بین الملل

امیرعبداللهیان: دیپلماسی پویا در جهت تحقق منافع ملی در جریان است

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله تفریحی زیباروز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سه‌شنبه شب ۱۳ تیر ماه در رأس هیأتی سیاسی و برای شرکت در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد وارد باکو شد و در مدت حضورش در این شهر ضمن شرکت در نشست مزبور و همچنین نشست کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در حاشیه آن با الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان و تعدادی از همتایان خود در کشورهای مختلف دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در همین ارتباط در گزارشی اعلام کرد: در سفر به باکو، علاوه بر سخنرانی در نشست وزرای خارجه جنبش‌عدم‌ تعهد و کمیته‌ فلسطین، با رئیس جمهور جمهوری آذربایجان، همتایانم از عراق، بلاروس، سوریه، سودان، ترکیه، مالزی، کویت و همچنین جنبش آزادیبخش فتح فلسطین‌ (وزیر ریاض‌ المالکی) دیدار و گفت‌وگو کردم.

وزیر خارجه عنوان کرد: دیپلماسی پویا در جهت پیگیری تحقق منافع ملی ایران در جریان است.

* دیپلماسی فعال، پویا و متوازن دستگاه‌ دیپلماسی

سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان نیز که در این نشست و ملاقات‌ها وزیر خارجه را همراهی می‌کرد، امشب در توئیتی در این باره نوشت: پیشبرد همزمان دیپلماسی دوجانبه و چند جانبه و استفاده از ظرفیت سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در سفر دو روزه و پر ترافیک وزیر خارجه جمهوری اسلامی به جمهوری آذربایجان و انجام ملاقات‌ها و توافقات ثمربخش و کارگشا، گوشه‌ای از دیپلماسی فعال، پویا و متوازن دستگاه‌ دیپلماسی را به نمایش گذاشت.

 

به گزارش فارس، وزیر امور خارجه در نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در باکو بار دیگر بر لزوم خاتمه جنگ اوکراین و حل سیاسی آن تأکید کرد و گفت: معتقدیم حل و فصل اختلافات در منطقه قفقاز جنوبی از طرق مسالمت‌آمیز امکان‌پذیر است. (اینجا بخوانید)

امیرعبداللهیان در کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد نیز طی سخنانی با بیان اینکه هرگونه تعامل دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد با رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کنیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران هرگز هیچ اقدام یا سندی را که به صراحت یا به طور ضمنی این رژیم اشغالگر را به رسمیت بشناسد، تایید نخواهد کرد.

نشست وزیران خارجه جنبش عدم تعهد (نم) با عنوان «جنبش عدم تعهد: متحد و استوار در مواجهه با چالش‌های نوظهور» به میزبانی جمهوری آذربایجان چهارشنبه و پنجشنبه ۱۴ و ۱۵ تیر ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان برگزار شد.

با برگزاری نشست باکو به عنوان آخرین نشست عالیرتبه جنبش عدم تعهد در دوره ریاست جمهوری آذربایجان، شرایط برگزاری نشست سران در کامپالا به منظور انتقال ریاست جنبش عدم تعهد به اوگاندا فراهم می‌شود و اوگاندا از اوایل ژانویه ۲۰۲۴ به مدت سه سال عهده دار ریاست جنبش عدم تعهد خواهد بود. پیش از جمهوری آذربایجان نیز ونزوئلا عهده‌دار ریاست جنبش بود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه روز دوشنبه ۱۲ تیر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره سفر امیرعبداللهیان به باکو برای شرکت در نشست عدم تعهد اظهار داشت: اهمیت اجلاس وزرای خارجه عدم تعهد بر کسی پوشیده نیست. عدم تعهد به عنوان سازمان مهم و ریشه دار دارای اعضای متعدد و نقش مهم و اثرگذار در حوزه‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی است و حضور در اجلاس برای ایران حائز اهمیت است.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا