اقتصادی

حذف و اضافات مجلس در بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور تامین نظر شورای نگهبان حدود ۲۵ اصلاح یا حذف در بندهای لایحه بودجه مصوب شده خود اعمال کردند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، پس از آنکه محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه (۲۴ اسفند) در پاسخ به تذکر نماینده فلاورجان گفت که نظرات شورای نگهبان درباره بودجه ساعت ۲۲ شب گذشته به مجلس رسید، رفع این ایرادات در دستورکار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و آخرین روز کاری نمایندگان در دو شیفت صبح و عصر برای بررسی و رفع این ایرادات گذشت.

قالیباف در پاسخ به تذکر موسوی لارگانی گفت که شب گذشته بعد از ساعت ۱۰ نظرات شورای نگهبان و ارتباط آن درباره بودجه به دست ما رسید ما امروز صبح از ساعت ۵:۳۰ تا ۸ مشغول بررسی بودیم و در معاونت حقوقی بررسی می‌کردند، بخش‌هایی هم به صورت غیررسمی در تلفیق بررسی شد.

اولین ایراد شورای نگهبان که نمایندگان به بررسی آن پرداختند در رابطه با سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی بود که نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تصویب کردند که سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز ۴۲ درصد شود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ و بر اساس اصلاحاتی که در بندهای ج، هـ، ز و ح تبصره ۱ اعمال کردند، دوره بازپرداخت مطالبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و بانک های تجاری بابت اصل و سود تسهیلات پرداختی به شرکت ملی نفت ایران، بابت تأمین مالی طرح های بالادستی نفت و گاز را به مدت یکسال افزایش دادند.

حذف و اضافات مجلس در بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان

همچنین با توجه به اصلاح و تصویب بندهای (ی) و (ک) تبصره ۱ لایحه بودجه ۱۴۰۲ جهت تامین نظر شورای نگهبان، پرداخت بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان مشروط به تصویب اساسنامه شد.

در ادامه این بررسی‌ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند مربوط به مجوز مجلس به بانک مرکزی برای فروش ارز به نرخ حداکثر دو درصد (۲%) کمتر از میانگین نرخ ارز صادراتی را از بودجه حذف کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین بندی از لایحه بودجه را حذف کردند که در آن دولت مکلف به اختصاص سهام به فرزندان متولد ۱۴۰۲ شده بود.

بهارستانی‌ها در ادامه به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در بند ی تبصره ۵ لایحه بودجه اعمال کردند و بر این اساس به دولت مجوز دادند در سال آینده ۳۰ همت اوراق مالی اسلامی جهت  تکمیل طرح های نیمه تمام آبی منتشر کند.

روز چهارشنبه همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر مصوبه خود در لایحه بودجه ۱۴۰۲ درباره ساز و کار تخفیف مالیاتی برای مودیان خوداظهار اصرار کردند که بر این اساس، وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلفند، به مدارس و خوابگاه‌های متأهلی که حداقل ۵۰ درصد آن توسط خیّرین ساخته می‌شود، تا ۵۰ درصد تخفیف برای حق انشعاب، توسعه شبکه، حق وصل شمارشگر (کنتور) آب، برق، گاز و فاضلاب، افزایش جریان الکتریکی(آمپراژ) و حق وصل شمارشگر برق اعمال کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در ادامه، گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان جزء ۶ بند ث، بند ض و بند الحاقی ۳ تبصره ۶ را اصلاح کردند و طبق آن واردات ماشین آلات و تجهیزات راهداری را به شرط عدم پاسخگویی نیاز داخل در سال ۱۴۰۲ مجاز دانستند.

حذف و اضافات مجلس در بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان

پارلمانی‌ها در مصوبه دیگری جهت تامین نظر شورای نگهبان شروطی را برای واردات آمبولانس تعیین کردند که بر این اساس، واردات خودروی آمبولانس درصورت عدم امکان تأمین از محل تولید داخل توسط سازمان اورژانس کشور، هلال احمر و بنیاد شهید و امور ایثارگران و دانشگاه های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی کشور و خیّرین  بیمارستان‌ساز با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین آمبولانس فوریت‌های اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور در سال ۱۴۰۲ از پرداخت حقوق ورودی و عوارض گمرکی، معاف است.

همچنین با تصویب مجلس برای تامین نظر شورای نگهبان، بند مربوط به واگذاری مجوزهای بهره‌برداری از معادن از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند مربوط به معافیت کلیه رده‌های بسیج مستضعفین  از پرداخت حق انشعاب برق، گاز، آب و فاضلاب و عوارض شهرداری را از بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند.

در ادامه این بررسی ها و در جلسه علنی نوبت دوم روز چهارشنبه مجلس، گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی و بند الحاقی ۹ و بند الحاقی ۱۵ تبصره ۶ را اصلاح و با نظر نمایندگان بند الحاقی(۹) حذف شد. در این بند الحاقی آمده بود که کلیه رده‌های بسیج مستضعفین (پایگاه‌ها، حوزه‌ها و نواحی بسیج) از پرداخت حق انشعاب برق، گاز، آب و فاضلاب و عوارض شهرداری معافند.

حذف و اضافات مجلس در بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان

نمایندگان مجلس همچنین به منظور تامین نظر شورای نگهبان بند (ک) تبصره ۹ لایحه بودجه ۱۴۰۲ مربوط به تشکیل صندوق توسعه‌ گردشگری از لایحه بودجه ۱۴۰۲ را نیز حذف کردند.

بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۲ در روز چهارشنبه همچنان در نوبت دوم ادامه داشت و در ادامه جهت تامین نظر شورای نگهبان بند مربوط به پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان به هر مسجد از لایحه بودجه ۱۴۰۲ توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی حذف شد.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند مربوط به مجوز مجلس به وزارت دفاع برای مشارکت در ساخت انواع خودرو سبک و سنگین پس از اخذ مجوز را از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند.

در ادامه این بررسی ها با تصویب مجلس مهلت اجرای آزمایشی قانون شوراهای حل اختلاف تا پایان شهریورماه سال آینده تمدید و بند الحاقی ۸ تبصره ۱۰ لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب شد.

با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اصلاح بند ک و بندالحاقی ۸ تبصره ۸، تعرفه آبرسانی سیار مورد نیاز عشایر با قیمت معادل تعرفه خدماتی یا تجاری (هر کدام که کمتر باشد)، محاسبه خواهد شد.

حذف و اضافات مجلس در بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تامین نظر شورای نگهبان، بندی از لایحه بودجه را حذف کردند که در آن سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه مکلف شده بود تا امکان ثبت تمامی اسناد قابل ثبت در دفاتر رسمی و ارائه خدمات قضایی را از طریق پلتفرم های بخش خصوصی به صورت آنی، غیرحضوری و خودکار فراهم کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه ۱۴۰۲، بند مربوط به تکلیف مجلس به  صدا و سیما برای ارائه آیین‌نامه رسیدگی به تخلفات سکوهای انتشار صوت و تصویر فراگیر را ظرف یک ماه پس از تصویب بودجه از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را بررسی کرده و بند الحاقی ۱ تبصره ۹ را حذف کردند.

در ادامه نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند مربوط به  الزام مسئولان مسئولان دستگاه های اجرائی برای ارائه گزارش عملکرد به معاونت حقوقی رئیس جمهور را از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند.

همچنین جهت تامین نظر شورای نگهبان بندی از لایحه بودجه ۱۴۰۲ در تبصره ۱۱ درباره تعیین ‌مدیران عامل بانک‌های مسکن و صنعت و معدن نیز توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی حذف و اصلاح شد.

حذف و اضافات مجلس در بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان

نمایندگان مجلس در ادامه جلسه نوبت عصر روز چهارشنبه برای تامین نظر شورای نگهبان ارقام مشخص شده در بودجه برای حقوق سربازان در سال آینده را حذف کردند و بدین ترتیب درصد افزایش حقوق سربازان در بودجه تغییر کرد و بر این اساس جزء ۷ بند الف تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب شد.

با تصویب مجلس بند (ب) تبصره ۱۲ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب شد که بر اساس آن دستگاه‌های اجرایی مکلف شدند تا پایان خرداد نظام‌های پرداخت خود را به‌تصویب‌ شورای حقوق و دستمزد برسانند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی نوبت دوم روز چهارشنبه گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲ را بررسی کرده و با اصلاحاتی در تبصره ۱۵ و تبصره ۱۸ لایحه موافقت کردند و بر این اساس بند مربوط به مجوز مجلس به دولت برای اصلاح ساختار شرکت های برق را از لایحه بودجه حذف کردند.

در انتهای این بررسی‌ها نمایندگان مجلس شورای اسلامی بند مربوط به مجوز مجلس به سازمان اداری و استخدامی‌ کشور برای جایابی و انتقال نیروهای رسمی، ثابت، پیمانی دستگاه های اجرائی به‌صورت بین دستگاهی و درون استانی بدون رضایت کارمند را از لایحه بودجه ۱۴۰۲ حذف کردند.

در پایان این جلسه نیز محمدباقر قالیباف پس از پایان بررسی ایرادات شورای نگهبان به مصوبات مجلس در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ گفت که برخی از موارد بودجه اصلاح شد و در برخی موضوعات، مجلس اصرار کرد که طبیعتا به مجمع تشخیص می‌رود و آنجا جلسه‌ای است و من از طرف دوستان شرکت می‌کنم که در صورت اجازه مجلس شورای اسلامی ما درباره برگشتی‌های شورای نگهبان و احکام ذیل جداول ابهامات را رفع می‌کنیم.

حذف و اضافات مجلس در بودجه ۱۴۰۲ برای تامین نظر شورای نگهبان

در نهایت نیز قالیباف از مجلس شورای اسلامی برای دادن اجازه به او جهت اصلاحات بابت رفت و برگشتی‌های مصوبات مجلس در بودجه با شورای نگهبان، از نمایندگان مجلس رای گیری کرد که نمایندگان با ۱۳۴ رای موافق، ۲۸ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۳ نماینده حاضر در مجلس این اجازه را به قالیباف دادند و به این ترتیب بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی به خط پایان رسید.

انتهای پیام       

دکمه بازگشت به بالا