علمی و پزشکی

اسراییل و اشتباه تاکتیکی – مجله تفریحی زیباروز

این روزنامه قدیمی ترین روزنامه اسرائیلی است و به گفته دایره المعارف .dia Britannica، از همه معتبرتر است و بیشتر خوانندگان آن تحصیل کرده هستند. این سرمقاله از چند جهت حائز اهمیت است.

درست یک روز قبل از انتشار مقاله روزنامه هاآرتص، تمامی 4300 پمپ بنزین در ایران به طور همزمان تعطیل و سوخت رسانی به پمپ ها متوقف شد. علت این اتفاق که مشکلات متعددی را برای مردم ایران به همراه داشت، مدتی در هاله ای از ابهام قرار داشت تا اینکه خبرگزاری آنلاین مجله تفریحی زیباروز که زودتر از دیگران می دانست، از احتمال حمله سایبری صحبت کرد. دبیر شورای عالی فضای مجازی در نهایت در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که حمله سایبری به پمپ بنزین ها ممکن است توسط یک کشور خارجی انجام شده باشد، اما هنوز برای اعلام جزئیات زود است. خبرگزاری آنلاین مجله تفریحی زیباروز باز هم اولین خبرگزاریی بود که اخیرا مقاله ای در روزنامه هاآرتص منتشر کرد.

تاریخچه حملات سایبری اسرائیل به ایران

اسرائیل قبلاً در چندین حمله سایبری به ایران دست داشته است.

نیروگاه اتمی بوشهر: شاید اولین مورد حمله سایبری اسرائیل به ایران، موضوع استاکس نت و نیروگاه اتمی بوشهر باشد. Stuxent نرم افزار مخربی بود که توسط دولت های آمریکا و اسرائیل ایجاد شد و به تاسیسات هسته ای ایران، به ویژه نیروگاه بوشهر، در سال 2010 حمله کرد. یاهو نیوز بعداً مدعی شد که هدف از به اصطلاح «بازی‌های المپیک» نابودی برنامه هسته‌ای ایران نیست، بلکه ضربه زدن به آن برای خرید زمان و پایان دادن به تلاش‌های دیپلماتیک بوده است. ادوارد اسنودن، کارمند سابق سیا که مجموعه‌ای از اسناد مربوط به فعالیت‌های اطلاعاتی ایالات متحده را فاش کرد، در مصاحبه با اشپیگل گفت که این بدافزار با همکاری آژانس امنیت ملی ایالات متحده و اسرائیل ایجاد شده است.

– زیرساخت های مخابراتی: در سال 1397، حمید فتاحی، معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توییتی مبنی بر “حمله های پراکنده” به برخی زیرساخت های ارتباطی، مدعی شد که منشأ این حملات اسرائیل بوده است. به گفته غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور، این حملات سایبری با استفاده از ویروس «نسل جدید استاکسونت» در «چند قسمت» انجام شده است.

– تأسیسات نظامی پارچین: در 25 آگوست 1999، انفجاری در تأسیسات نظامی پارچین رخ داد. روز بعد، زوئی یازکلی، تحلیلگر سیاسی کانال 13 تلویزیون اسرائیل، گفت که انفجار شب گذشته در پارچین تهران به نظر “نتیجه یک حمله سایبری” است.

– نیروگاه اتمی نطنز: 21 فروردین امسال حادثه ای در نیروگاه اتمی نطنز رخ داد. کانال دولتی اسرائیل «خان» روز یکشنبه (12 آوریل) گزارش داد که «حادثه» در نیروگاه اتمی نطنز کار اسرائیل و نتیجه «حمله سایبری جدید به ایران» بوده است.

