علمی و پزشکی

تعطیلات چگونه بر سلامت روان تأثیر می‌گذارد؟

در دو سال اخیر آمدن یک مهمان ناخوانده کوچک و سرسخت برایمان سخت بوده است. بیماری کرونری قلب علاوه بر مختل کردن زندگی عادی و مختل کردن فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، اثرات متعددی بر سلامت انسان دارد. از همان ابتدای ابتلا به این بیماری شاهد گسترش ترس، اضطراب و استرس در بین مردم بوده ایم. علاوه بر استرس ناشی از سویه‌های جدید کرونا، آسیب‌های جمعی، فواصل خواب نامنظم، ناامنی شغلی و ساعات کاری بدون وقفه نیز ممکن است رخ دهد. سلامت روان ربه طور کامل مختل می شود و منجر به استرس مزمن، اضطراب و افسردگی می شود.

به گفته علی اسدی، معاون دفتر سلامت روان، امور اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، حدود 60 درصد افراد مبتلا به افسردگی، اضطراب و یکی از اختلالات روانی هستند، اما نوروز فرصت مناسبی برای کاهش اضطراب و افسردگی ناشی از آن است. با بیماری عروق کرونا ویروس قلب و زندگی روزمره.

برخی از مردم فکر می کنند که فقط افراد مبتلا به بیماری روانی باید به سلامت روان خود توجه کنند. اما حقیقت این است که احساسات، افکار و نگرش های شما بر انرژی، بهره وری و سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. سلامت روانی خوب توانایی شما را برای رویارویی با مشکلات روزمره و بحران‌ها و چالش‌های جدی‌تر تقویت می‌کند. بنابراین، یکی از کارهایی که یک فرد می تواند برای کاهش سطح استرس انجام دهد این است که مقداری وقت آزاد از فعالیت های مربوط به کار اختصاص دهد، زمانی را برای استراحت اختصاص دهد و از تعطیلات به بهترین شکل ممکن استفاده کند.

استراحت عامل موثری در سلامت روان انسان است

دکتر زهرا شایگان منش، روانشناس بالینی و استاد دانشگاه آزاد با بیان اینکه به گفته روانشناسان و بر اساس مطالعات مختلف می توان گفت که استراحت، تفریح ​​و استراحت از موضوعات مهمی است که تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت جسمی و روحی دارد. به ایرنا گفت. آنها مردم دارند. مطالعات متعدد نشان داده اند که تعطیلات منظم زندگی سالم تر، امید به زندگی بیشتر و سلامت روانی بهتری را به همراه دارد. تعطیلات همچنین در کاهش افسردگی و اضطراب، بهبود عملکرد کاری و اجتماعی موثر است.

از تعطیلات غافل نشوید

شایگان منش درباره افرادی که با موضوع استراحت، تفریح ​​و اوقات فراغت مخالف هستند و تعطیلات را اتلاف وقت و عقب ماندن از وظایف و اهداف می دانند، گفت: این افراد معمولاً طرح کمال گرایی و بازداری عاطفی دارند. اما واقعیت این است که استراحت و تفریح ​​از مسائل مهمی هستند که برای سلامت جسمی و روحی مهم هستند. تعطیلات پر از پیچیدگی نه سرگرم کننده است و نه راحت. نادیده گرفتن تعطیلات در دراز مدت منجر به مشکلاتی مانند خستگی، فرسودگی شغلی، افسردگی و اضطراب می شود. پس بگذارید استراحت و تفریح ​​یکی از مهمترین موضوعات زندگی باشد.

سفر

شادترین کشورها، کشورهایی که بیشترین تعطیلات را دارند

شایگان منش با اشاره به تعطیلات در سایر کشورها تاکید کرد: اگر به کشورهایی مانند نروژ، دانمارک، سوئیس و سایر کشورهایی که جزو شادترین کشورهای جهان هستند نگاه کنیم، می بینیم که این کشورها نرخ تعطیلات بالاتری نسبت به سایر کشورها دارند. کشورها به دلیل ساعات کاری کوتاه اما بهره وری بسیار بیشتر از ما هستند، زیرا زمان تعطیلات آنها به گونه ای برنامه ریزی شده است که کیفیت زندگی آنها را بهبود می بخشد و از سلامت روانی بهتری برخوردار است تا بتوانند از کار بهره ببرند. حداکثر توان آن ساعت ها. “

تاثیر تعطیلات بر بدن

شایگان منش توجه بیشتر به جسم و روان را یکی از فواید تعطیلات دانست و گفت: ممکن است به دلیل شرایط در طول هفته و روزهای کاری استراحت، خواب، تفریح ​​و ورزش کافی نداشته باشیم، اما در تعطیلات این فرصت را داریم که بهبود جسمی و روحی. . همچنین تعطیلات ما را از محیط کاری پر استرس و محیط اجتماعی دور می کند تا ما را جوان کند.»

برای تعطیلات خود برنامه ریزی کنید

این روانشناس بالینی در پاسخ به این سوال که آیا فقط استراحت می تواند برای جسم و روح مفید باشد یا استراحت باید مفید باشد، گفت: درست است که نیاز به استراحت داریم، حتی اگر کیفیت پایینی داشته باشد، اما تاکید می کنیم که سعی می کنیم حداکثر را داشته باشیم. کیفیت استراحت همچنین برای تعطیلات برنامه ریزی کنید و خوش بگذرانید و با افراد مثبت ارتباط برقرار کنید تا احساس بهتری داشته باشید و در نهایت ذهن و بدن شما در تعادل باشد. حتی اگر برنامه سفر خاصی برای تاج ندارید، مجبور نیستید کارهای عجیب و غریب انجام دهید، اما می توانید وقت خود را صرف بازی های خانوادگی سرگرم کننده، بیرون رفتن و تماشای کمدی کنید.

علت خستگی و افسردگی در اواخر تعطیلات

شایگان منش در پاسخ به این سوال که چرا در تعطیلات دیر خسته و افسرده می شویم؟ وی تصریح کرد: مردم عموما دوست دارند در محیطی آرام و بدون استرس زندگی کنند و در تعطیلات این محیط برایشان فراهم می شود، اما بعد از تعطیلات به دلیل اینکه دوباره وارد زندگی پر استرس گذشته می شوند، مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب و اضطراب را می بینند. بی تفاوتی افسردگی پس از تعطیلات ممکن است پس از یک تعطیلات کوتاه آخر هفته یا پس از یک تعطیلات طولانی مانند عید رخ دهد. «البته ما بعد از تعطیلات احساس افسردگی و ناراحتی می کنیم، اما در این شرایط می توان برای جلوگیری از افسردگی بعد از تعطیلات اقداماتی انجام داد.

افسردگی

چگونه سال جدید را با انرژی شروع کنیم؟

شایگان در پایان گفت: با این حال پایان تعطیلات خود باعث اضطراب و افسردگی می شود و شروع ماه مبارک رمضان بلافاصله پس از تعطیلات می تواند منجر به بازگشت به زندگی عادی شود اما بهترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که خودمان این کار را انجام دهیم. منش از اخبار بد دوری کنید، برنامه ریزی کنید، کارهای خوشایند انجام دهید، عادات مثبتی مانند کتاب خواندن و ورزش کردن، بخشیدن دیگران و روشن کردن ابهامات، مثبت اندیشی و … را با انرژی در خود ایجاد کنید «از نظر روحی و جسمی بهتر شویم.

منبع: ایرنا

دکمه بازگشت به بالا