استان ها

اصفهان چهارمین مقصد هیئت روسی/شگفتی روس‌ها از تاریخ ثبت اسناد در ایران

به گزارش مجله تفریحی زیباروز از اصفهان، اصفهان چهارمین مقصد هیئت روسی پس از تهران، شیراز و یزد بود و دیدار سردفتران این شهر با مهمانان خارجی علاوه بر حواشی و گپ و گفت درباره موضوعات مختلف، مجالی برای طرح پرسش دو طرف درباره اشتراکات و تفاوت‌های نهاد سردفتری در ایران و روسیه بود.

از حاشیه‌های جالب این دیدار، بررسی تعدادی اسناد تاریخی توسط سردفتران روس بود که سبب جلب توجه آن‌ها به سنت نوشتن اسناد در اسلام و سپس زنده ماندن آن توسط دفاتر اسناد رسمی ایران در دهه‌های اخیر شد.

سیامک بهارلویی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان درحاشیه این دیدار گفت: این کانون میزبان سردفتران منتخب روسیه بود که اکثریت آن‌ها را زنان تشکیل می‌دادند و طی گفت‌وگو با آن‌ها دریافتیم که شباهت زیادی بین نهاد سردفتری در دو کشور وجود دارد.

وی افزود: جذب سردفتر در روسیه مانند قانون قبلی ایران به شکلی عاقلانه و منطقی انجام می‌شود چون در این کشور نیز حساسیت و اهمیت کار سردفتری به خوبی نشان داده شده است و اسناد اعتبار زیادی دارد.

 اصفهان چهارمین مقصد هیئت روسی/شگفتی روس‌ها از تاریخ ثبت اسناد در ایران

بهارلویی ادامه داد: کسانی که می‌خواهند در کشور روسیه سردفتر شوند؛ باید پنج سال در مقطع کارشناسی حقوق تحصیل کرده و سپس آزمون دهند؛در صورت قبولی دوره کارآموزی آن‌ها آغاز می‌شود و اگر آزمون مجدد را نیز قبول شدند، به عنوان معاون دفتر فعالیت می‌کنند تا تجربه کافی را کسب کنند.

وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت دیگر درآمد بالای سردفتران در این کشور بود چون مقام سردفتر به اندازه یک قاضی عالی است. به نظر می‌رسد رویکردها به نهاد سردفتری در روسیه آنقدر مترقی است که کسی به چشم کار و کاسبی به عنوان نگاه نمی‌کند بلکه آن را ابزاری برای نظم حقوقی و اجتماعی می‌دانند که مقدمه آن طی کردن آزمون‌های علمی و پیچیده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان اصفهان با بیان اینکه حوزه وظایف سردفتران در دو کشور تقریبا به یک شکل بود، گفت: قوانین مربوط به دفاتر اسناد رسمی در ایران توسط برخی درحال تغییر است که جای نگرانی دارد.

دکمه بازگشت به بالا