استان ها

تا ۵ فصل دیگر هم خبری از VAR نخواهد بود؛ تاریک‌ترین روزهای داوری را می‌گذرانیم

متاسفانه داوران بر اساس شایستگی رشد نمی‌کنند

کارشناس داوری گفت: VAR به علاوه داوران لایق و شایسته می‌تواند اشتباهات را کاهش دهد وگرنه همین وضع خواهد بود.

وحید صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در خصوص اینکه پروژه خرید، نصب و راه‌ندازی سیستم کمک داور ویدئویی VAR کمتر از ۱۲ ماه است و می‌توان به استفاده از آن در نیمه دوم دوم فصل آینده لیگ برتر امیدوار بود، اظهار داشت: ما پیش از دستیابی به فناوری کمک داور ویدئویی، باید زیر ساخت‌های فوتبال‌مان را اصلاح کنیم. زمین‌های فوتبال، خط‌کشی‌های استاندارد ندارند؛ ما هنوز زمین‌هایمان با گچ خط‌کشی می‌شوند! همین چند روز پیش دیدیم که در جام حذفی(بازی نود ارومیه- پیکان) چگونه زمین را با کاه، گچ و اسپری قرمز آماده می‌کردند. ما بیش از توجه به زیرساخت‌های فوتبالی، به دنبال بازیکن‌های نامدار برای تیم‌هایمان هستیم.

**استقلال و پرسپولیس برای بازی‌های لیگ، مستأجر وزارت ورزش هستند

کارشناس داوری یادآور شد: در مجموع مُدل حاکمیتی ورزش ما با همه مدل‌های حاکم بر ورزش دنیا متفاوت است. در فوتبال ما هنوز اکثر تیم‌ها، ورزشگاه اختصاصی و زمین تمرین مجزا ندارند! به عنوان نمونه تيم‌های استقلال و پرسپولیس برای بازی‌های لیگ، مستأجر وزارت ورزش یا همان شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی هستند و همین موضوع زمان تجهیز استادیوم‌ها به سامانه VAR را پیچیده و طولانی‌تر خواهد کرد و حتی شاید باشگاه‌ها و فدراسیون برای فرار از چالش احتمالی با وزارت ورزش، به استفاده از واحدهای سيار روی بیاورند. این در حالی است که در جام جهانی، هر بازی با ۴۹ دوربین تصویربرداری می‌شد در حالی که قرار است ما با کمترین دوربین به استقبال VAR برویم. تعداد دوربین‌های ما، کف الزامات فیفا را پاس می‌کند. ما قرار است با ۴ دوربین ثابت در هر استادیوم به علاوه ۳ دوربین صداوسیما به فیلمبرداری بازی‌ها و تحلیل‌های داوری داوران اتاق VAR در هر بازی برویم. امیدوارم همین دوربین‌های حداقلی در هر بازی مشکلات فوتبال ما را بیشتر نکند.

**متاسفانه داوران بر اساس شایستگی رشد نمی‌کنند

صالحی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه فرآیند انتخاب داوران اتاق VAR هم بسیار اهمیت دارد و در گزینش آنها هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ تجربه باید دقت‌ بالایی صورت گیرد. این در صورتی است که ما هر فصل در انتخاب داوران لیگ برتر مشکلات ریشه‌ای زیادی داریم! متاسفانه داوران بر اساس شایستگی و یک روند سالم رشد نمی‌کنند و به همین خاطر است که اکثراً کیفیت لازم را در سطوح بالای فوتبال کشور از داوران نمی‌بینیم. بنابراین ما ابتدا باید ساختار را اصلاح کنیم و فرصت را برای بروز قابلیت‌های داوران بین تمامی آنها برابر کنیم تا شایستگان به سطوح عالیه فوتبال رسیده و نهایتاً فوتبال از حضور آنها منتفع شود.

**به ساختار سالم در نهاد داوری فوتبال‌مان نیازی مبرم داریم

کارشناس داوری تأکید کرد: ما به ایجاد یک ساختار سالم در نهاد داوری فوتبال‌مان نیازی مبرم داریم. VAR به تنهایی دردی از فوتبال ما دوا نخواهد کرد. VAR به علاوه‌ داوران لایق و شایسته می‌تواند اشتباهات را کاهش دهد وگرنه همین وضع خواهد بود که امروز در لیگ برتر مشاهده می‌کنیم. ما این روزها، تاریک‌ترین روزهای داوری را می‌گذرانیم و متاسفانه همانطور که مشاهده می‌فرمایید اکثراً در هر بازی لیگ برتر، اشتباه تاثیرگذار می‌بینیم. پس ما باید اولویت‌بندی کرده و پیش از سیستم کمک داور ویدئویی به دنبال ایجاد یک فدراسیون برای سیستم VAR، با اصلاح فرآیند پیشرفت داوران از پایین‌ترین سطوح به لیگ برتر بوده و همچنین زیرساخت‌های لازم در ورزشگاه‌ها را به‌روزرسانی کنیم. در غیر این صورت ورود فناوری لطمات بیشتری به فوتبال خواهد زد.

**پایان فصل آینده هم از VAR خبری نیست

صالحی تصریح کرد: در نهایت ما اگر امروز با جدیت استارت پیاده‌سازی فناوری VAR را در فوتبال بزنیم، حدود یکسال بعد موفق به بهره‌برداری از این سیستم خواهیم شد. چرا که دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی تعریف شده از سمت فیفا برای داوران در این خصوص، حداقل ۱۱ ماه زمان می‌برد و بعید می‌دانم که پایان فصل آینده هم به این مهم دست پیدا کنیم. ضمن اینکه با توجه به عزم، اراده و رفتاری که از مسئولان در این خصوص تا به امروز دیدم؛ قلب من می گوید تا ۵ فصل دیگر هم خبری از VAR نخواهد بود!

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا