فرهنگ و هنر

بیستمین حراج تهران برگزار شد/ میلیاردی های هنر را بشناسید

بیستمین دوره از حراج تهران ویژه «هنر مدرن و معاصر» عصر امروز ـ جمعه ـ ١۵ تیرماه برگزار شد و در جریان آن رقم نهایی فروش ۱,۹۰۴,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به ثبت رسید.

 به گزارش خبرنگار مجله تفریحی زیباروز، بیستمین دوره از حراج تهران ویژه «هنر مدرن و معاصر ایران» عصر امروز جمعه ١۵ تیرماه برگزار شد. نمایشگاه این رویداد در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ـ ١٣ و ۱۴ تیرماه ـ در هتل پارسیان آزادی تهران برپا بود. مراسم اصلی این حراج نیز در همین مکان برگزار شد. اجرای این رویداد برخلاف دوره های گذشته که به رضا کیانیان یا حسین پاکدل سپرده می شد، بر عهده چهره ای جدید، شهریار ربانی بود. این مراسم با یاد هادی جمالی، فرشید شیوا و ایرج تنظیفی آغاز شد.

در بیستمین دوره‌ حراج تهران ۱۱۶ اثر در حوزه‌های نقاشی، نقاشیخط، عکس و حجم ارائه شده بود که آثاری از هنرمندان پیشکسوت نیز در میان آن ها مشاهده می شد.

حراج تهران با چکش خوردن اثر جلیل رسولی آغاز شد. بیشینه فروش این اثر ٢ میلیارد و کمینه آن یک و نیم میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که در نهایت یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثری بدون عنوان از محمد علی ترقی جاه دو میلیارد تومان، اثر عبدالرضا دریابیگی یک میلیارد تومان، اثر ناصر عصار دو میلیارد و صد میلیون تومان، اثر شاهد سرخ از پویا اریان پور چهار میلیارد تومان، اثر فرشید مثقالی دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان، اثر مهرداد محب‌علی سه میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان و اثر رضا بهاروند یک میلیارد تومان چکش خوردند.

اثر دو لته‌ای و بدون عنوان از فریده لاشایی نیز با کمینه ۵ میلیارد تومان، در نهایت شش میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

در این دوره از حراجی اثری از کامبیز درمبخش نیز ارایه شده بود که در جریان حراج به فروش نرفت؛ هرچند در پایان اعلام شد که این اثر هم به فروش رفته است.

در بیستمین دوره از حراج تهران از حسین کاظمی نیز اثری با کمینه دو میلیارد تومان، در نهایت دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد؛ اثری از واحد خاکدان نیز با بیشینه پنج میلیارد تومان، در نهایت چهار میلیارد تومان چکش خورد.

بر اساس این گزارش، اثری از آیدین اغداشلو یکی از آثار گرانقیمت این دوره با کمینه ۱۰ میلیارد و بیشینه پیش بینی شده ۱۲ میلیارد تومان، در نهایت ۱۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد. 

اثر «پایان یک دوران از مجموعه خاطرات انهدام» با تکنیک گواش روی مقوا در سال ۱۳۹۴ خلق شده است.

دو اثر از آیدین آغداشلو، هر اثر ۵۶×۷۶، در مجموع ۱۱۲×۷۶ سانتیمتر

آثار بهمن جلالی و صادق تیرافکن نیز از جمله تابلوهایی بود که فروش نرفت. 

سپس اثر نصرالله افجه‌ای با عنوان سیلاب، چهار میلیارد و ۴۰۰ و اثری از خسرو حسن زاده با عنوان «یا علی مددی» نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

در ادامه اثر فرهاد مشیری با عنوان «شماره‌های سیاه روی سفید» ارایه شد. قیمت پیشنهادی این اثر ۱۰ تا ۱۲ میلیارد بود که در نهایت ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

فرهاد مشیری (متولد ۱۳۴۲) این اثر را در سال ۱۳۸۱ خلق کرد. «شماره‌های سیاه روی سفید» در سال ۱۳۹۵ هم در ششمین حراج تهران ارایه شده بود.

شماره‌های سیاه روی سفید/ترکیب‌مواد روی بوم
۱۸۸×۲۵۰ سانتیمتر
تاریخ اثر: ۱۳۸۱

سپس اثر محمود زنده‌رودی با عنوان «مدار» که قیمت پیشنهادی آن دو تا سه میلیارد تومان بود دو میلیارد و ۲۰۰ چکش خورد.

اثر کامبیز صبری با عنوان «باغ ملی» از مجموعه «تا جایی که به یاد دارم» نیز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به فروش رفت.

اثر بدون عنوان از قاسم حاجی زاده نیز سه تا چهار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که در نهایت به فروش نرفت.

فروش اثر رضا لواسانی نیز سه تا چهار میلیارد پیش‌بینی شده بود که در نهایت سه میلیارد تومان چکش خورد.

اثر سیراک ملکونیان نیز در این دوره از حراج ارایه شده بود که شش میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

آثاری از فریده لاشایی، اثر گارنیک درهاکوپیان و مهدی سحابی نیز به فروش نرسید؛ اثر محسن وزیری مقدم که بین چهار تا پنج میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود، فروش نرفت. با این همه در پایان اعلام شد اثر سحابی به فروش رفته است.

در ادامه اثری بدون عنوان از کوروش شیشه‌گران نیز پنج میلیارد تومان چکش خورد و اثر رضا درخشانی با بیشینه ۴ و کمینه ۳ میلیارد تومان در نهایت ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان چکش خورد. 

اثر وای-زی-کامی (کامران یوسف زاده) نیز با قیمت پیشنهادی پنج تا شش میلیارد تومان،  شش میلیارد تومان چکش خورد و اثر محسن وزیری مقدم که بین چهار تا پنج میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود نیز به فروش نرفت.

یکی از آثار شاخص این دوره اثری از محمد احصایی بود که بیشینه و کمینه آن ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود؛ این اثر در نهایت ۱۰ میلیارد تومان چکش خورد.

این تابلو با تکنیک رنگ‌روغن و ورق طلا روی بوم در سال ۱۳۹۳ خلق شده است و در سال ۱۳۹۶ در هفتمین حراج تهران ارایه شده بود.

نام اثر : بدون‌عنوان
رنگ‌روغن و ورق طلا روی بوم
۱۶۵×۲۴۰ سانتیمتر

اثر موش‌های دخمه واحد خاکدان نیز با کمینه و بیشینه دو میلیارد تا سه میلیارد تومان ارایه شده بود که در نهایت دو میلیارد تومان به فروش رسید.

اثر «کبابی» از ژازه تباتبایی نیز سه تا چهار میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که در نهایت سه میلیارد و صد میلیون تومان چکش خورد.

اثر کوسه از مونا پاد نیز یک میلیارد و ۱۵۰ تومان و اثر صادق تبریزی با کمینه و بیشینه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا دو میلیارد تومان نیز یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان چکش خورد.

اثر شهریار احمدی با عنوان فرار- بوعلی، بیرونی، مسیجی از مجموعه خاطرات قرن پنجم نیز چکش خورد. کمینه و بیشینه این اثر چهار تا پنج میلیارد در نظر گرفته شده بود که در نهایت با گذر از عدد بیشینه، شش میلیارد تومان چکش خورد. 

اثر داوود زندیان نیز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان چکش خورد. کمینه این اثر یک میلیارد و بیشینه آن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعلام شده بود. 

اثر رکنی حائری زاده نیز یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به فروش رسید.

اثر منوچهر نیازی یک میلیارد و ۵۰۰ تومان و اثر ابوالقاسم سعیدی شش میلیارد تومان چکش خورد.

همچنین اعلام شد اثر شماره ١٠٢ از عادل یونسی از حراج خارج شده است.

اثری از حسین زنده‌رودی نیز بین شش تا ٧ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود که در نهایت شش میلیارد و ٢٠ میلیون تومان به فروش رسید.

اثری عباس رستمیان نیز با کمینه ۶٠٠ و بیشینه ٨٠٠ میلیون تومان ارایه شده بود که به فروش نرسید. 

اثر منصور قندریز نیز با کمینه یک میلیارد و ١٠٠ میلیون تومان ارایه شده بود که در ادامه یک میلیارد و ٢٠٠ میلیون تومان چکش خورد.

اثر حجمی و بدون عنوان از ژازه نباتبایی نیز در این دوره از حراج ارایه شده بود. این اثر در نهایت شش میلیارد و ٢٠٠ چکش خورد.  سپس اثر رضوان صادق زاده با کمینه قیمت ۶٠٠ و بیشینه ٨٠٠ میلیون تومان نیز یک میلیارد و ٩٠٠ میلیون تومان چکش خورد.

آخرین اثر ارایه شده در بیستمین دوره از حراج تهران، اثر رضا درخشانی با عنوان شکار باران بود که با کمینه ٧ میلیارد و بیشینه ٨ میلیارد تومان ارایه شده بود. این اثر در نهایت ٨ میلیارد و ۴٠٠ میلیون تومان چکش خورد.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا