بین الملل

اعزام صلح‌بانان روسی به قره‌باغ در کجای طرح صلح ایران مطرح شده است؟/ شباهت توافق آتش‌بس به طرح صلح مادرید

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنا ، بحران قره باغ و تبادل آتش بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مرزهای شمالی ایران باعث ایجاد نگرانی در کشورهای منطقه از جمله ایران ، ترکیه و روسیه شده است. نگرانی مقامات ایرانی از تنش در مرز شمال غربی منجر به رایزنی های دیپلماتیک با باکو و ایروان شد و تهران از طریق سید عباس عراقچی ، نماینده ویژه کشورمان در منطقه ، برنامه صلح خود را به رهبران کشورهای درگیر در درگیری قره باغ اطلاع داد.

به گفته سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان ، تا روز دوشنبه خبری از توافق یا اعلام مواضع کشورها در مورد برنامه صلح ایران نبود و تهران منتظر پاسخ پایتخت هاست ، آتش بس میان آذربایجان و ارتش دوشنبه شب اعلام شد. وزارت امور خارجه کشورمان روز سه شنبه بیانیه ای صادر کرد و تا حدی اعلام کرد: ایران امیدوار است که این توافق نامه که اصول آن نیز در پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران گنجانده شده است ، منجر به ترتیبات نهایی صلح پایدار در قفقاز شود.

کنفرانس مطبوعاتی سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه

سعید خطیب زاده ، سخنگوی وزارت امور خارجه

طرح صلح ایران که ابعاد و زوایای آن هنوز توسط مقامات ارشد کشورمان و وزارت امور خارجه تعیین نشده است ، طرحی مبتنی بر صلح منطقه ای است. او اشاره کرد که این شیما است.

عراقچی گفت: “ما پیشنهادی را در توافق با طرف های درگیر آماده کرده ایم که قرار بود در سفر به منطقه ارائه دهم و ضمن رسیدگی به نگرانی های جمهوری اسلامی ایران سعی در توافق بر سر اصول برنامه را داشته باشم.” بیایید این کشورها را منتقل کنیم تا آنها نیز از نگرانی های کشور ما آگاه شوند.

سید عباس عراقچی

سید عباس عراقچی ، فرستاده ویژه ایران در حل مناقشه قره باغ

وی افزود: خوشبختانه اصول و چارچوبی که برای آتش بس و آغاز مذاکرات معرفی کرده ایم به خوبی گشوده شده و توافق نامه ای که سرانجام بین ارمنستان و آذربایجان با میانجیگری روسیه انجام شد در محدوده پیشنهاد ما بود.

شباهت طرح ایران با نتیجه مذاکرات در مادرید

نکته ای که در اظهارات دو مقام ارشد وزارت خارجه برجسته شد و نسبت دادن بخشهایی از آتش بس قره باغ به برنامه صلح ایران این است که روند اولیه ، مانند آتش بس ارمنستان و آذربایجان ، شباهت زیادی به نتیجه مذاکرات صلح مادرید دارد ؛ گویی باکو و ایروان طرح صلح مادرید را پذیرفته اند.

طرح صلح مادرید ، به پیشنهاد گروه مینسک ، خواستار بازگشت بخشهایی از خاک آذربایجان به عنوان آغاز مرحله اول مذاکرات صلح شد. طرح “اصول مادرید” که در سال 2007 ارائه شد ، پیشنهاد کرد که ارتش ارمنستان در وهله اول از مناطق اشغالی قره باغ کوهستانی عقب نشینی کرده و بازگشت مهاجران را تضمین کند.

همچنین طبق طرح گازانا ، شهرهای اشغالی و کلیه م institutionsسسات دولتی و خصوصی باید به آذربایجان برگردند ، رژیم حقوقی قره باغ کوهستانی را به طور موقت برقرار کنند ، صلحبانان روسی را در منطقه بین شهرهای آزاد شده و آزاد نشده مستقر کنند و در نهایت یک رژیم قانونی دائم قره باغ برقرار کنند.


بیشتر بخوانید:

عراقچی: مهمترین اصل در مسئله قره باغ کوه آزادسازی مناطق اشغالی آذربایجان بود


شباهت های طرح ایران و آتش قره باغ چیست؟

افشار سلیمانی ، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در باکو ، در گفتگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی و بین الملل خبرگزاری آنا در مورد اظهارات عراق و برنامه ایران برای صلح در قره باغ گفت: آیا موضوع ارسال روسیه نیروهای حافظ صلح در قره باغ؟ با این وجود ، هنگام امضای توافق نامه ، طرفین توافقنامه اصلاً از ایران نامی برنداشتند ، هرچند در مورد رایزنی و گفتگو با ترکیه صحبتی نشده بود.

افشار سلیمانی

وی با بیان اینکه طرح ایران مورد بی توجهی کشورهای منطقه قرار گرفت و حتی از کشورمان برای ارائه طرح دعوت نشد ، افزود: چنین ابراز عقایدی مغایر اصول عزت ، خرد و مصلحت است و باعث بدتر شدن موقعیت جمهوری اسلامی می شود. این یک طرح ایرانی نیست ، تقریباً مشابه طرح صلح مادرید و ادامه طرح صلح غازان است که روس ها در جلساتی که ولادیمیر پوتین با الهام از علی یو و رئیس جمهور سابق ارمنستان برگزار کرد ، دنبال کردند.

سفیر پیشین ایران در باکو گفت که روسیه همیشه خواهان حضور در مرکز طرح صلح قره باغ بود و در نهایت نیز چنین شد. در این میان اما توافق نامه ای برای ایجاد دفتر مشترک روسیه و ترکیه در آذربایجان با ترکیه حاصل شد. مسکو تأکید می کند که این توافق به معنای حضور نیروهای ترک در خاک آذربایجان نیست و آنها این اجازه را نمی دهند.

ارمنستان مسابقه قره باغ را باخت

سلیمانی گفت: نکته اصلی توافق آتش بس در درگیری قره باغ این است که ارمنستان در این مسابقه شکست خورد زیرا “نیکول پاشینیان” تلاش کرد از روسیه جدا شود و مسکو با عدم حمایت از جنگ علیه جمهوری آذربایجان و حتی تهدید به تلافی تلافی جویانه به آن پاسخ داد. . این اقدام باعث شد آذربایجان چندین شهر اشغال شده توسط ارمنستان را تصرف کند و براساس توافق آتش بس ، ایروان از کنترل شهرهای دیگر چشم پوشی خواهد کرد.

براساس توافق آتش بس ، این منطقه تا زمان بازگشت آوارگان تحت کنترل روسیه و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد خواهد بود.

وی افزود: صلحبانان روسی در محور لاچین مستقر می شوند که بین قره باغ و ارمنستان واقع شده است یعنی در خاک آذربایجان. آذربایجان یک منطقه پنج کیلومتری را در شهر استراتژیک لاچین ، جایی که نیروهای روسی مستقر هستند ، اختصاص داده است ، زیرا امکان دستیابی به شهرهای شوشی و قره باغ وجود دارد. استقرار نیروهای روسی در آنجا به این معنی است که مسکو کنترل کامل را در دست گرفته است و می تواند از ورود به ارمنستان جلوگیری کند. در واقع قره باغ کوهستانی تحت کنترل روسیه است.

سلیمانی اظهار داشت: توافق دو جانبه حاصل شده است كه بر اساس آن ارامنه بین قره باغ و ارمنستان سفر كنند ، در حالی كه قره باغ کوهستانی تحت كنترل آذربایجان روی كاغذ است و طبق اسناد و مصوبات بین المللی باید به آذربایجان بازگردانده شود. بر اساس این توافق نامه ، آذری ها همچنین می توانند به تمام مناطق تحت کنترل جمهوری آذربایجان و اخراج شده توسط ارمنستان ، از جمله قره باغ کوهستانی سفر کنند.

احتمال آتش سوزی شکننده منتفی است

به گفته آنا ، جو در ایروان نشان می دهد که در ارمنستان پذیرش آتش بس نشانه ضعف و شکست تلقی می شود و معترضین به ساختمان پارلمان و محل اقامت پاشینیان حمله کرده اند. شکست ارمنستان سوالی است که الهام علی اف آن را تأیید می کند. با توجه به این وضعیت ، تصور می شود که آتش بس توافق شده هر لحظه خاتمه یافته و دو طرف آتش به یکدیگر را باز خواهند کرد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: با توجه به اینکه روسیه در درگیری قره باغ نقش مهمی داشته است ، تضمین این توافق نامه و حضور نیروهای حافظ صلح روسی در آنجا ، این گمانه زنی ها بعید به نظر می رسد.

وی گفت: “تا زمانی كه روسیه بخواهد هیچ كاری برای ارمنستان اتفاق نخواهد افتاد.” آذربایجانی ها کنترل بیشتر شهرهای خود را در دست گرفته اند و طبیعی است که در حال حاضر هیچ اقدامی برای بی ثبات سازی اوضاع انجام نمی دهند. ” آوارگان باید به مناطق خود باز گردند ، راه ها و ارتباطات را باز کنند تا بتوانند در مورد وضعیت قره باغ و نحوه کنترل آن در آینده بحث کنند.

احتمال برکناری پاشینیان

سلیمانی در مورد ناآرامی های داخلی در ارمنستان تأکید کرد: “ناآرامی های داخلی در ارمنستان می تواند منجر به سقوط و تجزیه دولت پاشینیان شود ، زیرا عناصر مرتبط با احزاب مخالف مانند حزب جمهوری خواه ، حزب شکوفا ارمنستان و … در حمله به پارلمان حضور داشتند.”

وی افزود: من معتقدم اگر روسیه بخواهد ، پشتونها در ارمنستان می مانند. در حال حاضر ، بیشتر نیروهای مخالف روس هستند و مردم حضور کمی دارند. بنابراین ، در ارمنستان ، بسته به آنچه اتفاق افتاده است ، ممکن است تغییراتی رخ دهد زیرا مشروعیت پشتون ضعیف شده است.

انتهای پیام / 4033 /

دکمه بازگشت به بالا