اقتصادی

از آغاز فروش بلیت‌های اربعین تا راه‌اندازی قطار تهران – کربلا

آغاز فروش بلیت پروازها و اتوبوس‌های اربعین و خبر راه‌اندازی قطار ترکیبی تهران – کربلا از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، با نزدیک‌شدن به اربعین و آغاز بازه زمانی اختصاص‌یافته به این ایام، بخش زیادی از اخبار حوزه حمل‌ونقل به خبرهای مربوط‌به اربعین و روش‌های حمل‌ونقلی این روزها اختصاص دارد.

در این راستا یکی از مهم‌ترین اخبار هفته‌ای که گذشت، آغاز پیش‌فروش بلیت‌های هواپیما و اتوبوس اربعین بود.

پیش‌فروش هفته: بلیت‌های اربعین

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) از ۲۶ مرداد فروش بلیت‌ پروازهای خود را به نجف آغاز کرد. برای خرید بلیت‌های اربعین، افراد می‌توانند به سایت ایران‌ایر به آدرس iranair.com مراجعه کرده و با انتخاب بخش خرید بلیت اربعین، به صفحه e.boking هدایت می‌شوند که صفحه مستقلی برای خرید بلیت‌های اربعین است.  

سخنگوی ایران‌ایر درباره نحوه فروش بلیت توضیح داد: با توجه به این‌که ممکن است افرادی در مقطع زمانی خاصی به سایت مراجعه کنند و با عدم موجودی پرواز مواجه شوند، ما در طول روز چند بار نسبت به افزایش ظرفیت پروازها اقدام می‌کنیم.  

همچنین شرکت‌های هواپیمایی باید از سایت رسمی فروش خود نسبت به فروش بلیت‌های اربعین اقدام کنند، در صورتی‌که ایرلاین‌ها از زیرساخت‌های لازم برای فروش بلیت برخوردار نباشند صرفا مجاز به عرضه بلیت در بازه زمانی اربعین ۲۷ مرداد تا ۲۰ شهریور از طریق این دفاتر خواهند بود.

کمبود هفته: ۷۰۰۰ اتوبوس

البته با توجه به سفرهای تابستانی و ظرفیت محدود ناوگان اتوبوسرانی، در این بخش کمبود وجود دارد. در این زمینه حمیدرضا شهرکی -معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری- با اشاره به تلاقی سفرهای اربعین با سفرهای تابستانه گفت: بر این مبنا در این ایام و برای محاسبه خدمات‌دهی در وضعیت مناسب به منظور پوشش خدماتی همزمان سفرهای تابستانه و سفرهای اربعین، حداقل ۷۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر مورد نیاز است.

در این راستا داریوش باقرجوان -مدیرکل حمل‌ونقل مسافر سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- درباره ظرفیت موجود در ناوگان اتوبوسرانی بیان کرد: مجموعا ۶۳۰۰ دستگاه تعداد ناوگانی است که در حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای فعالیت دارند و در طول ایام اربعین به فراخور تقاضا در مسیرهای اربعین فعالیت خواهند کرد.

پیش‌فروش بلیت اتوبوس اربعین نیز از شنبه ۲۱ مرداد آغاز شد که به روال هر ساله با توجه به یک‌سر خالی بودن اتوبوس‌ها در مسیر رفت و برگشت، افزایش ۱۰۰ درصدی در قیمت بلیت‌ها اعمال می‌شود.

فوق‌العاده هفته: قطارهای ترکیبی به کربلا

یکی دیگر از روش‌های سفر به کربلا، استفاده از قطار است، در این راستا میعاد صالحی -مدیرعامل شرکت راه‌آهن- با بیان اینکه پیش‌فروش بلیت قطارهای تهران – کربلا از روز یکشنبه آغاز می‌شود، گفت: قیمت این قطارها از ۹۶۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده است.

او همچنین از قطارهای فوق‌العاده برای مسیرهای دیگر در این ایام خبر داد و گفت: از زاهدان کرمان و یزد به‌طور مستقیم به مقصد خرمشهر قطار فوق‌العاده گذاشته‌ایم. همچینن از شهر ساری به مقصد کرمانشاه برای اولین بار قطار مستقیم گذاشته‌ایم. از مبدا مشهد به مقصد کرمانشاه و مشهد به خرمشهر نیر ظرفیت قطارها را دوبرابر کرده‌ایم.

تسهیلات هفته: وام نوسازی شناور

علی‌اکبر صفایی -مدیرعامل سازمان بنادر ‌و دریانوردی- از آمادگی این سازمان برای پراخت وام نوسازی ۵۰ فروند شناور مسافری خبر داد. او همچنین با بیان این‌که در بخش حمل‌ونقل دریایی ۱۸۹ هزار میلیارد ریال پروژه‌ اجرا و در اختیار مردم قرار گرفته است، تصریح کرد: در تجهیزات بندری، شناورهای باری اقیانوس‌پیما حدود  یک میلیارد دلار پروژه در دست ساخت است.

معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز درباره ظرفیت ترانزیتی ایران بین هند و روسیه گفت: ظرفیت حمل کنونی در مسیر ترانزیتی بین هند و روسیه از مسیر ایران حدود ۱۰ میلیون تن کالاست و سال گذشته حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن ترانزیت در مسیر رفت و برگشت این دو کشور صورت گرفته است.

تاخیر هفته: پروازهای آسمان

هواپیمایی آسمان در هفته‌ای که گذشت، چندین پرواز تاخیردار داشت، از جمله پرواز تهران – بوشهر، تهران – شیراز و تهران – ایلام این شرکت در روز دوشنبه‌ با تاخیرهای چند ساعته مواجه بود.

این در حالی است که طی سه هفته اخیر پروازهای هواپیمایی آسمان به دلایلی که بخشی از آن نقص فنی، کنسلی و یا در حین پرواز به فرودگاه مبدا برگشته است.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا