بین الملل

امیرعبداللهیان: عضویت ایران در بریکس به تقویت جایگاه آن کمک می‌کند

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله تفریحی زیباروز، حسین امیرعبداللهیان و «سوبرامانیام جایشانکار» وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و هند روز جمعه ۱۲ خرداد ماه و در حاشیه نشست وزرای خارجه بریکس و دوستان بریکس در کیپ تاون آفریقای جنوبی دیدار و درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سفر سال گذشته خود به دهلی نو و گفت‌وگوهای انجام شده با همتای هندی و «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند اشاره کرد و گفت: از آن زمان تاکنون تحولات زیادی داشتیم و موضوعات جدیدی برای گفت‌وگو داریم.

 

امیرعبداللهیان افزود: مایل هستیم که روابط اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، علمی و فناوری دو کشور متناسب با روابط خوب سیاسی ایران و هند افزایش یابد و با مشورت و همکاری یکدیگر، موانع موجود در روند همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور برطرف شود.

وزیر امور خارجه ایران بر ضرورت کمک به تقویت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور در زمینه‌های اقتصادی و تجاری تأکید کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران گروه بریکس را یک‌ چارچوب خوب برای تقویت همکاری‌های ایران با اعضا به ویژه هند توصیف کرد و با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی ایران، عضویت ایران در بریکس را زمینه ساز تقویت جایگاه بریکس و ظرفیت‌های اقتصادی آن خواند و ابراز امیدواری کرد که سازوکارهای عضویت کشورهای دوست بریکس هر چه سریع‌تر مشخص و اجرایی شود.

امیرعبداللهیان افزود: ما منتظر هستیم که در نشست آتی سران سازمان همکاری شانگهای در دهلی‌نو به ریاست مودی، عضویت کامل ایران در شانگهای به تصویب نهایی برسد.

وی همچنین بر لزوم زمینه سازی مناسب برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تأکید کرد.

* سفر رئیسی به دهلی نو

سوبرامانیام جایشانکار وزیر امور خارجه هند نیز در این ملاقات، بر لزوم رفع موانع همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور تأکید و ایده‌هایی را بدین‌ منظور ارائه کرد. 

وی بر لزوم تلاش‌های مشترک به منظور زمینه سازی لازم برای برگزاری اجلاس موفق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و نیز سفر نتیجه بخش رئیسی به دهلی نو در آینده تأکید کرد.

وزیر امور خارجه هند نسبت به روند عضویت کامل ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست آتی سران این سازمان به میزبانی این کشور طبق برنامه ابراز اطمینان کرد.
 
در این دیدار همچنین در خصوص مسائل مرتبط با همکاری‌های دو کشور در بندر چابهار و برخی مسائل فنی مرتبط با آن، همکاری‌های کشاورزی، ترانزیت، انرژی، مالی و اعتباری و کنسولی گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا