حوادث

ثبت ۲ مورد مرگ ناشی از تب کنگو در پاکستان

آفتاب‌‌نیوز :

اولین مرگ ناشی از این بیماری که معمولاً به عنوان تب کنگو شناخته می شود، روز جمعه در «کراچی»، بزرگترین شهر پاکستان و مرکز ایالت سند گزارش شد.

به گفته مقامات بهداشتی پاکستان، فرد قربانی یک جوان ۲۸ ساله و قصاب بوده که اولین بار در تاریخ ۳۰ آوریل از تب شکایت کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، هنگامی که وضعیت او بهبود نیافت، دو روز بعد به یک بیمارستان محلی منتقل شد اما وضعیت سلامتی او همچنان رو به وخامت گذاشت. جواب تست دنگی و مالاریا او نیز منفی بوده است. این بیمار روز پنجشنبه پس از مثبت شدن تست تب کنگو به بخش مراقبت های ویژه منتقل شد و یک روز بعد نیز درگذشت.

همچنین روز یکشنبه هم یک زن ۲۰ ساله بر اثر تب کنگو در «کویته»، مرکز ایالت بلوچستان در جنوب غربی این کشور جان خود را از دست داد.

یکی از مقامات بهداشتی پاکستان به الجزیره گفت که این زن هفته گذشته در بیمارستانی در کویته بستری شد.

به گفته این مقام بهداشتی پاکستان، از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع ۱۶ مورد مثبت ویروس تب کنگو در بلوچستان ثبت شده که از این تعداد ۱۱ مورد در این ماه شناسایی شده است.

این مقام بهداشتی پاکستان اذعان کرد: ما در حال انجام آزمایش‌هایی برای هر مورد مشکوک هستیم و در عین حال روی درمان و گسترش آگاهی نیز کار می‌کنیم. وی گفت: از آنجایی که این بیماری توسط حیوانات ایجاد می شود، اداره دام ما در حال کار روی کرم‌زدایی و درمان حیواناتی است که وارد ایالت بلوچستان می‌شوند.

تب خونریزی‌ دهنده کریمه-کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود. علائم آن شامل تب، درد عضلانی، سرگیجه، درد و سفتی گردن، کمردرد، سردرد، چشم درد و فتوفوبیا (حساسیت به نور) است. همچنین این بیماری ویروسی می تواند باعث تهوع، استفراغ، اسهال، درد شکم، گلودرد و نوسانات شدید در خلق و خو شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده که این بیماری در آفریقا، بالکان، خاورمیانه و برخی از بخش‌های آسیا بومی است. همچنین عامل این بیماری ویروسی از خانواده Bunyaviridae و جنس Nairovirus است.

دکمه بازگشت به بالا