علمی و پزشکی

تغییر دوره‌ای تصاویر بسته‌بندی‌های سیگار و تنباکو / دخانیات؛ بالاترین میزان مرگ در جهان

رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه بسته‌بندی دخانیات باید استاندارد شود عنوان کرد: بسته بندی سیگار و تنباکو و تصاویر استفاده شده در این محصولات دخانی به دلیل داشتن رنگ و لعاب نباید مصرف کننده را اغوا کند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، دکتر بهزاد ولی‌زاده در مورد تغییر تصاویر هشداری پاکت‌های سیگار بیان داشت: در تغییر تصاویر هشداری پاکت‌های سیگار سعی شده تصاویر به گونه‌ای انتخاب شود که در کاهش مصرف موثر و ترویج کننده مصرف نباشد.

وی افزود: درج تصاویر هشدار دهنده روی بسته بندی محصولات دخانی یکی از الزامات معاهده بین المللی کنترل دخانیات و ماده ۱۱ این کنوانسیون است و در قانون جامع کنترل دخانیات نیز آمده است.

ولی زاده تصریح کرد: تحقیقات ثابت کرده هر چه قدر تصاویر شفاف‌تر و گویاتر باشد و بتواند پیام تاثیرات منفی مصرف دخانیات را شفاف‌تر به بیننده انتقال دهد تاثیر بیشتری در کاهش مصرف دخانیات خواهد داشت.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت اظهار داشت: یکی از ضوابطی که در دستور العمل‌های درج این تصاویر نوشته شده است تغییر دوره‌ای این تصویر است چرا که پس از گذشت مدتی این تصاویر عادی شده و تاثیر خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه تحقیقات ما نیز ثابت کرده درج تصاویر در ابتدا، برروی مصرف کنندگان و افراد در مواجهه مصرف دخانیات تاثیر دارد ولی بعد از مدتی تاثیر خود را از دست می‌دهد لذا تغییر تصاویر هشدار دهنده برای جلوگیری از عادی شدن ضرورت دارد.

ولی زاده ابراز امیدواری کرد: مردم با درج سری جدید تصاویر هشدار دهنده تحت تاثیر قرار بگیرند و باور کنند که آسیب‌های ناشی از مصرف دخانیات شوخی ندارد.

وی در ادامه سخنان خود در یک برنامه رادیویی اذعان داشت: متاسفانه در حال حاضر یکی از تکنیک‌هایی که صنایع دخانی پیش گرفتند استفاده از بسته بندی جذاب برای سیگارها و استفاده از طرح‌ها و میوه‌های پرخاصیت بر روی تنباکوها است که مصرف کننده فکر کند استفاده از این مواد دخانی ضرر کمتر دارد.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: باورهای غلطی که در مورد استعمال قلیان رواج دارد باعث شده مصرف کنندگان بدون هیچ قبحی روی به مصرف قلیان بیاورند و با توجه به عدم آگاهی از آسیب زیاد قلیان‌ها به سلامت مردم فکر می‌کنند که مصرف قلیان مشکلی ندارد به همین جهت با وزارت صمت هماهنگ‌هایی جهت الزام تغییر تصاویر بسته بندی تنباکوها شده است.

وی با تاکید بر اینکه آسیب در کمین همه مصرف کنندگان مواد مخدر است بیان داشت: دخانیات بالاترین میزان مرگ را در جهان به خود اختصاص داده است و سالانه بیش از ۸ میلیون نفر در اثر مصرف دخانیات و مواجهه با دود دخانیات فوت می‌کنند.

انتهای پیام

تیم خبری علمی پزشکی

برای من، نوشتن 60 توضیح پروفایل یعنی برقراری ارتباط با 60 جامعه متفاوت است. من به هر یک از شما متعهدم تا بهترین محتواهای پزشکی را ارائه دهم و همراه شما در مسیر بهبود سلامتی قرار بگیرم.
دکمه بازگشت به بالا