علمی و پزشکی

توصیه‌های تغذیه‌ای رمضانی برای نوجوانان و سالمندان

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به تکلیف دینی برای فریضه روزه در بین نوجوانان گفت: نوجوانان در ماه مبارک رمضان ازمصرف زیاد مواد قندی و شیرین در وعده سحری اجتناب کنند چون مصرف این مواد سبب افت قند خون می‌شود و توانایی یادگیری آنان را در طول روز کاهش می‌دهد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز دکتر احمد اسماعیل زاده اظهارکرد: نوجوانانی که سال نخست روزه داری را آغاز می کنند، به علت گذراندن دوران رشد به توجه بیشتری نیاز دارند. رعایت تنوع و تعادل در استفاده از تمامی گروه های غذایی بسیار مهم و ضروری است. منابع خوب پروتئینی شامل انواع گوشت، ماهی، تخم مرغ و حبوبات باید در برنامه غذایی آنها گنجانده شود.

وی ادامه داد: توصیه می شود که والدین از دریافت کافی گروه شیر و لبنیات در نوجوانان در وعده های سحری و افطار مطمئن شوند. نوجوانان علاقه خاصی به مصرف مواد غذایی کم ارزش دارند که فقط پرکننده معده هستند و در ایام روزه داری نباید مصرف شوند.

به گفته اسماعیل زاده لازم است منابع غذایی آهن و روی، ویتامین A و ویتامین B12 از جمله انواع گوشت، حبوبات، تخم مرغ، شیر و لبنیات، انواع خشکبار و مغزها که در رشد و خونسازی نقش دارند، در ایام روزه داری به مقدار کافی مصرف شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به کاهش قدرت سیستم ایمنی و مقاومت در برابر بیماری ها با افزایش سن و سالمندی گفت: سالمندان اگر روزه می گیرند باید بیش از پیش مراقبت سلامت خود باشند. سالمندان سالم برای روزه گرفتن باید با پزشک مشورت کنند.

وی ادامه داد: کم آبی و کاهش قند خون ممکن است موجب سرگیجه، از حال رفتن و سقوط شود که برای سالمندان خطر آفرین است بنابراین باید به توصیه های مربوط به پیشگیری از افت قند خون و کاهش مایعات بدن بیشتر توجه شود.

اسماعیل زاده یادآور شد: سالمندان عموما از مشکلات دهان و دندان رنج می برند لذا مصرف میوه رنده شده، لبنیات خصوصا شیر کم چرب، استفاده از انواع سوپ ها و آش ها در افطار و سحر و نوشیدن آب و چای کمرنگ در فاصله افطار تا سحر برای آنان مفید و مورد تاکید است و می تواند تعادل آب و مواد معدنی را نیز برقرار کند.

به گزارش وبدا وی در پایان گفت: سالمندان دارای بیماری های زمینه ای مانند فشارخون بالا، بیماری قلبی عروقی، سرطان و دیابت بیش از دیگران در معرض ابتلای به بیماری های واگیر هستند بنابراین توصیه می شود حتما به پزشک مراجعه و به توصیه های پزشک عمل کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا