اقتصادی

“خرید و فروش ارز نداریم”

اوضاع امروز در بازار ارز تهران نسبت به هفته گذشته متفاوت بود و بی دقتی در خرید و فروش نشانگر انتظار تغییر قیمت و کاهش احتمالی قیمت است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، امروز بازار ارز در تهران تقریباً متروک است و بسیاری از بورس کالا در حوالی میدان فردوسی عبارت “ما خریداری نمی کنیم یا نمیفروشیم ارز” را روی پنجره های واحدهای صنفی خود قرار داده اند ، به طوری که همه در نگاه اول می دانند که معامله ارزی وجود ندارد.

فعالان بازار و برخی بورس کالا معتقدند که دلیل این رکود در انتظار تعیین قیمت واقعی و روند تغییر در روزهای آینده است. معاونت مبادله میدان فردوسی به مجله تفریحی زیباروز گفت: “هیچ کس نمی داند چه اتفاقی خواهد افتاد ، اما شوک تزریق ارز به بازار ، همه را وادار کرده است که منتظر بمانند و ببینند بانک مرکزی چه خواهد کرد.”

بسیاری از بورس کالا نیز علائم خود را خاموش کرده اند و برخی دیگر قیمت های حدود 18 هزار و 400 تا 19 هزار تومان را برای خرید هر دلار و قیمت های حدود 18 هزار و 500 تا 19 هزار و 100 تومان برای فروش اعلام کرده اند.

البته بازار یورو یکسان بود و نرخ ارز 21 هزار تومانی برای خرید و 21 هزار و 100 تومان برای فروش در صفحات صرافی پلمپ شد.

طبق مشاهدات میدانی از بازار ، مردم علاقه چندانی به خرید و فروش ارز ندارند و فقط برخی از واسطه ها نسبت به قیمت یا تمایل خود برای خرید ، به رهگذران هشدار می دهند که البته هیچ کس از تجارت استقبال نمی کند.

اما در روزهای اخیر با توجه به نوسان بازار ارز ، سازنده بازار بین 45 میلیون دلار ارز ارائه داده است که تقاضای کمی داشته است.

همچنین امروز در معاملات سامانه نیما تا ساعت 15:00 در این سیستم حدود 106 میلیون یورو در قالب ارزهای مختلف ارائه شده است که 63 میلیون یورو مازاد دارد. در معاملات انجام شده در روز جاری قیمت هر یورو 18 هزار و 500 تومان و هر دلار 16 هزار و 300 تومان بوده است که نشان می دهد قیمت ها در سیستم نیما اندکی کاهش یافته است.

این در حالی است که بازار ارز (مکانی برای عرضه و تقاضای صرافی ها برای پاسخگویی به نیازهای واقعی مردم) که هم اکنون به صورت آزمایشی فعالیت می کند ، علاوه بر ارائه ارز خارجی در صرافی های منتخب ، حدود 71 میلیون دلار با نرخ 18.450 تومان پیشنهاد کرده است. حدود 1.5 میلیون دلار از ظهر به فروش رسیده است.

عبدالناصر همتی ، استاندار بانک مرکزی نیز در آخرین اظهارات خود گفت: نوسانات فعلی در بازار ارز ، شوکهای موقتی و موقتی است. وی در عین حال تأکید کرد که در صورت احساس این نوسانات بلند مدت ، بانک مرکزی مداخله خواهد کرد اما ارز را کاهش نمی دهد. رئیس جمهور همچنین هفته گذشته تأکید کرد که این نوسانات هیچ ریشه یا دلیل اساسی اقتصادی نداشته و قول داده است که با بازگشت ارزهای صادراتی ، بازار آرام خواهد شد.

البته پیام مولوی – یک تحلیلگر اقتصادی – معتقد است که اظهارات رئیس بانک مرکزی مبنی بر کاهش ارزش این بانک ، سیگنالی به سمت بالا به بازار ارسال نخواهد کرد. به عبارت دیگر ، وقتی می گوییم روال ما صرافی نیست ، خواه آن اندازه گیری در گذشته مناسب بوده باشد یا نه ، وضعیت اقتصادی کشور به گونه ای است که محدودیت ارزی وجود دارد و با وجود آن محدودیت ، برای اولین بار به سمت اقتصاد حرکت می کنیم. فرض می کنیم که قیمت ارز واقعی است.

به گفته مولوی ، گرچه افزایش قیمت در بازار ارز باعث تورم در بازارها و بازارهای موازی خواهد شد ، اما برای اولین بار در اقتصاد به جایی خواهیم رسید که تقاضا قیمت را تعیین می کند و باید اجازه دهیم که همه موارد در بازارها با تقاضا مشخص شود. آهسته

این اقتصاددان همچنین با انتشار نام اسامی صادرکنندگان منفی مبنی بر بازگشت ارز به بازار صادرات ، سرزنش کرد و گفت: این امر با توجه به تحریم ها و فشارهای اقتصادی ، تمایل صادرکنندگان برای صادرات را کاهش می دهد. بنابراین در این زمینه بهتر است دلیل عدم بازگشت ارز از طریق گفتگو مشخص شود و دولت باید در خدمت صادرات و تولید باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا