استان ها

تبحر در اجرا و تسلط بر سینما؛ ۲ پیش‌شرط برای مجریان نشست جشنواره فیلم فجر

نشست‌های رسانه‌ای جشنواره چهلم را جدی بگیریم؛

یکی از خبرسازترین بخش‌های هر دوره از جشنواره فیلم فجر، نشست‌های خبری آن است که کیفیت آن نیز به نحوه اجرای مجریان آن باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری آنا، چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر از دو روز بعد آغاز خواهد شد. با انتشار فهرست فیلم‌ها، آغاز بلیت فروشی و برگزاری نشست خبری تا اندازه‌ای جزئیات این جشنواره مشخص شده است. با این حال هنوز بخش عمده‌ای از شکل و محتوای این دوره از جشنواره برای اهالی رسانه و مخاطبان سینما مبهم باقی مانده است.

از جمله این موارد می‌توان به انتخاب مجریان نشست‌های خبری در سینمای رسانه اشاره کرد. موضوعی به ظاهر ساده  که در متن و بافت روزهای برگزاری جشنواره معنا و مفهوم دیگری پیدا می‌کند. معمولاً خبرسازترین بخش جشنواره فیلم فجر به نشست‌های خبری باز می‌گردد. جایی که سازنده اثر علاوه بر بیان چگونگی رسیدن به ایده اولیه و جریان ساخت فیلم، پاسخگوی پرسش و نقدهای اهالی رسانه باشد.از سوی دیگر بازیگران و سایر عوامل نیز در فرصتی کوتاه (بین سی تا چهل و پنج دقیقه) خود را در مواجهه با منتقدان و خبرنگاران می‌بینند.

البته چند سالی است که این نشست‌های خبری سال‌هاست که حضور منتقدان در نشست‌های خبری بسیار کمرنگ‌تر شده است و مباحث مطرح شده در نشست ها نیز بیش از آن که جنبه تحلیلی و نقد به خود بگیرد حالت خبری و حاشیه‌ای دارد.

** چرا نشست‌های خبری جشنواره مهم است

گاهی صحبت‌های مطرح شده در این جلسات  فضای سینمای ایران را تا یک سال و یا حتی بیشتر تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. به عنوان مثال آنجا که رضا عطاران در جشنواره سی و دوم و در نشست فیلم «طبقه حساس» گفت که برای خنداندن مخاطب حاضر است حتی شلوار خود را در بیاورد و همین اظهار نظر نامتعارف واکنش‌ها و پیامدهای متعددی را به دنبال داشت. جلسه ملتهبی که پس از نمایش فیلم «خروج» در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت برگزار شد نیز یکی دیگر از این جلسات  حاشیه ساز بود. در نهایت باید به جنجال‌های مربوط به اظهارنظر نوشین معراجی نویسنده فیلمنامه فیلم «نمور» در جشنواره سال گذشته اشاره کرد.   

تبحر در اجرا و تسلط بر سینما؛ ۲ پیش‌شرط برای مجریان نشست جشنواره فیلم فجر

در این بین، مهم‌ترین عنصر در برگزاری مناسب این نشست‌ها و ایجاد فرصت خوب برای صحبت‌های جذاب و نگارش خبرهای مناسب، شیوه عملکرد مجری این نشست است. نکته‌ای که به زعم بسیاری از اهالی رسانه که هرساله چیزی حدود صد ساعت از عمر خود را در سینمای رسانه سپری می‌کنند، بسیار حائز اهمیت است.

در سال‌های گذشته، شمار زیادی از خبرنگاران در نشست‌های خبری با بیان ایرادات فنی از شیوه مدیریت جلسه توسط برخی مجریان معتقد بودند که برخی جلسات پربار در ادوار مختلف جشنواره با حضور افراد شاخص سینما به جلساتی کم اثر تبدیل شدند. همچنان که می‌توان برخی با اجراهای خوب، یک نشست کم‌ستاره را به جلسه‌ای جذاب تبدیل کنند.

** ۲ پیش‌شرط برای مجریان نشست جشنواره فیلم فجر

در سال‌های اخیر حضور چهره‌هایی همچون محمدرضا شهیدی‌فر، فرزاد حسنی، منصور ضابطیان، علیرضا غفاری و محمود گبرلو به عنوان مجریان نشست های خبری باعث می شد تا این جلسات هم از حیث محتوای فنی و سینمایی و هم از جهت جذابیت‌هایی رسانه‌ای نمره قابل قبولی بگیرند چرا که این مجریان علاوه بر تجارب اجرای در تلویزیون و رادیو و آشنایی با فوت و فن‌های اجرا، بر مباحث روز و تحلیل‌های فنی هنر سینما نیز آشنایی دارند.

سال گذشته اجرای این نشست‌ها به حامد مهربانی و پژمان کریمی سپرده شده بود؛ مجریانی که بیشتر به دنبال اداره جلسات بودند و کمتر در مباحث و گفتگوهایی شکل‌گرفته بین اهالی رسانه و عوامل فیلم ها دخالت می‌کردند.

حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم دبیرخانه جشنواره چهل و یکم برای انتخاب مجریان نشست‌های این دوره از جشنواره چه خواهد بود. به ویژه این که با حواشی شکل گرفته در ماه‌های اخیر احتمالاً شرایط متفاوت تری در نشست های حبری جشنواره فیلم فجر را شاهد خواهیم بود.    

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا