استان ها

خسارت بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومانی کرونا به گردشگری خراسان رضوی

مجله تفریحی زیباروز / خراسان رضوی مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنعت خراسان رضوی گفت: تاکنون خسارت وارده به گردشگری به دلیل گسترش تاج در استان خراسان رضوی 2 تریلیون و 249 میلیون تومان برآورد شده است که بخش مهمی از آن مربوط به صنعت مسکونی است.

ابوالفضل مکرمی فر در نشست خبری هفته جهانی جهانگردی در هتل آرمان مشهد در مورد اثرات و آسیب های شیوع ویروس کرونا در اقتصاد جهانگردی و اقدامات میراث فرهنگی در منطقه گفت: صنایع عمده ، مشاغل و مشاغل در حدود هفت ماه کره زمین و جهان با شیوع ویروس کرونا روبرو است. بنابراین آن رکود اقتصادی و صدمه به این صنایع در کشور و جهان است. یکی از این صنایع ، صنعت جهانگردی است که بیشترین آسیب را در زمینه شیوع ویروس کرونا داشته است.

وی ادامه داد: وضعیت اسکان ما در مارس سال گذشته به صفر رسید و تمام پروازهای خارجی تعطیل شد. ما در حال حاضر فقط 19 پرواز بین المللی از قطر ، عراق ، افغانستان و تاجیکستان داریم. پروازهای داخلی ما 43 ورودی و 46 پرواز بود. طبق آمار ، علی رغم رعایت همه پروتکل های بهداشتی ، پروازهای ما در مقایسه با سال گذشته حدود 60 درصد کاهش یافته است.

اختصاص 298 میلیارد حجم امکانات گردشگری در خراسان رضوی

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنعت خراسان رضوی گفت: 298 میلیارد تومان تسهیلات یارانه ای با توجه به شرایط ایجاد شده در اثر شیوع ویروس کرونا ، برای حفظ شغل به اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اختصاص یافته است. از این تسهیلات ، میراث فرهنگی و یک سیستم کارآمد 98 میلیارد تومان در بانک های عامل سرمایه گذاری کرده است که بانک ها تاکنون 51 میلیارد تومان پرداخت کرده اند و مابقی در حال پرداخت است. این تسهیلات توسط 1103 نفر پرداخت شد که منجر به ایجاد 3000 شغل شد.

مکرمی فر خاطرنشان کرد: علاوه بر این از ابتدای سال 98 تاکنون 32 میلیارد حجم تسهیلات روستایی و عشایری با نرخ سود 4 درصد به 442 متقاضی در بخش گردشگری و صنایع دستی پرداخت شده که منجر به ایجاد اشتغال برای 860 نفر شده است. در حال حاضر 243 پروژه در زمینه تأسیسات گردشگری وجود دارد که 69٪ آنها مربوط به مشهد است و سایر پروژه ها مربوط به شهرهای استان است. این پروژه ها 74٪ پیشرفت فیزیکی دارند و حدود 31 تریلیون تن سرمایه از بخش خصوصی به آن اختصاص یافته است که با احتساب هزینه های زمین حدود 60 تریلیون تن خواهد بود.

وی افزود: همچنین طی سال 1998 ، 19 پروژه ویژه گردشگری را به بانک های عامل و صندوق توسعه ملی برای تسهیلات معرفی کردیم که 309 میلیارد تومان آن به این پروژه ها پرداخت شد. از ابتدای سال 1998 تاکنون 7 میلیارد و 800 میلیون تومان برای 76 پروژه زیربنایی مربوط به توسعه گردشگری پرداخت شده است. همچنین ، از ابتدای سال 1998 ، ما 4 توافق نامه اصلی در زمینه بهره برداری از امکانات توریستی داریم که از این تعداد 10 توافق نامه اصلی صادر و فعالیت خود را آغاز کرده اند. همچنین طی سال 1998 46 پروژه به ارزش 478 میلیارد تومان به بهره برداری رسید و 650 شغل در این زمینه ایجاد شد.

103 بوم گردی در خراسان رضوی فعال است

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنعت خراسان رضوی درباره اقدامات انجام شده در زمینه بوم گردی اظهار داشت: تا آغاز سال 97 26 بوم گردی داشتیم که در پایان سال به 103 بوته فعال و 49 بوم گردی دیگر افزایش یافت و به بهره برداری می رسد. علاوه بر این ، 100 توافق نامه اصولی در مورد راه اندازی بوم گردی منتشر شد که انشا Godالله در سال 1400 یا 1401 عملیاتی می شود. همچنین ، در اوایل سال 1998 ، به منظور ارتقا بخش تخصصی امکانات گردشگری ، دوره های آموزشی در مورد 214000 ساعت آموزش که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. این دوره ها به کیفیت و کمیت خدمات به مسافران ، گردشگران خارجی و داخلی و زائران استان در امکانات گردشگری کمک می کند.

شناسایی 130 فرصت سرمایه گذاری گردشگری در خراسان رضوی

مکرمی فر گفت: کنفرانسی در دسامبر سال گذشته با حضور 6 استاندار ، وزیر و بخش خصوصی برگزار شد که در این کنفرانس فرصت های سرمایه گذاری در استان را مورد بررسی قرار دادیم ، که بستری را برای سرمایه گذاران ایجاد کرد تا توزیع سفر به سطح استان پایان یابد. بخش خصوصی می تواند در تمام جاذبه های فرهنگی ، تاریخی و طبیعی موجود در این استان سرمایه گذاری کند. در حال حاضر 130 فرصت با سرمایه گذاری 1.6 تریلیون تومانی و اشتغال 19،700 نفر شناسایی شده است.

وی افزود: “این مطالعات بدون ریسک است ؛ این بدان معنی است که بازگشت سرمایه را تضمین می کند. از طرف دیگر ، اهمیت این مطالعات بیشتر به این دلیل است که تمام پروژه های بررسی شده از زیرساخت های کاملی از جمله جاده ، آب ، برق و گاز برخوردار هستند. زیرساخت ، و در آنها مبلغی که سرمایه گذار باید با کمک دولت پرداخت کند 3.5 میلیارد تومان است و این اقدام باعث توزیع سفر در استان می شود.

پنج سازمان گردشگری دیگر در خراسان رضوی ایجاد می شود

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنعت خراسان رضوی گفت: اقدام مهم دیگر ایجاد تشکل های حرفه ای در استان است که از 10 سازمان ، پنج سازمان رسماً تأسیس شده است. طبق برنامه پنج ساله ششم و مطابق دستورالعمل ها و دستورالعمل های ارائه شده به اداره کل ، این سازمان ها به عنوان سلاحی قدرتمند همراه با میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی برای دستیابی به اهداف توسعه گردشگری عمل می کنند. روند اصلی پنج سازمان دیگر به پایان رسیده است و امیدواریم که به زودی محقق شوند.

فقط 435 واحد امکانات گردشگری در کل استان افتتاح شد

مکرمی فر ادامه داد: استان خراسان رضوی از معدود استانهایی است که مرکز هماهنگی تشکل های گردشگری در آن تشکیل شده است. بنابراین انتخابات به پایان رسیده و مراحل بعدی در حال انجام است. مجموع امکانات توریستی موجود در این استان 2 هزار و 279 مورد است که به دلیل شیوع ویروس کرونا تاکنون تنها 435 مورد دیگر بازگشایی شده است. میزان اشغال واحدهای بازگشایی شده 19٪ است و این درصد متناسب با تعداد کل واحدها 4٪ است.

وی خاطرنشان کرد: نظارت نیز توسط اداره کل با همکاری سازمان های حرفه ای تأسیسات گردشگری انجام می شود و از ابتدای سال 2264 اخطار ، 574 اخطار و 3146 نامه به منظور جلوگیری از فعالیت های متخلف ارسال شده است. علاوه بر این ، 319 مورد فرجام خواهی ، 550 مورد تمدید مجوز بهره برداری و 104 صدور مجوز بهره برداری انجام شده است و این سازمان 610 مورد پلمپ و تعلیق تأسیسات گردشگری را مرتكب شده است كه تخلفاتی خارج از قانون انجام داده اند.

بیکاری بیش از 17000 نفر به دلیل تاج در منطقه از امکانات گردشگری

خراسان رضوی ، مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنعت اظهار داشت: در مورد آمار بیکاری به دلیل تعطیلی ناشی از شیوع ویروس کرونا ، در مجموع 17 هزار و 966 نفر در حوزه تأسیسات گردشگری شغل خود را از دست دادند. اقدام دیگری که آغاز شده تجهیز سرویس های بهداشتی و همچنین نمازخانه های موقت است که با وام 150 میلیون تومانی در حوزه سرویس های بهداشتی و 69 میلیون تومان برای تجهیز نمازخانه های میانی در محوری که زائران به مشهد می روند ، انجام شد.

13 موزه جدید در خراسان رضوی افتتاح می شود

مکرمی فر در خصوص موزه های این استان گفت: در حال حاضر ساخت 13 موزه در استان آغاز شده است که سه مورد از آنها به اتمام رسیده و آماده افتتاح هستند و فقط به دلیل شیوع ویروس کرونا هنوز افتتاح نشده اند. سه موزه باقیمانده 90٪ از نظر جسمی پیشرفته هستند و تمام کارهایی انجام شده است که انشا Godالله در دهه فجر افتتاح می شود. پنج موزه پیشرفت فیزیکی 65٪ دارند و در صورت تخصیص اعتبار در روز جهانی موزه (28 مه) به بهره برداری می رسند.

وی در مورد صنایع دستی در استان توضیح داد: دو روستا و یک شهرک در زمینه صنایع دستی ملی شدند. روستای بسک در زمینه ابریشم ، شهر بایک و شهر فیروزه در زمینه صنایع دستی نیز به گوهرهای ملی تبدیل شده اند. همچنین 9350 هنرمند از ما پروانه تولید دریافت کرده و در زمینه های مختلف صنایع دستی فعالیت دارند.

خراسان رضوی ، مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنعت افزود: سال گذشته و قبل از شیوع کرونا ، گردشگری سلامت در این استان در شرایط عالی قرار داشت زیرا 11 بیمارستان در استان وجود دارد که شرایط لازم برای گردشگری سلامت را دارند. تمام زمینه های درمان با خارجی ها ، و این توسط دفاتر خدمات مسافرتی ما مراقبت می شود. سال گذشته ، 20،000 عمل و 100000 عمل سرپایی برای خارجی ها در مشهد انجام شد ، اما متاسفانه ، به دلیل لغو پرواز به دلیل شیوع ویروس کرونا ، به صفر رسید.

مکرمی فر در خصوص حفاظت و جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و فرهنگی استان ، توضیح داد: از آنجا که در اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی بوده ایم ، سعی در تثبیت وضعیت موجود و رفع تخلفات داشته ایم. بنابراین ساخت و سازها در قوانین قابل اجرا در زمینه تاریخی و ارتباطات انجام می شود. جلسات بافت حدود 25 ماه و تقریباً 40 جلسه در تهران و استان برگزار شده و در این باره تصمیم گیری شده است. همه این تلاش ها منجر به امضای تفاهم نامه ای بین استاندار و وزیر مسکن و شهرسازی شده است. وزیر مسکن در این تفاهم نامه اظهار داشت که باید روشی آماده شود تا پس از تدوین و تصویب متناسب با بافت ، اقدام شود. در همین راستا ، روش تهیه و تصویب شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا