استان ها

بهره‌برداری از ۲ هزار مدرسه در کشور تا مهرماه امسال

مجله تفریحی زیباروز/خوزستان رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس از بهره‌برداری از ۲ هزار پروژه در کشور تا مهرماه به شرط تحقق منابع مالی خبر داد.

حمیدرضا خان‌محمدی در حاشیه بازدید از فضاهای آموزشی در شهرستان دزپارت اظهار کرد: شهرستان دزپارت با چالش‌های مختلفی مواجه است و مسیرهای روستاهای این شهرستان به دلیل آبگیری سد کارون ۳ دچار مشکل شده‌اند به همین دلیل ساخت و ساز مدرسه در روستاهای این شهرستان بسیار سخت است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، وی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در حال انجام است، کار ساخت مدارس سنگی این شهرستان تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ انجام می‌شود و پروژه‌های نیمه تمام این منطقه با کمک خیران تکمیل خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: راه‌اندازی هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و آموزش صنعت گردشگری به جوانان می‌تواند در ایجاد اشتغال اهالی این منطقه اثرگذار باشد.

خان‌محمدی ادامه داد: یکی از محورهای برنامه وزارت آموزش و پرورش، بحث توجه به عدالت است که برای به هدف رسیدن این موضوع، قرارگاهی در وزارت آموزش و پرورش به عنوان قرارگاه عدالت تربیتی تشکیل شده است. از این قرارگاه به عنوان یک تسهیل‌گر در ارکان وزارتخانه در نقاط کم برخوردار و محروم استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۶۴۰ گروه جهادی فعال در سامانه این قرارگاه ثبت اطلاعات کرده‌اند، گفت: این قرارگاه طرح شهید عجمیان را در تابستان با محوریت بهسازی و شاداب‌سازی مدارس انجام می‌شود.

خان‌محمدی افزود: طرح شهید محمودوند نیز برای جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل از سوی این وزارتخانه در حال انجام است. در قالب این طرح تاکنون ۱۷۶ هزار نفر به تحصیل برگشته‌اند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس همچنین از بهره‌برداری از ۲ هزار پروژه در کشور تا مهرماه به شرط تحقق منابع مالی خبر داد.

وی بیان کرد: سرانه فضای آموزشی کشور  ۵.۲۲ مترمربع است که این رقم در آبان‌ماه امسال به روز رسانی می‌شود. این رقم در خوزستان ۵.۰۳  مترمربع است.

وی گفت: در شهرستان‌های اهواز و کارون کمبود فضای آموزشی وجود دارد که تا مهرماه امسال شاهد تحولات خوبی در فضای آموزشی استان خوزستان خواهیم بود.

خان‌محمدی افزود: تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ در قالب طرح شهید آرشام، مدارس سنگی در استان‌های خوزستان، چهار محال و بختیاری و فارس که بیشترین میزان این مدارس را دارند، برچیده می‌شوند.

وی گفت: دستاورد سفر رئیس جمهور به خوزستان در حوزه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، فضای آموزشی و اردوگاه و دانشگاه فرهنگیان حدود ۳ هزار میلیارد تومان است که تامین اعتبار آن تا سال ۱۴۰۳ محقق خواهد شد. از این میزان اعتبار، حدود ۹۰۰ میلیارد تومان آن از محل اعتبارهای سازمان نوسازی، ۵۵۰ میلیارد تومان از محل مسئولیت‌های اجتماعی نفت، یک هزار میلیارد تومان از محل مولدسازی املاک مازاد و بدون استفاده، ۱۰۰ میلیارد تومان از بنیاد برکت و ۱۰۰ میلیارد تومان از بنیاد مستضعفان تامین خواهد شد.

وی با بیان اینکه مقرر است ۴۵۰ میلیارد تومان برای دانشگاه فرهنگیان اختصاص یابد، افزود: با توجه به مشکلات و چالش‌های زیادی که در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد، توافقی میان وزارت آموزش و پرورش، استانداری خوزستان و سازمان برنامه و بودجه انجام خواهد شد.

خان‌محمدی عزم جدی خیران و نیکوکاران را مهم‌ترین عامل در کنار اعتبارها دانست و ادامه داد: اهواز و کارون جزو شهرستان‌های پرتراکم هستند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، طرح‌هایی از ردیف‌های استانی و خیران اجرایی می‌شوند.

وی اضافه کرد: برای تامین وسایل سرمایشی به زودی اعتبارهایی از سازمان برنامه و بودجه اختصاص خواهد یافت و زمینه تحصیل دانش‌آموزان و رفاه حال آن‌ها فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: هوشمندسازی مدارس جزو اعتبارهای سنواتی بوده است و همزمان با تجهیز مدارس، تعدادی از کلاس‌های درس به منظور بهره‌مندی دانش‌آموزان و معلم‌ها از فناوری‌های نوین، هوشمندسازی خواهند شد.

وی رویکرد سفر رئیس جمهور به خوزستان را توجه به طرح‌های نیمه تمام عنوان کرد و گفت: اولویت با تکمیل و بهره‌برداری از طرح‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در اختیار دانش‌آموزان است، ضمن اینکه تعمیر میز و صندلی‌ها و وسایل سرمایشی نیز مورد تاکید قرار گرفت و مقرر شد در توافق با آموزش و پرورش و در قالب قرارگاه عدالت تربیتی، تعمیر وسایل یاد شده به هنرستان‌ها واگذار شود تا علاوه بر تقویت کارهای جهادی، شاهد صرفه‌جویی در منابع مالی باشیم و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان نیز بهبود یابد.

خان‌محمدی افزود: قرار است خوزستان همه ظرفیت خود را برای اجرای طرح شهید عجمیان پای کار آورد تا با کمک گروه‌های جهادی، نهادهای مردمی، خیران، سپاه، بسیج، سازندگی، ارتش و از همه مهم‌تر دانش‌آموزان و معلمان بتوانیم بهسازی و شاداب‌سازی مدارس را به طور جدی در تابستان امسال در مدارس به عنوان یک رویکرد بسیار مهم، عملیاتی کنیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا