فرهنگ و هنر

در سینما و تئاتر چه خبر است؟

خبرهایی از جشنواره پویانمایی و تولید فیلم کوتاه «رژ لب» و اجرای چند تئاتر از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

داوران پنجمین دوره پایان‌نامه‌های برتر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران معرفی شدند..

به گزارش مجله تفریحی زیباروز به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، با حکم محمدرضا کریمی‌صارمی دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، احمد سفلایی، فرخ یکدانه، محمدرضا حسنائی و مهدی کشاورزافشار به عنوان اعضای هیات داوران پنجمین دوره پایان‌نامه‌های برتر این دوره از جشنواره منصوب شدند و احمد سفلایی دبیری این بخش را بر عهده دارد.

احمد سفلایی دکتری پژوهش هنر و رئیس دانشکده هنرهای دیجیتال دانشگاه صدا و سیما است. او همچنین در مراکز آموزشی گوناگونی هم‌چون دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماری، مرکز آموزش رادیو و تلویزیون مالزی و دانشگاه جامع علمی کاربردی، مدرس بوده است.

او علاوه بر عضویت در کمیته علمی همایش‌های پژوهشی مختلف، و نگارش مقاله‌های علمی در فصل‌نامه‌های پژوهشی، تألیف‌ها و ترجمه‌های چندی در زمینه‌های هولوگرافی، جلوه‌های بصری دیجیتال و استریوسکوپی، انیمیشن، شخصیت‌پردازی و هنر انقلاب منتشر کرده است که از این میان می‌توان به ترجمه مجموعه سه جلدی «کتاب جامع پرده سبز» در زمینه تولید جلوه‌های بصری، نگارش کتاب‌های «آموزه‌های خیال»، «نقش‌مایه‌های خیال» و «جهان فرانو» اشاره کرد.

تولید ده‌ها اثر انیمیشن در مقام کارگردان، نویسنده، طراح جلوه‌های ویژه، مشاور پروژه و… از دیگر فعالیت‌های اوست. فرخ یکدانه دارای مدرک کارشناسی طراحی گرافیک و کارشناسی ارشد کارگردانی انیمیشن، مدرس انیمیشن در دانشگاه‌های تهران، هنر و سوره است و نویسندگی و کارگردانی مجموعه‌های مختلف انیمیشن برای مخاطبان کودک و خردسالان همچون مجموعه‌های «مهارت‌های زندگی»، «دانشمندان بزرگ» «قصه‌های جورواجور»، «شب‌های شیرین» و مجموعه در حال ساخت «چی شد که این رنگی شدم» را در کارنامه خود دارد.

او همچنین عضو هیأت مدیره انجمن صنفی فیلم‌سازان انیمیشن و عضو انجمن صنفی مدرسان سینمای ایران است.

محمدرضا حسنائی دارای مدرک کارشناسی ارتباط تصویری و کارشناسی ارشد پویانمایی از دانشگاه هنر و دکترای پویانمایی از دانشگاه سینمای روسیه است. او رئیس دانشگاه هنر دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی و مدرس پویانمایی در دانشگاه هنر تهران و استاد دانشگاه تربیت مدرس است. از دیگر سمت‌های وی می‌توان به عضویت در گروه ناظر بر کیفیت انیمیشن‌های صدا و سیما، هیأت داوران و انتخاب جشنواره های متعدد، هیأت علمی همایش‌ها و معاونت فرهنگی دانشگاه هنر اشاره کرد.

مهدی کشاورزافشار عضو هیأت علمی گروه پژوهش هنر دانشگاه تربیت مدرس است و در کارنامه خود همکاری پژوهشی با گروه انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس، تألیف بیش از ۴۰ مقاله علمی ـ پژوهشی داخلی و خارجی، استاد راهنما و مشاور پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا را دارد.

تعداد شرکت‌کنندگان این بخش ۵۳ نفر است و ۲۸ پایان‌نامه در مرحله اول داوری پذیرفته شده است.

سیزدهمین دوره جشنواره پویانمایی تهران هم‌چون دوره‌های گذشته در چهار بخش مسابقه، خارج از مسابقه، نمایش ویژه و چشم‌انداز از ۱۳ تا ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ به دبیری محمدرضا کریمی صارمی در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار خواهد شد.

####

اکران آنلاین «عروس خیابان فرشته»

فیلم سینمایی «عروس خیابان فرشته» از ساعت ۲۰ چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران آنلاین می شود.
با آغاز اکران این فیلم، «عروسی مردم» به اکران آنلاین خود پایان می دهد.
داستان فیلم «عروس خیابان فرشته» درباره خانواده ای است که در خانه ویلایی بزرگی در خیابان فرشته تهران سکونت دارند. آنها با برگشتن صاحب خانه یعنی دایی خانواده به همراه همسر هندی اش و تصمیم او برای فروختن خانه با مشکلات و دردسرهای جدیدی روبرو می شوند.

«عروس خیابان فرشته» در ژانر: کمدی – درام ساخته شده است.
برخی از عوامل فیلم عبارتند از کارگردان: مهدی خسروی، تهیه‌کننده: محمدرضا شریفی‌نیا، نویسنده: الهه زارع، موسیقی: بهنام ابطحی، فیلمبردار: فرشاد خالقی، تدوین‌گر: روزبه کلباسی، بازیگران: محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، علیرضا جعفری، فهیمه رحیمیان، سام نوری، پوریا پورسرخ، حسام نواب‌صفوی، کمند امیرسلیمانی، شقایق فراهانی، رامین ناصرنصیر، تارا عطار، ملودی موسوی، فهیمه رحیم‌نیا، هلیا امامی، مجتبی شفیعی.

مدت زمان این فیلم ۱۰۰ دقیقه است.

####

 فیلم کوتاه «رژ لب» به کارگردانی مشترک امیرعباس رنجبر و محمدرضا حسینی کلید خورد.

 به نقل از مشاور رسانه‌ای پروژه، فیلمبرداری فیلم کوتاه «رژ لب» به تهیه‌کنندگی امیرعباس رنجبر و نویسندگی محمدرضا حسینی آغاز شد.

عوامل «رژ لب» عبارتند از بازیگران: مهدیه باستانی، علیرضا حنیفی، رضا افشار، نسترن باقرزاده، مدیر فیلمبرداری: حمید شکوهی، مدیر برنامه ریزی و دستیار اول: سجاد نوبهاری، مشاور امور رسانه و تبلیغات: بهزاد کشاورز ابرشی، مدیر تولید: امیرهوشنگ حسینی، طراح صحنه و لباس : سجادکاظمی، مجری طرح: فریدون محبتی، منشی صحنه: سمیه جهانشاهی، طراح گریم: عاطفه رضایی، صدابردار: جاوید حسینی، مدیر تدارکات: علی عبدی، عکاس: کوروش برزی، گروه فیلمبرداری: افشین خسرو آبادی، صالح رضازاده،   محمد گل محمدی، حمزه احمدی، گروه صحنه و لباس: بهناز شاه حیدری، ستایش سعدی، سیه موبیل: مسعود سروری، دستیار صدا:  مسعود محمدی، دستیار تدارکات: میثم شاه حیدری

 این فیلم، روایتی از فراز و نشیب‌های دختری جوان است که به همراه پدرش زندگی می‌کند و در برابر ناملایمات روزگار، سر خم نمی‌کند…

####

«لندهور» و «بازی‌های کشتار همگانی» در تماشاخانه استاد انتظامی

دو نمایش «لندهور» به کارگردانی محمدرضا اسکندری و «بازی‌های کشتار همگانی» به کارگردانی کاوه نورمحمدی تماشاخانه استاد انتظامی روی صحنه می‌روند.

نمایش «لندهور» نوشته کهبد تاراج با کارگردانی محمدرضا اسکندری از پنجشنبه ۱۹ بهمن تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ هر شب (به جز شنبه‌ها) ساعت ۲۰:۳۰ به مدت ۶۰ دقیقه در تماشاخانه استاد انتظامی اجرا می‌شود.

امیر عدل‌پرور و لبخند بدیعی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: ماه شب بیست و نهم دربیاد، همه مثل ته دیگ میمونن توی این تئاتر، سوخته، سیاه و سفت… شخصی که عاشق تئاتر، سینما و بازیگری بوده است؛ حکایت زندگی و قتل پدرش را بدلیل خفقان و مانع شدن پدرش برای بازیگر شدن در قالب یک تئاتر در تئاتر به نمایش می‌گذارد، وجه زنانه این مرد در نمایش حلول می‌کند و …

همچنین نمایش «بازی‌های کشتار همگانی» نوشته اوژن یونسکو، ترجمه حدیث ارشیا به طراحی و کارگردانی کاوه نورمحمدی از سه‌شنبه ۲۴ بهمن تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ هر شب (به جز شنبه‌ها) ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۶۵ دقیقه در تماشاخانه استاد انتظامی اجرا می‌شود.

درسا ‌حکیم‌الهی، آرزو گلشاهی، مرتضی ‌کوهی، میلاد قلاوند، افشین امیری‌زاده، کاوه نورمحمدی، محسن ‌غلام‌نژاد بازیگران این اثر نمایشی هستند.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: بیماری در شهر شیوع پیدا کرده است و شهروندان در تلاشند که از این بیماری فرار کنند. اما همگی به طرز احمقانه‌ای در دام این بیماری گرفتار می‌شوند و جان می‌دهند.

###

 «دویست‌وهشتادمین شب سال» مهمان تالار سایه می‌شود.

«دویست‌وهشتادمین شب سال» به کارگردانی مرجان پورغلامحسین با روایتی از عملیات کربلای چهار با تکنیک میکروتئاتر به صحنه می‌آید.

 نمایش «دویست‌وهشتادمین شب سال» به نویسندگی و کارگردانی مرجان پورغلامحسین، پرمخاطب‌ترین اثر نمایشی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های عروسکی تهران-مبارک به‌زودی اجرای عمومی خود را در تالار سایه تئاترشهر آغاز می‌کند.  

پورغلامحسین پیش از این نمایش «قطار ساعت ۷:۴۵ دقیقه» و «پرواز شماره ۷۴۵» را در مقام کارگردان روی صحنه برده است.   «دویست‌وهشتادمین شب سال» روایتی از عملیات کربلای چهار است که سومین تجربه پورغلامحسین پس از اجرای «پرواز شماره ۷۴۵» با تکنیک میکروتئاتر به شمار می‌آید.

حضور این نمایش در جشنواره عروسکی تهران-مبارک، جایزه بهترین طراحی صحنه و جایزه ویژه را برای این نمایش به ارمغان آورد.  

اطلاعات تکمیلی این نمایش به‌زودی منتشر خواهد شد.

انتهای پیام

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا