اقتصادی

برقراری اولین ارتباط با «پارس۱» در ساعت ۱۴ / «پارس ۲» تا ۱۴۰۳ آماده پرتاب می‌شود

رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه ماهواره «پارس ۱» برای تزریق به مدار ۵۰۰ کیلومتری امروز از پایگاه وستوچنی روسیه پرتاب شد، گفت: این ماهواره با ماهواره‌بر سایوز با ۱۸ محموله پرتاب شد و در ساعت ۱۴ اولین ارتباط را با آن خواهیم داشت و قرار است در مدت ۳ سال ماموریت تصویربرداری از اراضی ایران را انجام دهد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز حسن سالاریه در نشست خبری امروز گفت: ماهواره پارس ۱ امروز پرتاب شد و در ساعت ۱۲ به وقت محلی جدایش نهایی ماهواره از فری گات را خواهد داشت و در ساعت ۱۴ امروز امکان اولین ارتباط با آن وجود دارد. 

وی گفت: پارس ۱ با ماهواره‌بر سایوز به همراه ۱۸ محموله امروز پرتاب شد که یکی از آنها ماهواره ایرانی «پارس ۱» بوده است.

وی ادامه داد: برای پایدارسازی ماهواره یک تا دو هفته زمان نیاز است.

وی درباره هزینه این پرتاب، گفت: هزینه پرتاب در تمام دنیا به یک شکل و محاسبه آن اینطور است که به ازای هر کیلوگرم از ۱۰ هزار دلار آغاز شده و به قیمت‌های ۲۰ هزار دلار نیز می‌رسد. قرارداد ما محرمانه است و درباره جزئیات آن نمی‌توان دقیق صحبت کرد.

سالاریه، پارس ۱ را یک گام در جهت توسعه بومی ماهواره‌های سنجشی دانست و یادآور شد: در دولت سیزدهم تعداد پرتاب‌های بیشتری خواهیم داشت. تاکنون ۱۱ پرتاب در کشور انجام شده و ۱۰ مورد آن با پرتابگر بومی بوده است.

رئیس سازمان فضایی ایران، اضافه کرد: ما در حال توسعه پایگاه چابهار هستیم و با تکمیل آن امکان رسیدن به مدارها با شیب‌های مختلف ماهواره را خواهیم داشت، ولی همچنان ما همکاری با کشورهای هدف در حوزه صنعت فضایی را ادامه خواهیم داد.

رئیس سازمان فضایی ایران تاکید کرد: قرار بود پارس ۱ در دی ماه امسال پرتاب شود، ولی با تاخیر در برنامه، پرتاب آن امروز انجام شد.

وی با بیان اینکه فاز اول پایگاه چابهار در سال آینده به بهره برداری می رسد، گفت: طراحی و ساخت پایگاه چابهار در چند فاز طراحی شده است و فاز اول آن سوخت جامد خواهد بود و اولین بهره برداری آن برای ماهواره مدار خورشید آهنگ خواهد بود.

وی با بیان اینکه ما علاقه‌مندیم که از همه ظرفیت‌ها برای توسعه صنعت فضایی بهره‌برداری کنیم و یادآور شد: اینکه گفته شود کلیه تجهیزات آن ایرانی است، ایده اشتباهی است، چرا که در کنار ساخت، مساله اقتصادی نیز مطرح است؛ از این رو کمتر کشوری وجود دارد که کلیه زیر ساخت ها را به صورت بومی تامین کند.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط خاص در ایران عمده توسعه صنعت فضایی بومی بوده است، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین محموله‌ها، محموله‌های سنجشی است و این حوزه تماما ایرانی بوده و پارس ۱ نیز تمام اجزای آن توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته شده است.

سالاریه با بیان اینکه هم اکنون در زمینه ماهواره‌برهای بومی، ظرفیت برای پرتاب سوخت مایع، جامد و ترکیبی وجود دارد، ادامه داد: نمونه بعدی پارس ۱ تولید شده است و پرتاب پارس ۱ می‌تواند ما را در توسعه این ماهواره‌ها یاری کند.

وی ادامه داد: ماهواره‌های پارس ۲ و ۳ را در دستور کار داریم. ماهواره پارس ۲ در اواخر سال آینده یا ابتدی ۱۴۰۴ آماده پرتاب می‌شود. این ماهواره با دقت ۸ متر رنگی و ۴ متر سیاه و سفید است. ماهواره پارس ۳ نیز دارای دقت تصویر ۲ متر از سطح زمین است.

سالاریه با تاکید بر حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی گفت: صنعت فضایی وابسته دولت نیست و ماهواره‌های متعددی توسط بخش خصوصی ساخته شده است و سال آینده اولین ماهواره بخش خصوصی در مدار قرار می‌گیرد و این جهش در صنعت به شمار می‌رود، چون تا بخش خصوصی وارد نشود، توسعه اقتصادی فضا مشکل است.  

وی با اینکه ماهواره‌های پارس۱ تا ۳، سری ماهواره‌های ناهید، ثریا و مهدا بومی هستند، گفت: در آینده نزدیک به نقطه‌ای می‌رسیم که صادرکننده صنعت فضایی در دنیا باشیم.

وی تاکید کرد: مدار خورشید آهنگ نوع خاصی از مدار است که در آن ماهواره با همان سرعتی که زمین به دور خورشید می‌گردد به دور زمین حرکت می‌کند. این سبب می‌شود که زمانی که سطح زمین بیشترین نور را دریافت می‌کند، تصویربرداری کند تا تصاویر با وضوح بالاتری ارسال کند.

به گفته وی عمر «پارس ۱»، سه سال است.

سرپرست پژوهشگاه فضایی ایران تاکید کرد: عرض هر تصویری که ماهواره پارس ۱ می‌گیرد، ۵۰ کیلومتر است و حدود ۳ ماه زمان می‌برد که از تمام کشور تصویربرداری کنیم. بعد از این باز هم نیاز به پوشش کامل داریم و به کرات از سطح زمین تصویربرداری می‌کنیم تا بتوانیم به صورت دقیق‌تر وضعیت خشکی، زمین‌های کشاورزی و … را داشته باشیم. عمر ماهواره بر اساس پیش‌بینی ما سه سال است، اما ممکن است به دلیل شرایط جوی این زمان متفاوت باشد.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا