اقتصادی

بورس بر سر دوراهی! – مجله تفریحی زیباروز

با گذشت کمتر از یک هفته از وعده رهبر بورس برای بهبود بازار سرمایه، دیروز دوباره چراغ های این بازار روشن شد. اتفاقی که تحلیلگر بازار سرمایه آن را به وجود ابهامات متعدد در این بازار نسبت می دهد و معتقد است کمبود نقدینگی در بازار موجب افت آن شد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با ابراز امیدواری نسبت به حرکت مثبت بازار سرمایه در روز 11 آبان، وضعیت بازار را در طول زمان بیان کرد. بهتر خواهد شد. البته این اتفاق هم افتاد و حدود سه روز شاهد افزایش چشمگیر شاخص کل بورس بودیم. اما عمر این ترند بسیار کوتاه بود و دیروز نور در بازار دوباره قرمز شد.

در همین رابطه حسن کاظم زاده – تحلیلگر بازار سرمایه – در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، با اشاره به اینکه شرایط بازار سرمایه بسیار نوسان است، اظهار کرد: دلیل اصلی این امر ابهام در متغیرهای کلان تاثیرگذار بر بازار سرمایه است. این متغیرها شامل وضعیت بودجه سال آینده، وضعیت بنگاه های اقتصادی در این بودجه، وضعیت تامین مالی دولت و انتشار اوراق، لغو یارانه ها و همچنین بازارهای جهانی است.

وی ادامه داد: در واقع این ابهامات شرایطی را ایجاد کرده است که نمی توان به مثبت یا منفی بودن متغیرها امیدوار بود. بنابراین نه می توان گفت که وضعیت سهام مثبت است و نه می توان گفت که وضعیت آنها منفی و رو به کاهش خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه ابهامات با کمبود نقدینگی در بازار سرمایه همزمان شده است، تصریح کرد: به همین دلیل زمانی که بازار کاهش می یابد، بازخورد بسیار قوی سهامداران را شاهد هستیم.

کاظم زاده در پاسخ به این سوال که ابهامات ذکر شده چه زمانی برطرف می شود؟ وی پاسخ داد: ابتدا تکلیف برخی ابهامات از جمله وضعیت قیمت خودرو، رفع 4200 تومان و … مشخص می شود، اما تکلیف برخی ابهامات تا زمانی که پیشنهاد بودجه ارائه و تصویب نشود، مشخص نخواهد شد و پس از آن، باید دید تغییر بودجه چه تاثیری بر شرکت های بورسی خواهد داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا