اقتصادی

تعیین مزد منطقه‌ای نیازمند مطالعه و کارشناسی است

نماینده کارگران در شورای عالی کار گفت: اگر پیشنهاد مزد منطقه‌ای، مزیتی برای کارگران داشته باشد از آن استقبال می‌کنیم و نتایج مطالعات و کار کارشناسی نشان می‌دهد که منطقه‌ای شدن دستمزد، برای پایین‌ترین استان از نظر تورم پاسخگو نیست.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، آیت اسدی درباره پیشنهاد منطقه‌ای شدن مزد ۱۴۰۳ اظهار کرد: هر سال وقتی به ماه‌های پایانی نزدیک می‌شویم، چنین مسایلی مطرح می‌شود.بحث مزد منطقه‌ای بر اساس صنایع در قانون کار پیش‌بینی شده است و در دولتهای قبل هم مطرح شد و موافقان و مخالفانی هم داشته و دارد. در دولت گذشته قرار شد مراکز علمی، مرکز پژوهش‌های مجلس و موسسه عالی پژوهش‌های تامین اجتماعی این مبحث را به طور کامل مورد مطالعه قرار داده و نتیجه مطالعات خود را به شورای عالی کار ارائه دهند.

وی افزود: در زمان وزارت آقای عبدالملکی نتیجه این مطالعات و پژوهش‌ها ارائه و تمام موارد مدنظر گروه کارگری و نتایجی که موسسه عالی پژوهش‌های تامین اجتماعی آورده بود، لحاظ شد. در نهایت نتیجه این شد که مزد منطقه‌ای که ما مشخص کردیم برای پایین‌ترین استان از نظر تورم پاسخگو نیست و باید در این زمینه همفکری شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت‌وگویی رادیویی ادامه داد: وزارت کار آن زمان اعلام کرد که مطالعات خود را در این زمینه دنبال می‌کند، ولی دیگر خبر خاصی نشد تا اینکه سال قبل در جریان تعیین دستمزد،‌ وزیر اقتصاد نظرش این بود که اگر بر اساس نرخ تورم افزایش مزد بدهیم، نمی‌توانیم تورم را مهار کنیم و قول مساعد داد که اجازه ندهد تورم از ۲۰ درصد بالاتر برود.

اسدی تصریح کرد: کمترین انتظار این بود که دلیل عدم تحقق مهار تورم پاسخ گفته شود ولی به جای آن بحث مزد منطقه‌ای پیش کشیده شده و در نامه‌ای که در جلسه قبل شورای عالی کار از سوی وزارت اقتصاد ارائه شد، مجددا منطقه‌ای شدن مزد ۱۴۰۳ مطرح شده است.

وی افزود: با توجه به نامه وزارت اقتصاد درخواست کردیم اجازه دهند قبل از آنکه این طرح در دستور کار باشد، نتایج مطالعات در اختیار اعضای شورای عالی کار قرار بگیرد و بعد از آن کارشناسی و تصمیم‌گیری شود. ضمن اینکه مرکز پژوهش‌های مجلس اعتقاد داشت که مزد منطقه‌ای نشود و به جای آن، مبحث حق مسکن منطقه‌ای شود اما وزارت صمت مخالف بود و اعتقاد داشت به جای مزد منطقه‌ای، بر اساس صنایع مختلف دستمزد تعیین شود و لذا اختلاف در این زمینه زیاد بود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار خاطرنشان کرد: در حال حاضر مزدی که همه ساله تصویب می‌شود، مزد ملی است و بر اساس آن به بازنشستگان حقوق داده می‌شود بنابراین نمی‌توانیم به طرحی که مطالعه‌ای روی آن انجام نشده و کار کارشناسی صورت نگرفته اتکا و آن را تصویب کنیم. لازم است که طرح کامل و جامعی ارائه شود تا ببینیم از نظر ریالی چه مبلغی دست کارگر را می‌گیرد و چنانچه برای جامعه کارگری مزیت داشت، آن را اجرا می‌کنیم.

اسدی با توجه به شرایط تورمی و انتظار ترمیم حقوق کارگران درباره احتمال منطقه‌ای شدن دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۳ یا ادامه توافق سه جانبه شرکای اجتماعی در شورای عالی کار گفت: این مساله بستگی به همت دولت دارد. باید ببینیم طرح و پیشنهادی که دولت آماده کرده وارد کار کارشناسی می‌شود. طبعا اگر مزیتی برای کارگران داشته باشد، استقبال می‌کنیم و اگر نداشته باشد نمی‌توانیم به آن اتکا کنیم زیرا بحث انتخابات را در پیش داریم، فشارهای اقتصادی و تحریم‌های خارجی هم هست و باید سبد معیشت خانوارهای کارگری واقع‌بینانه تعیین شود و با ریسک و مخاطره همراه نباشد.

این مقام مسئول کارگری در پایان با اشاره به تصویب افزایش ۲۵ درصدی دستمزدها در کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی برای سال آینده افزایش دستمزدها را ۲۵ درصد پیشنهاد کرده است ولی همین حالا این میزان نسبت به نرخ تورم پایین‌تر است. قطع یقین جامعه حقوق بگیر با این مصوبه باز هم دچار مشکلات معیشتی است و این مصوبه بر شورای عالی کار هم اثرگذار خواهد بود.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا