درمان اختلال یادگیری کودکان

اختلال در خواندن و هجی کردن کلمات و اصوات و نوع دیگر، اختلال در درک و فهم متنی که کودک در حال خواندن آن است. یعنی اینکه کودک نمی‌تواند معنای مطلبی را که می‌خواند را بفهمد. به عنوان مثال اختلال خواندن و یا عدم توانایی هماهنگی دیداری و نوشتاری می‌تواند در به‌وجود آمدن اختلال یادگیری ریاضی تأثیر داشته باشند. کودکان دارای این نوع اختلال نمی‌توانند علائم و مفهوم آن ها را به یاد بسپارند. به عنوان مثال آن ها نمی‌توانند بفهمند که علامت جمع چه کاری انجام می‌دهد یا در خواندن ساعت و بازگو کردن آن ناتوان هستند. متخصصین یادگیری در حوزه درمان اختلال یادگیری در کودکان از طریق روش­ های تقویت مهارت­ های ریاضی به آن ها کمک می کنند.

کودک |کودکان

درمان اختلال یادگیری کودکان

کودکانی که به این اختلال دچار هستند نمی‌توانند ارتباط خوبی میان چیزی که می‌بینند و درک آن برقرار کنند. آن ها نمی‌توانند شکل اعداد، تفاوت حروف یا کلمات را تشخیص دهند. همچنین امکان دارد حروفی را در میان نوشتن یک کلمه یا یک خط دفتر خود جا بیندازند. اینگونه کودکان اکثراً نمی‌توانند ارتباط خوبی میان چشمان و حرکت دست های­شان برقرار کنند. توجه کنید که پیگیری روند درمانی به بهبود رشد و احساس مثبت آن ها در زندگی کمک می­کند. همانطور که ذکر کردیم در ابتدای مقاله، روش های مختلفی برای بهبود این اختلال وجود دارد. مسائل زیادی در ایجاد اختلال یادگیری ریاضی دخیل هستند.

برخی روش‌ها مانند: نوروفیدبک، دارو درمانی و استفاده از بازی در اکث مواقع می توانند به سادگی اختلال را درمان کنند. استفاده از بازی‌هایی که با آموزش ادغام شده‌اند، به خصوص  بازی­ های گروهی می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد. همچنین استفاده از اپلیکیشن‌هایی که متن را برای کودکان هجی می‌کند یا بهره بردن از کلاس‌های خصوصی که در آن ها از روش‌های خاصی برای بهبود ریاضیات یا خواندن و نوشتن استفاده می‌شود، می‌تواند تا حد زیادی تأثیرگذار باشد. در ادامه چندین روش مشهور مورد استفاده برای درمان اختلال یادگیری در کودکان را توضیح خواهیم داد. در این روش به وسیله دستگاه‌های بسیار پیشرفته امواج مغز کودک را دریافت و بررسی می‌کنند.

لورتا نام جدیدترین دستگاه نوروفیدبک می باشد که در حال حاضر توانایی درمان این اختلال را دارد و خوشبختانه چند سالی است که این دستگاه وارد کشور عزیزمان ایران نیز شده است و از آن برای درمان این اختلال استفاده می شود. لباس های پلیسی بچه گانه باید از نظر اندازه‌گیری و فرم‌های مختلف، برای سربازان با قد و اندازه‌های مختلف، قابل تنظیم باشد . در این روش هیچ اشعه یا ماده ای به مغز کودک وارد نمی شود و تنها فرکانس های مغز کودک هنگام مشاهده تصاویر ثبت می گردد. بنابراین هیچگونه عوارض جانبی نداشته و با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید. این روش به عنوان اصلی ترین روش درمان این اختلال در کشورهای پیشرفته می باشد.  برای اطلاع بیشتر از نحوه درمان بوسیله روی لینک کلیک کنید.

با اینکه تعداد کسانی که از دارو برای بهبود استفاده کرده اند هنوز بسیار کم است ولی در بعضی اوقات کودک نیاز به دریافت برخی داروها برای بهبود عملکرد مغز دارد. به عنوان مثال در روش مگا ویتامین درمانی، برای بهبود علمکرد کودک از دوزهای بسیار بالای ویتامین‌ها استفاده می‌شود. ترکیب بازی‌های خاص و آموزشی می‌تواند تأثیر بسیار خوبی در درمان اختلال یادگیری در کودکان داشته باشد. بازی‌هایی مانند دومینو رابطه، برخی از بازی‌های کامپیوتری و بازی پیدا کردن شکل‌ها  می‌توانند در این زمینه سودبخش است. پدر و مادر با صبوری باید این بازی ها را به کودک آموزش دهند و او را تشویق کنند تا کودک به انجام اینگونه بازی ها علاقه مند شود.

درمان اختلال یادگیری در کودکان مبتلا به نارساخوانی ممکن است از داروهایی خاصی برای درمان اختلال خواندن و عدم تمرکز یا رفع استرس و اضطراب استفاده شود. اما معمولاً از روش درمانی اورتون گلینگهام استفاده می‌شود. در این روش با توجه به سطح کودک و با استفاده از حواس مختلفی مانند دیدن، شنیدن و لامسه، ارتباط میان حروف، کلمات و اصوات یاد داده می‌شود. این روش قصد دارد که هجی کردن کلمات و حروف را به صورت گام به گام و جزئی‌تر به کودک آموزش دهد. این نوع اختلال در کودکان صرفاً با تمرین مداوم برطرف نمی‌شود. درمان اختلال یادگیری در کودکان باید به روش‌های نوآورانه و متنوع اجرا شود.

به عنوان مثال بازی با سنگ‌های رنگی یا تکه چوب‌های اسباب بازی و دسته بندی آن ها یا ساخت دومینو و چیدن آن می­تواند به بهبود این اختلال و بالا بردن تمرکز کمک شایانی کند. اختلال در خواندن که با نارساخوانی نیز شناخته می‌شود، از مهم‌ترین انواع اختلالات یادگیری است. مشکلات اساسی خواندن زمانی رخ می‌دهد که درک رابطه بین صداها، حروف و کلمات مشکل باشد. علائم مشکل در خواندن شامل مواردی مانند تشخیص حروف و کلمات، درک کلمات و ایده‌ها، سرعت خواندن و روان‌خوانی و مهارت‌های عمومی واژگان است. اکثر افراد مبتلا به LD (حدود ۸۵%) دارای ناتوانی خواندن یا نارساخوانی هستند. اختلال ریاضی در کودکان معمولا دیر تشخیص داده می‌شود.

اصطلاحی است که به طیف وسیعی از مشکلات ریاضی از جمله ضعف در درک معنای اعداد و دشواری در به کارگیری اصول ریاضی برای حل مسائل اشاره دارد. اختلال در نوشتن یا دیسگرافی نوعی ناتوانی یادگیری است که بر توانایی‌ نوشتن تأثیر می‌گذارد. این اختلال می‌تواند خود را به صورت مشکلات املایی، دست خط ضعیف و مشکل در قرار دادن افکار روی کاغذ نشان دهد. لباس نیرو انتظامی بچه گانه باید دارای سیستم‌های مختلف قفل‌های محکم برای حفظ امنیت و اعتماد سربازان باشد . علائمی که نشان می‌دهد کودک شما ناتوانی در هماهنگی حرکتی دارد شامل مشکلاتی در توانایی‌های فیزیکی است که نیاز به هماهنگی دست و چشم دارد. مانند: بستن دکمه‌های پیراهن.

چشم‌ها و گوش‌ها ابزار اصلی رساندن اطلاعات به مغز هستند. اگر چشم‌ها یا گوش‌ها به درستی کار نکنند، امکان دارد یادگیری آسیب ببیند. بسیاری از کودکان دارای اختلال یادگیری در خوانش مشکل دارند، برخی از آنها در درک مفاهیم ریاضی و اعداد، برخی در نوشتن مشکل دارند. تعدادی از این کودکان هم دارای اختلالات حرکتی و هماهنگی و حتی مشکلات دیداری و شنوایی هستند.  دیس‌ فازی وضعیتی است که بر توانایی افراد برای تولید کلمات و درک زبان گفتاری تأثیر می‌گذارد. دیس فازی و آفازی علل و علائم یکسانی دارند. برخی منابع نشان می‌دهند که آفازی شدیدتر است و شامل از دست دادن کامل توانایی‌های گفتار و درک است.

از سوی دیگر، دیس فازی تنها شامل اختلالات زبانی است. این حالت به عنوان یکی از انواع اختلالات یادگیری در نظر گرفته می‌شود. البته این الفاظ برای شرایط دیگری مثل از دست دادن قدرت گفتار در زمان سکته مغزی نیز به کار برده می‌شوند. آنچه که معمولا از تعریف این بیماری برداشت می‌شود، این است که این اختلال تنها در کودکان وجود دارد. اما باید عنوان کنیم که امکان دارد اختلال یادگیری در بزرگسالان نیز وجود داشته باشد. برای مثال، یک بزرگسال ممکن است ناتوانی جدی در خواندن داشته باشد، در حالی که دیگری در خواندن خوب عمل می‌کند، اما قادر به انتقال افکار به صورت نوشتاری نیست یا در ریاضیات مشکل دارد.

برخی از افراد مبتلا به اختلال LD در کنترل خود، درک مناسب موقعیت‌های اجتماعی و کنار آمدن با افراد دیگر مشکل خواهند داشت. تنها با دانستن این که اختلال یادگیری چیست و شناخت علائم و نشانه‌های آن، نمی‌توان این مشکل را در کودکان یا بزرگسالان تشخیص داد. تشخیص اصلی باید توسط یا انجام شود. یک اختلال LD خاص از طریق بررسی بالینی تاریخچه رشدی، پزشکی، آموزشی و خانوادگی فرد، گزارش‌های نمرات آزمون و مشاهدات معلم و پاسخ به مداخلات تحصیلی تشخیص داده می‌شود. همه این عوامل در زمان تشخیص باید به خوبی مورد بررسی قرار گیرند تا بتوان نظر نهایی را عنوان کرد.

تحقیقات نشان داده است که برخی از داروهای ضد روان‌پریشی، بنزودیازپین‌ها و داروهای ضد افسردگی می‌توانند در درمان اختلال یادگیری موثر باشند. نکته قابل توجه این است که این داروها برای همه بیماران مناسب نیستند و امکان دارد عوارضی را برای آنها در پیش داشته باشد. برخی از بیماران با مشکلات یادگیری شدید در زمان مصرف این داروها میزان بالایی از رفتارهای چالش برانگیز مانند اعمال پرخاشگرانه یا آسیب رساندن به خود را نشان می‌دهند. در این مواقع یا متخصص مغز و اعصاب تشخیص می‌دهد که چه نوع دارویی باید برای فرد مبتلا به این بیماری تجویز شود. دکتر مغز و اعصاب، روانپزشک و روانشناس همگی می‌توانند در تشخیص علت اختلال یادگیری و درمان آن به فرزند شما کمک کنند.

برای یک کودک مبتلا به اختلال LD لحظات ناامیدکننده بسیاری وجود دارد. آنها می‌دانند که بدون ناتوانی‌ در یادگیری، برخی از موقعیت‌های چالش ‌برانگیز که مرتباً با آن‌ها مواجه هستند، وجود نداشتند. لباس سربازی بچه گانه باید دارای قابلیت تنظیم و تعدیل در شرایط مختلف محیطی باشد، از جمله شرایط آب و هوایی گرم و سرد . پرورش مهارت‌های عاطفی و اجتماعی به افراد این توانایی را می‌دهد که مشکلاتی که با آن مواجه می‌شوند را حل کنند و به اهداف خود ادامه دهند. این کار جز با کمک گرفتن از یک میسر نخواهد بود. اگر ناتوانی یادگیری به موقع یا به درستی تشخیص داده نشود و به طور موثر درمان نشود، می‌تواند مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد.

این مشکلات بر روان کودک تاثیر می‌گذارند و نشانه‌هایی از غم و اندوه و ناامیدی را در او به وجود می‌آورند. عدم شناخت مشکل می‌تواند باعث سوء تفاهم، افزایش استرس، یا سرزنش دیگران شود. مطالعات نشان می‌دهد ۳۰ تا ۵۰ درصد از کودکانی که والدین کودکان مبتلا به این اختلال به دنبال درمان عاطفی کودک هستند. آیا اختلال یادگیری ارثی است؟ بخش قابل توجهی از کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری دارای سوابق ارثی یا ژنتیکی هستند. در تعریف اختلال یادگیری چیست اشاره کردیم که ژنتیک از عوامل تاثیرگذار در ابتلای کودکان به اختلال LD است. علل ژنتیکی ناتوانی یادگیری بسیار گسترده هستند و شامل ناهنجاری‌های کروموزومی، انواع تعداد کپی، تک ژن، میتوکندری و غیره است.

با این وجود عوامل دیگر از قبیل مصرف مواد مخدر یا الکل در دوران بارداری، ضربه‌های فیزیکی، رشد ضعیف رحم، وزن کم هنگام تولد و زایمان زودرس یا طولانی مدت می‌تواند احتمال ابتلا را در کودکان تقویت کند. آیا کودکان دچار اختلال یادگیری کم هوش هستند؟ این که کودکان مبتلا به اختلال یادگیری از نظر هوشی نسبت به سایرین در سطح پایین‌تری قرار دارند، به هیچ عنوان درست نیست. اکثر این کودکان دارای هوش بالا یا متوسط هستند. آنها تنها در برخی از مهارت‌ها دچار مشکل‌اند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است در آزمون هوشی کامل، ۱۱۲ امتیاز بگیرد، اما نمره ریاضی او ۹ باشد.

در بسیاری از موارد اختلال یادگیری ارثی و ژنتیکی است، اما مشکلات بارداری و زایمان هم می‌تواند روی آن تاثیر بگذارد. این کودمان الزاما کم هوش نیستند و حتی می‌توانند باهوش باشند. بسیاری از افرادی که درک درستی از مفاهیم ناتوانی ذهنی و ناتوانی یادگیری ندارند، ممکن است به اشتباه این دو را به جای هم به کار ببرند. اگر به خوبی مفهوم اختلال یادگیری را متوجه شده باشید، می‌دانید که این دو شبیه هم نیستند. ناتوانی یا عقب ماندگی ذهنی به معنای IQ پایین‌تر از حد متوسط ​​و فقدان مهارت‌های مورد نیاز برای زندگی روزمره است. اما اختلال LD به ضعف در برخی از مهارت‌های تحصیلی اشاره دارد. خواندن، نوشتن و ریاضی موارد اصلی هستند.

دکمه بازگشت به بالا