اقتصادی

از درخواست ایرلاین‌ها برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت تا ۸ ساعته شدن مسیر تهران-تبریز

درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما که در شورای عالی ترابری مطرح شده و افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز که زمان سفر ریلی را از تبریز به تهران حداقل چهار ساعت کوتاه می‌کند و به هشت ساعت می‌رساند،  از مهم‌ترین اخبار حوزه حمل‌ونقل در هفته گذشته بود.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، حوزه حمل و نقل در هفته‌ای که گذشت در برگیرنده اخبار مختلف در بخش‌های هوایی و ریلی بود. در یکی از مهم‌ترین اخبار این حوزه، به قیمت بلیت هواپیما پرداخته شد، موضوعی که در ماه‌های گذشته از ادامه‌دارترین اخبار حوزه حمل‌ونقل بوده و البته هنوز هم به سرانجام نرسیده است.

داستان از این قرار است که شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش قیمت بلیت را دارند، اما این افزایش قیمت به تصویب ستاد تنظیم بازار نمی‌رسد و سازمان هواپیمایی کشوری هم اگرچه صنعت هوایی را نیازمند اصلاح قیمت‌ها می‌داند، اما در عین حال معتقد است هرگونه تغییر قیمتی باید با موافقت ستاد تنظیم بازار برسد.

درخواست هفته: افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما

اما در آخرین اظهار نظر از سوی سازمان هواپیمایی، محمد محمدی‌بخش عنوان کرد در حالی که در ۲۲ ماه گذشته، قیمت بلیت افزایش نداشته‌ اکنون شرکت‌های هواپیمایی درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت بلیت را در شورای عالی ترابری مطرح کردند و نظر سازمان هواپیمایی کشوری نیز اخذ شده است اما به معنای افزایش ۱۰۰ درصدی نیست.

محمدی‌بخش همچنین از توسعه مناطق محروم و کم‌برخوردار از بخش هوایی، توجه مضاعف به ورزش‌های هوایی و هوانوردی عمومی در سال ۱۴۰۲ و امضای تفاهم‌نامه با بیش از ۳۰ کشور دنیا در یک سال و نیم گذشته خبر داد.

از سر گیری هفته: پروازهای لار به امارات

یکی دیگر از اخبار صنعت هوایی هفته، از سر گرفته شدن اخبار لار به امارات بود و در این راستا مدیرکل فرودگاه بین‌المللی لارستان از فعالیت دو شرکت خارجی در این فرودگاه خبر داد و گفت: پروازهای لارستان به مقصد امارات روزانه شد، همچنین با راه‌اندازی پرواز شارجه، تعداد پروازهای خارجی فرودگاه لارستان به ۱۱ پرواز در هفته رسید.

در عین حال جدیدترین آمار از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد پروازهای بین‌المللی در اسفندماه ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه ۱۴۰۰ در اعزام و پذیرش مسافر ۱۰ درصد کاهش داشته است.

از سویی دیگر،  عملیات حج تمتع از سوم خردادماه ۱۴۰۲ آغاز می‌شود و شرکت هواپیمایی هما مسئولیت این عملیات را بر عهده دارد. حسام قربانعلی -سخنگوی هما- درباره این عملیات اینطور توضیح داد که عملیات اعزام زائران با ۳۸۷ پرواز برنامه‌ریزی شده برای پروازهای رفت حجاج و ۳۸۷ پرواز جهت پروازهای برگشت، انجام خواهد شده و سوم مردادماه به پایان می‌رسد.

حمیدرضا سیدی -مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران- نیز از میزبانی ۲۱ فرودگاه کشور در عملیات حج تمتع ۱۴۰۲ خبر داده و با اعلام دو برابر شدن تعداد حجاج در سال جاری گفت: با توجه به لغو محدودیت های کرونایی و برداشته شدن محدودیت سنی، در حج تمتع سال جاری حدود ۸۸ هزار زائر و خدمه از فرودگاه‌های کشور عازم خانه خدا خواهند شد.

افتتاح هفته: راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز

افتتاح راه‌آهن بستان‌آباد- تبریز نیز از دیگر اخبار حوزه حمل ونقل بود که خیراله خادمی -مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور- درباره آن توضیح داد: اولین مسیر ریلی که امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، راه‌آهن میانه به بستان آباد و بستان‌آباد به تبریز است.

او همچنین خاطر نشان کرد: این راه‌آهن از مسیر جدید میان‌بر، تبریز و استان آذربایجان شرقی را به شبکه ریلی اتصال می‌دهد و زمان سفر ریلی را از تبریز به تهران حداقل چهار ساعت کوتاه می‌کند و با افتتاح این خط ریلی مسیر تبریز تا تهران به هشت ساعت می‌رسد.

تعلل هفته: الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی

عوارض آزادراهی، الکترونیکی شدن عوارض و تاخیر در افزایش قیمت عوارض از دیگر موارد حوزه حمل و نقل در هفته گذشته بود. بدین ترتیب عباس بیات سرمدی -مدیرکل بهره‌برداری آزادراه‌های کشور- درباره علت تعلل در الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی گفت:‌ تامین گلوگاه‌های کافی که دریافت عوارض را به‌صورت ۱۰۰ درصدی تضمین کند به تنهایی از سمت پلیس شدنی نیست و در حالی که شیوه‌نامه انجام این کار بین بیمه و وزارت راه بسته شده اما زیرمجموعه‌های بیمه‌ای تعلل می‌کنند.  

او همچنین درباره علت عدم افزایش قیمت عوارض آزادراهی، با بیان اینکه عوارض فعلی آزادراهی برای سال ۱۳۹۹ است و تا کنون تغییری نداشته، گفت: ستاد تنظیم بازار باید با افزایش عوارض موافقت کند و تا کنون با وجود پیگیری‌هایی که انجام دادیم هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا