استان ها

تولید بذرهای هیبرید سازگار با اقلیم جنوب در دستور کار محققان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از رودان ، احسان کامرانی گفت: تولید بذر هیبرید متناسب با آب و هوای جنوب در دستور کار محققان دانشگاه اسلامی آزاد است و این مزرعه کاری مشترک اسلامی است. دانشگاه آزاد از رودان با دانشگاه آزاد اسلامی از اصفهان.

وی با اعلام سفر رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و معاون وزیر جهاد کشاورزی ، افزود: این مزرعه تنها مزرعه تحقیق بذر در استان هرمزگان و بخش مهمی از بذر ترکیبی ملی است. پروژه تولید در جنوب شرقی “.

دبیر هیئت مدیره دانشگاه اسلامی آزاد از استان هرمزگان خاطرنشان کرد: برخی از بذور تولید شده توسط محققان دانشگاه آزاد اسلامی از جمله گوجه فرنگی ، فلفل ، بادمجان ، خربزه ، هندوانه ، خیار و … بود زیر کشت آزمایشی در رودان کاشته شده است.

یک مقام دانشگاه با تأکید بر اینکه پروژه تولید بذر ترکیبی 100٪ دانش بنیان است ، گفت: یافته های اولیه نشان می دهد که بذر تولید شده در برخی ارقام با نمونه های خارجی قابل رقابت و حتی بهتر است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از استان هرمزگان با تأکید بر توسعه این پروژه تحقیقاتی در سایر شهرهای استان هرمزگان ، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی در هرمزگان نیاز به توجه بیشتری در تحقیقات و زیرساخت ها از جمله زمین ، آب ، گلخانه ها و فضای آزمایشگاه. دانش بنیان می تواند نیازهای تحقیقاتی کشاورزان را برآورده کند.

کامرانی خاطرنشان کرد: بیشتر بذور مورد نیاز کشاورزان از خارج و از خارج به گلخانه ها وارد می شود. تحریم ها و رشد نرخ ارز باعث شده تا کشاورزان بذور مورد نیاز خود را با قیمت های بسیار بالا خریداری کنند که این امر هزینه محصول را چند برابر می کند. از طرف دیگر ، اگر بذر مورد نیاز کشور به موقع تأمین نشود ، امنیت غذایی در کشور به خطر می افتد.

یک مقام دانشگاه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی از مرکز استان اصفهان چندین سال است که بر روی یک پروژه تولید بذر ترکیبی تمرکز کرده و در برخی از انواع به تولید رسیده است.

حمایت از تحقیقات کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد

رئیس کمیسیون کشاورزی ، آب و منابع طبیعی مجلس مشورتی اسلامی نیز در این بازدید گفت: “من از تلاش های دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در تولید بذر تشکر می کنم که یکی از اصلی ترین دغدغه های کشاورزی است. و باید از زیرساختهای تحقیقات کشاورزی حمایت کند. “هنوز کارهایی برای انجام وجود دارد.

سید جواد ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد که اجرای این پروژه های تحقیقاتی در سالهای آینده باعث خودکفایی کشور در تولید بذر شود.

انتهای پیام / 4117 /

دکمه بازگشت به بالا