حوادث

از هر ۱۰۰ زندانی ۴۳ نفر مجرم مواد مخدر هستند

آفتاب‌‌نیوز :

مصطفی هادی زاده در اختتامیه دوازدهمین دوره جشنواره نوجوان سالم، اظهار کرد: در کشور ما از هر ۱۰۰ زندانی ۴۳ زندانی مجرم مواد مخدر هستند. همچنین آمار افرادی که با مصرف مواد جرمی را انجام داده‌اند و در واقع با این واسطه جرم را انجام داده‌اند، ۷۲ نفر است.

وی با بیان اشاره به بالا بودن شمار عناوین مجرمانه در کشور، افزود: ۱۳۰۰ عنوان مجرمانه داریم و سهم زندانیان ما بالا است. از سوی دیگر اعتیاد آسیبی است که منجر به آسیب های فراوان غیر قابل جبران خواهد بود. می‌توان گفت تقریبا اعتیاد به مواد مخدر و محرک راه بی‌بازگشت دارد و بسیار پر هزینه و دردسر ساز است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در کشور دستورالعملی برای درمان اعتیاد دختران جوان و خانم‌ها وجود ندارد، توضیح داد: این در حالی است که آثار مخرب یک زن و دختر معتاد از هزار مرد معتاد بدتر است متاسفانه حلقه اجباری اعتیاد در مردان سرقت و در زنان فساد اخلاقی است.

هادی زاده عنوان کرد: زن معتاد وقتی باردار می‌شود طفلش نیز معتاد می‌شود. اگر این طفل را تحت مراقبت قرار ندهند و دز مشخصی مواد به او تزریق نکنند، این طفل می‌میرد. یک خانم شاید حاضر است ۱۰ بار بلکه ۱۰۰ بار برای ترک همسر، برادر و… خود فداکاری کند اما حداقل من مردی را سراغ ندارم که یک بار برای درمان اعتیاد خانمش کار کرده باشد. در واقع کار بسیار سخت و پیچیده ای است.

۲۵ هزار معتاد متجاهر خیابانی در استان تهران داریم که خانواده حاضر به پذیرش‌ اینها نیست

وی با اشاره به معتادان متجاهر گفت: در حال حاضر ۲۵ هزار معتاد متجاهر خیابانی در استان تهران داریم که هیچ کس حتی خانواده حاضر به پذیرش اینها نیست و قانون می‌گوید تنها ۳ ماه می‌توان این‌ها را نگه داشت.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران در ادامه متذکر شد: در کشور در بحث تولید شادی و لذت مفید بسیار ضعیف هستیم و در این زمینه کار نکرده‌ایم. اولین دلیل گرایش جوانان و نوجوانان به اعتیاد کسب لذت و دومین دلیل، کنجکاوی است. ما حق نداریم کیف آموزشی که حاوی موادی شبه مواد مخدر و محرک هستند را برای آموزش دانش آموزان ببریم. چه آموزش دهیم به نوجوان و چطور آموزش دهیم؟. همه تلاش ما باید برای پیشگیری باشد. مواد مخدر نشانه دارد اما مواد محرک نشانه ندارد و از این رو پیشگیری در این امر کار سختی است.

دکمه بازگشت به بالا