– تاسیسات بندر شهید رجایی: در 20 اردیبهشت ماه سال جاری حمله مقدماتی به تاسیسات آبی و جاده ای بندر شهید رجایی انجام شد. روزنامه واشنگتن پست روز دوشنبه 29 اردیبهشت به نقل از یک مقام دولت آمریکا و مقامات “دولت خارجی” که نامشان فاش نشد، گزارش داد که حمله سایبری اخیر به تاسیسات و جاده های بندر شهید رجایی در استان هرمزگان احتمالا توسط اسرائیل انجام شده است. آنها بودند.

البته حملات قبلی اسرائیل به کشورمان احتمالاً محدود به این موارد نبوده است.

شباهت دو اتفاق و نکته عجیب

در 27 تیرماه امسال اختلالی جهانی در سیستم های کامپیوتری شرکت راه آهن ایجاد شد که باعث تاخیر یا حتی لغو فعالیت صدها قطار و حتی ورودی و خروجی، مراکز فروش بلیت، خدمات الکترونیکی بار و مسافر و شرکت راه آهن شد. وب سایت . . دردسر. خبرگزاری آنلاین مجله تفریحی زیباروز در همان روز با انتشار تصویری از تابلوی اطلاع رسانی از حرکت قطارهای راه آهن ایران خبر از اختلال جهانی در سیستم رایانه ای شرکت راه آهن داد که به هرج و مرج بی سابقه ای در ایستگاه های راه آهن سراسر کشور منجر شد. پیام “قطارها به دلیل حمله سایبری” روی تابلوی اعلانات با اطلاعات مربوط به قطار نمایش داده می شود. این پیام حاوی یک شماره تلفن نیز بود.

اما نکته عجیب در مورد حمله سایبری هفته گذشته این بود که در حمله سایبری اخیر به پمپ بنزین ها نیز همین عدد در پیامی روی صفحه نمایش داده شد.

این شباهت یک نکته ظریف داشت. تحقیقات شرکت امنیت سایبری آمریکا و اسرائیل چک پوینت در رابطه با حمله چهار ماه پیش نشان داد که علت اختلال گسترده در سیستم رایانه ای راه آهن ایران، حمله سایبری گروه هکری به نام «ایندیرا» بوده است. حمله اسرائیل کار یک گروه هکری مشکوک نیست.

پس اندکی توجه در این تشابه نکته مهمی را روشن می کند. : اسرائیل مدعی شد که حمله اخیر کار او بوده است، در حالی که متن پیام در حمله اخیر شباهت غیرقابل انکاری به متن پیام حمله قبلی دارد و منطقی است که اسرائیل که مدعی انجام دومی است، نمی توان این شباهت را با ادعای تصادفی بودن آن توجیه کرد. این نشان می دهد که یا هر دو حمله کار اسرائیل است و در مورد قبلی اسرائیل به دروغ مسئولیت را بر عهده گرفته است یا هیچ یک از این دو حمله کار اسرائیل نیست و این بار اسرائیل به دروغ ادعا کرده که کار او بوده است. به طور خاص، رویکرد هر دو حمله آسیب رساندن به پلت فرم خدمات عمومی است و هیچ یک از آنها با اهداف نظامی سروکار ندارند، چیزی که هاآرتص اخیراً پذیرفته است.

دشمنی دولت اسرائیل با مردم ایران؟

جامعه شناسان می گویند: افکار عمومی جوامع در شرایطی می توانند به انتقام در مقابل دشمن، در مورد موضوعی که جنبه نظامی ندارد، قانع شوند و یا دشمن را در انتقام، نسبت به مردم عادی و زندگی روزمره شان توجیه کنند. باورش دردناکه بزرگان به یاد دارند که عده ای کم کم فریاد می زدند «پاسخ موشک». زمانی که دولت عراق ناامید از مبارزه با درگیری بود و با کمک کشورهای بزرگ کورکورانه موشک های اسکاد بی شلیک کرد، برخی از مردم به تدریج شعار «پاسخ موشکی» سر دادند. نشان داده شده است که در برخی موارد این یک الزام است زیرا می توان انتظار تلافی را داشت. اما شکی نیست که کشوری که در خصومت پیش قدم باشد، منفورتر از گذشته خواهد شد.

تا آنجا که می دانیم، زیرساخت های خدمات عمومی که به طور مستقیم با امنیت و آرامش همه مردم مرتبط است، هرگز هدف حمله سایبری ایران در اسرائیل یا حتی ایالات متحده قرار نگرفته است. البته ایران در سطح جهانی نیز در مورد سایبر حرف های زیادی برای گفتن دارد و دو سال پیش وزارت امنیت داخلی آمریکا در بیانیه ای درباره حمله سایبری ایران هشدار داد و گفت: «ایران برنامه سایبری محکمی دارد که می تواند تهدیدی برای آمریکا باشد. اسرائیل درباره مردم ایران گفت: «ایران حداقل می‌تواند بخشی از زیرساخت‌های حیاتی آمریکا را برای مدت محدودی مختل کند».

موضوع مشکلات ناشی از تهاجم به زیرساخت های عمومی را نمی توان با موضوع مشکلات ناشی از تحریم همجنس گرایان یکی دانست و در هر دو مورد نارضایتی عمومی را ابزاری دانست که تاثیر یکسانی بر فشار دارد. روی سیستم ممکن است برخی تحریم ها و مشکلات خود را به تصمیمات سیاسی نسبت دهند و آن را به انتخاب خود یا سیاستمداران بسپارند، اما چه کسی می تواند استدلال کند که مردم متخاصم و ضد مردمی هستند که تلافی می کنند؟

مردم ایران از قبل در جنگ هشت ساله نشان دادند که در برابر تهاجم به میهن خود یکپارچه و متحدتر ایستاده اند. بنابراین این یک اشتباه تاکتیکی عجیب است که انتظار داشته باشیم اگر امنیت عمومی مردم هدف کشور دشمن قرار گیرد، مردم به دلیل نارضایتی از نظام حرکتی این کار را انجام دهند. این ادعا در تضاد کامل با پیام های دوستانه ای است که دولت اسرائیل گاه سعی می کند برای مردم ایران ارسال کند.

آب کدر و اینترنت ملی!

همیشه تاکید کرده ام که به جای نام مستعار شبکه ملی اینترنت (به استثنای اینترنت جهانی برای مردم) از عبارت شبکه ملی اطلاعات (راه اندازی شبکه مستقلی که اطلاعات سازمان ها و ارگان ها و خدمات دولتی مستقل از اینترنت در آن ذخیره می شود). ) استفاده کنید، زیرا وزیر سابق فناوری اطلاعات تفاوت و اساساً به دومی دروغ گفته است. اما زمان حمله سایبری اخیر با زمان بروز مشکل اینترنت در کشورمان نیز نکته مهمی است. این روزها طرحی کلیدی در مجلس به نام حفظ حقوق کاربران فضای مجازی مطرح است که اکنون در آزمون تصمیم گیری نهایی است. افکار عمومی با حساسیت این طرح را دنبال می کند و اگر برخلاف وعده مسئولان قصد تضعیف یا محدود کردن عمدی دسترسی مردم به اینترنت را داشته باشد، مخالفان متعددی از جمله آقای آقاتهرانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و یکی از حامیان این پروژه

تقارن زمانی این حمله سایبری با شرایطی که ممکن است برخی افراد در سایه طرح شبکه ملی اطلاعات به جستجوی شبکه ملی اینترنت بپردازند، در کنار سایر احتمالات، این احتمال را تقویت می کند که موافقان محدودیت از این شبکه سایبری استفاده کنند. حمله به عنوان دلیل ضرورت علاوه بر اینکه مستقیماً امنیت و آرامش مردم را مورد حمله قرار می دهند، قطعاً در کاهش مخالفت آنها با محدودیت ها بی تأثیر نیستند.

1717

دکمه بازگشت به بالا