علمی و پزشکی

ارز “دارو” تک نرخی و قیمت‌گذاری‌ها به‌روز شود

رئیس هیئت مدیره انجمن دارندگان حقوق بشر ایران ارز داروهای چند نرخی ، قیمت های غیر واقعی دارو ، عدم امکان تولید داروهای جدید در کشور و … را مهمترین چالش های صنعت داروسازی کشور خواند. ، تا مشکلات تأمین دارو تا حد زیادی حل شود.

در مصاحبه ای با مجله تفریحی زیباروز ، دکتر محمد عبدوزاده وی در مورد چالش های صنعت دارویی کشور و مطالبات دولت آینده در این زمینه گفت: انتظار داریم دولت آینده سیاست های سلامت و توسعه محور را در زمینه صنعت داروسازی توسعه دهد. برای سهولت دسترسی مردم به داروها ، باید پرداخت های از جیب مردم را کاهش دهند ، بیمه دارو را هم از نظر درصد پوشش و هم از نظر تنوع پوشش با داروهای جدید افزایش دهند ، به طوری که مردم هزینه کمتری پرداخت کنند از جیب

ارزهای تک و قیمت دارو را به روز کنید

چرا باید جلوی توسعه داروخانه ها در کشور را گرفت

وی افزود: جدا از این اقدامات ، ارز دارو ، مواد اولیه و غیره باید در انحصار باشد و تفاوت نرخ ارز دارو به سازمانهای بیمه داده شود. بنابراین پرداخت از جیب مردم تغییر نمی کند ، اما از طرف دیگر ، قیمت صنایع دارویی براساس نرخ واقعی ارز به روز هستند. باید در نظر داشت که در حال حاضر تنها پول ملی به ماده فعال دارویی اختصاص داده می شود ، ارزش ماده فعال در ساخت دارو حدود 30 تا 35 درصد است. بر این اساس ، 65 درصد ورودی های تولید بر قیمت ارز آزاد یا همان نیمی از ارز تأثیر می گذارد. سایر هزینه های صنعت مانند دستمزد و حقوق که 40٪ افزایش یافته است و یا هزینه مواد مصرفی آزمایشگاه ها ، حمل و نقل و … هزینه های روزانه کشور است که بر عهده صنعت داروسازی کشور است. اما از آنجا که این ماده فعال 4200 تن پول ملی دریافت می کند ، قیمت دارو قیمت های سرکوب کننده ای است که توسعه صنعت داروسازی را در کشور متوقف کرده است. ادامه این شرایط صنعت دارو را با چالش جدی مواجه می کند.

عبدوزاده افزود: با توجه به این شرایط ، وقتی رشد سرمایه گذاری در صنعت دارو را طی این سال ها بررسی می کنیم ، در شش و هفت سال گذشته در بخش سرمایه ثابت مشاهده می کنیم که از سال 1393 از 37 درصد سرمایه گذاری در دارایی های ثابت در صنایع دارویی ، به حدود 5 در سال 1399 به 5٪ رسیده است. این بدان معنی است که حاشیه سود این صنعت روز به روز کاهش می یابد. البته ، تعداد سودها می تواند افزایش یابد ، اما از آنجا که خریدهای شرکت ها به ارز خارجی انجام می شود ، تورم را محاسبه کنید ، یک روند نزولی را مشاهده می کنیم. ما یک دستگاه آزمایشگاهی 200 میلیون تومانی در سال 1393 خریداری کردیم ، اما اکنون ما دستگاه را بیش از دو میلیارد تومان خریداری می کنیم. بر این اساس ، صنعت قادر به به روزرسانی ، نگهداری و نگهداری ماشین آلات خود نیست و تجهیزات مبتنی بر این درآمد ، و این صنعت در روز کاهش می یابد. هنگامی که فرسوده می شود و نمی تواند صنعت خود را به طور منظم حفظ کند ، توسعه را متوقف می کند و متوقف می شود. هنگامی که صنعت دارویی نمی تواند رشد کند ، ما وارد واردات می شویم. واحد پول دارو باید تک نرخی باشد.

لزوم افزایش سقف اعتباری شرکت های دارویی در بانک ها

از صنعت دارویی حمایت راهبردی کنید

عبدوزاده گفت: از طرف دیگر دولت باید در ارائه روش های نقدینگی برای جبران نقدینگی شرکت ها کمک کند. برای افزایش سقف اعتباری شرکت های دارویی در بانک ها برای دریافت مزایا ، مطالبات شرکت های بیمه باید زودتر به بیمارستان ها و شرکت های توزیع پرداخت شود. صنعت دارو و بیمه را تخفیف دهید. اگر بگوییم صنعت دارویی یک صنعت حیاتی و استراتژیک است ، حمایت از این صنعت نیز باید استراتژیک باشد و به شکلی خاص مورد بررسی قرار گیرد. این طور نیست که دولت صنعت دارو را به عنوان یک تامین کننده ارزان قیمت ببیند. هیچ یک از دولت ها نمی خواهند قیمت دارو افزایش یابد و آنها نمی خواهند هزینه آن را پرداخت کنند. بنابراین آنها این اختلاف و فشار را به صنعتگر و تولید کننده وارد می کنند و می خواهند این هزینه را از جیب صنعتگر پرداخت کنند. با این اقدامات صنعت داروسازی روز به روز در حال کاهش است و روز به روز ضعیف تر می شود. بنابراین ، رشد سرمایه گذاری های ثابت در صنعت داروسازی از 37٪ به 5.5٪ افزایش یافت.

فساد و اجاره بهای چند ارز

رئیس هیئت مدیره اتحادیه دارندگان داروهای انسانی ایران با بیان اینکه بنابراین یکی از چالش های ما در زمینه صنعت داروسازی نرخ ارز چندگانه است ، گفت: علاوه بر آسیب رساندن به صنعت دارو از نظر قیمت ، اجاره-مبادله فساد نیز وجود دارد. هم از نظر دسترسی به آن ارز و هم از آنجا که سیستم های کنترلی ایجاد شده توسط دولت برای این ارز دسترسی را دشوار و کندتر کرده و همچنین رانت و فساد ایجاد می کند. به همین دلیل است که می گوییم اگر می خواهیم بیمار را حمایت کنیم ، باید بیمار را در انتهای زنجیره حمایت کنیم ، نه در ابتدای زنجیره. بنابراین ، در انتهای زنجیره بیمه او باید از بیماران حمایت کند و تفاوت قیمت را به او بپردازد ، و هنگامی که بیمار می خواهد داروی خود را از داروخانه تهیه کند ، وقتی در تخت بیمارستان است و غیره ، هزینه های او باید باشد تحت پوشش. در این صورت ، صنعت داروسازی و شرکت ها به راحتی می توانند ارزش شما را در سیستم نیما دریافت کنند و دیگر نگران انتظار در صف دریافت ارز نیستند ، انتظار چند ماهه برای ثبت سفارش را می کشند و این صنعت می تواند کار و قیمت خود را انجام دهد در نرخ تورم در زمین دریافت کنید.

عبدوزاده تأکید کرد: صنعت داروسازی در کشور مانند سایر صنایع کشور است. بنابراین ، دولت جدید باید اقدامات جدی در زمینه مبادله دارو انجام دهد و تدابیری را برای یکسان سازی نرخ ارز دارو همراه با دو الزام برای حفظ استراتژی حمایت از بیمار و پیش بینی نقدینگی صنعت اتخاذ کند.

لیست داروها در این کشور به مدت دو سال بسته شده است

وی گفت: “در عین حال ، ما تعداد زیادی از شرکتهای دانش بنیان داریم و معاون علمی یک ساختار گسترده و طولانی برای حمایت از این شرکتها ایجاد کرده است.” از سوی دیگر ، تأکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان است. اما متأسفانه دو سال می گذرد ، یعنی از سال 1397 لیست دولتی داروها بسته شده و تولید داروهای جدید مجاز نیست. شرکت های دانش بنیان و شرکت هایی که در زمینه تحقیق فعالیت می کنند قفل شدند. وقتی بیمار به داروی جدیدی احتیاج دارد ، باید برود و یک نسخه خارجی با قیمت چندین برابر بیشتر از دارو تهیه کند. من فکر می کنم یکی از دلایل آن ارزش بالای این داروها است. زیرا به هر حال در زمان تحریم ها شرایط کشور دشوار است. در عین حال وقتی دارویی تولید می شود ، مردم انتظار دارند این دارو تحت پوشش بیمه قرار گیرد و دولت بودجه ای ندارد و مشکل را حل می کند. اگرچه پیشنهاد ما به وزیر بهداشت و سازمان غذا و دارو اجازه دادن به این داروها بود به شرط تولید ماده اولیه در کشور. در این حالت ماده اولیه در کشور تولید می شود و هم بیمار و هم تولید کننده ماده اولیه از این اقدام که به نفع دولت است بهره مند می شوند.

عبدوزاده با بیان اینکه قیمت داروهای تولیدی در کشور بسیار پایین است ، افزود: به هر حال ما می توانیم هر دارویی را تولید و صادر کنیم. متأسفانه دو سال از این اقدام جلوگیری شد.

چالش کنترل کیفیت سازمان غذا و دارو

وی گفت: “یکی دیگر از انتظارات ما در زمینه چالش های نظارتی در سازمان غذا و دارو است.” بنابراین شرح وظایف متعددی را در راس سازمان غذا و دارو قرار دادیم به گونه ای که کار اصلی این سازمان فراموش شد. وظیفه اصلی سازمان غذا و دارو تنظیم و کنترل کیفیت داروها در کشور است ، اما اکنون این سازمان باید از ثبت سفارش و تأیید نرخ ارز پیروی کند و نظارت کند که چه کسی ارز دریافت می کند و چه کسی ارز دریافت نمی کند یا بزرگترین چالش آنها زمین. اقدامات و اقدامات کمی ، کیفی نیست. به نظر من ، یکی از اقداماتی که دولت جدید باید انجام دهد ، منطقی سازی ، شفافیت و تسهیل تولید در وزارت بهداشت است.

عبدوزاده گفت: شعار امسال جلوگیری و حمایت از تولید است اما هیچ کس نمی گوید امسال که سال قطع تولید است ، وزارت بهداشت ، وزارت صمت ، بانک مرکزی و … کدام یک آیین نامه شما اصلاح می شود و کدام یک از مقررات اضافی حذف می شود؟ “بله؟ نه وزارتخانه ها مسئول هستند و نه هیچ یک از آنها به این برنامه ها احتیاج دارند. این بیشتر در مورد تعارف است. اگرچه یک سازمان بازرسی کل کشور باید در این زمینه توسط همه وزارتخانه های فعال در زمینه تولید جستجو شود.

اتحادیه ها و اتحادیه ها را در تصمیم گیری ها مشارکت دهید

وی گفت: “چالش دیگر در این زمینه عدم مشاركت NGO در تصمیم گیری است.” بخش تولید در کشور ، اتحادیه های مختلف و غیره ذینفعان هستند و آنها کسانی هستند که شبانه روز در زمینه دارو کار می کنند. اگر آنها در تصمیم گیری ها شرکت کنند ، به نفع کشور و ملت است و در عین حال کار دولت راحت تر می شود ، اما متأسفانه ، می بینیم که نقش اتحادیه ها و اتحادیه ها در تصمیم گیری – تهیه پیش نویس کاهش. این یکی از مواردی است که دولت آینده به آن توجه خواهد کرد.

قیمت دارو؛ هماهنگی کمیسیون قیمت

عبدوزاده تاکید کرد: اگر می خواهیم از بیماران و مردم خود حمایت کنیم ، چاره ای جز حمایت از صنعت دارو نداریم. اگر می خواهیم از صنعت داروسازی حمایت کنیم ، چاره ای نداریم جز اینکه این صنعت را به سود برساند. صنعتی که سودآوری نداشته باشد نمی تواند تولید کند و ورشکست شود. نتیجه واردات است. این ادبیات است که در زمینه اقتصاد در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد ، اما متأسفانه در کشور ما اکنون قیمت داروها به یک مصالحه برای کمیسیون های قیمت گذاری تبدیل شده است. این اتفاق نمی افتد سازمان حمایت نیز حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است. به بهانه اینکه بخشی از دارو ارز دولتی دریافت می کند ، نمی توان سایر عوامل موثر بر قیمت دارو را نادیده گرفت و آنها را در نظر گرفت. حال ببینید قیمت مواد اولیه تولید داخل چقدر تغییر کرده است ، درست است. زیرا وقتی دستمزد ، حقوق و هزینه ها افزایش می یابد تولیدکننده مواد اولیه چاره ای جز افزایش قیمت ندارد. اکنون ما به حوزه داروهای تولیدی رسیده ایم ، می بینیم که کمیسیون ها هر ماه یک بار تشکیل نمی شوند ، لغو یا با تأخیر ، این دولت در تلاش است تصویب کند ، و قیمت دارو تغییر نمی کند ، بنابراین یک دولت دیگر و از جمله مالباختگان است صنعت داروخانه کشور است.

قیمت دارو باید واقع بینانه باشد

وی گفت: بحث قیمت دارو و ارز یکی از جدی ترین چالش ها در صنعت داروسازی کشور است. ما می گوییم قیمت دارو باید واقع بینانه باشد. اگر دولت می خواهد از بیماران حمایت كند ، باید هزینه داروهای بیمه شده را پرداخت كند. نمی توان آن را پس گرفت ، از یک طرف قیمت دارو را پایین نگه داشت و از طرف دیگر دارو را تحت پوشش قرار نداد یا سطح پوشش را کاهش داد. در این حالت ، صنعت دارو نیز ناراضی است ، شرکت بیمه از محدودیت های بودجه ناراضی است و بیمار ناراحت است زیرا بسیاری از داروهای مورد نیاز آنها پوشش کافی ندارند.

میزان ارز اختصاص یافته به دارو در سال 1399

عبده زاده درباره میزان ارز تخصیص یافته به حوزه دارو در سال 1399 گفت: سال گذشته کل ارز تولید و واردات دارو در کشور 1.5 میلیارد دلار بود. سازمان غذا و دارو اعلام کرد که 480 میلیارد دلار از این مقدار مربوط به داروهای ضد کرونا است که عملاً از سهم داروها کاسته شده و در واقع تولید و واردات بخش دارویی در کشوری با حدود 1 میلیارد دلار ارز خارجی در شرایط عادی ، برای تأمین دارو در بخش تولیدی کشورمان فقط به یک میلیارد دلار ارز نیاز داریم. در همان زمان ، بخش واردات دارای ارزش حدود 1.2 تا 1.3 است. بر این اساس ، کل داروی موجود در کشور تقریباً 2.3 مقدار دارد که سال گذشته به نصف کاهش یافت. مفهوم آن این است که یا دارو کافی نیست یا سهام شرکت های ما تهی می شود.

چرا کمبود دارو

وی در مورد وضعیت تخصیص ارز برای صنعت داروسازی اظهار داشت: همان توزیع ارز به هیچ وجه به موقع نیست. یکی از مشکلات ما این است که تأمین و توزیع ارز دولتی از کار افتاده است و متأسفانه گاهی اوقات به دلیل شرایط تحریم ، گاهی به دلیل کمبود بودجه در بانک مرکزی و … دچار مشکل می شویم. بنابراین ، روال مشخصی وجود ندارد. شرکت های ما که مواد اولیه را از هند وارد می کنند بیش از شش ماه است که قادر به تخصیص روپیه نیستند ، به این معنی که ماده اولیه از دست رفته است و در صورت عدم تحویل ماده اولیه ، کمبود دارو وجود دارد. بسیاری از داروها ، به ویژه داروهای هند و چین ، به دلیل عدم تخصیص کافی ارز ، دچار مشکل شده و این روند رو به افزایش است.

عبده زاده گفت: بنابراین دولت آینده باید از ارز درآمد کسب کند ، قیمت دارو را واقعی کند و در این صورت مشکلات تأمین تا حد زیادی برطرف خواهد شد. از طرف دیگر بودجه شرکت های بیمه باید افزایش یابد تا بتوانند پوشش خود را تکمیل و ارتقا دهند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا