استان ها

حفظ و احیای زیست بوم های مرجانی در دستور کار منطقه آزاد کیش

به گزارش خبرگزاری مجله تفریحی زیباروز از کیش، سعید پورزادی سرپرست معاونت ساخت و ساز و زیربنایی سازمان حفاظت و احیای اکوسیستم های مرجانی را مهم ترین و مولدترین اکوسیستم دریایی کیش خواند که نقش مهمی در توسعه گردشگری کشور داشته است. منطقه. وی گفت: اکوسیستم های مرجانی حامی زندگی بسیاری از آبزیان است و اقتصاد گردشگری باران به شدت به حفظ محیط زیست دریایی و زیستگاه های مرجانی آن بستگی دارد. این یکی از اقدامات انجام شده برای نشان دادن اهمیت سواحل کیش به عنوان یک منطقه تالاب ساحلی بود.

سرپرست معاونت ساخت و ساز و امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: امسال صد درصد از بودجه مربوط به پروژه های اداره حفاظت محیط زیست برای حفظ و احیای زیستگاه های مرجانی در نظر گرفته شده است. مرجان سعید پورزادی علاوه بر ایجاد شفافیت و زیبایی سواحل، مهم‌ترین عامل جذب گردشگر است و آب زیادی به آن‌ها وابسته است؛ بنابراین در ارزیابی طرح‌های توسعه باید ارزش اقتصادی آن را نیز در نظر گرفت. باران های مرجانی دلار در سال).

به گفته سعید پورزادی، مطالعه مرجان های خلیج فارس و کمک به تکثیر این ماهیان، با توجه به مقاومت بیشتر مرجان های این منطقه در برابر تنش های دمایی بالا و اثرات تغییرات آب و هوایی بر ذخایر مرجانی جهان، از نظر اهمیت ملی و بین المللی پورزادی گفت: مرجان های جزیره کیش پتانسیل بسیار بالایی برای زادآوری طبیعی دارند و این موضوع اهمیت حفاظت از زیستگاه های از دست رفته را دو چندان می کند. به همین منظور اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش برنامه های متعددی را برای حفاظت و احیای زیستگاه ها در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: با توجه به نتایج مطالعات انجام شده در حوزه محیط زیست، ایجاد زیستگاه های مصنوعی و پارک های دریایی برای کاهش فشار بر روی زیستگاه های طبیعی یکی از اولویت های مهم اداره محیط زیست و چندین پروژه مطالعاتی، حفاظتی و اجرایی است. در این منطقه حوضچه حفاظت و احیای اکوسیستم دریایی باران ایجاد زیستگاه های مصنوعی با ساخت و استقرار چندین مجسمه در آب های شرقی جزیره، کاشت و تراش مرجان در قالب طرح های پایلوت مرجان و نصب بال های صخره ای یکی از موارد زیر است. مهمترین اکوسیستم های مرجانی و ذخایر آبی در سال های اخیر، ایجاد بزرگترین پرورش مرجان را ذکر کرده است. مرکز به عنوان یکی از اولویت های این بخش می باشد.

بر اساس این گزارش، راه اندازی مرکز حفاظت و احیای مرجان در ساحل سیمرغ و در امتداد سایت مرجانی مرجانی بزرگ که بر اساس مطالعات بالادستی (طرح مدیریت یکپارچه سواحل و محیط زیست کیش) از درجه حفاظت بالایی برخوردار است، جهت بهینه سازی می باشد. نظارت بر این سایت ارزشمند امیدواریم با همکاری تمامی گروه های فعال در این حوزه اعم از جامعه باشگاه داران، سازمان های مردم نهاد و گروه های علاقه مند و دوستدار محیط زیست گامی اساسی در زمینه مدیریت پایدار و بهره برداری از زیستگاه های مرجانی برداشته شود. در کیش

گفتنی است مرکز حفظ و احیای این ماهیان دریایی برای حفاظت بهینه مرجان ها در کنار یکی از با ارزش ترین زیستگاه های ساحلی راه اندازی شده است.

46

دکمه بازگشت به بالا