سایر عفونت‌های تنفسی است.

به گزارش پایگاه خبری آکسیوس، محققان تاکید کردند: یافته‌ها نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه، چرایی بروز چنین بیماری‌های عصبی پس از ابتلا به کووید و نحوه پیشگیری و درمان این بیماری‌ها را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا